https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/trasa-a-vygumuje-1-100-spoju
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Trasa A „vygumuje“ 1 100 spojů

12.6.2009 | PRAHA | MF Dnes | Aleš Berný |
Už na podzim by se měly začít stavět čtyři nové stanice trasy A, které o pět let později spojí Dejvice a Motol. Jak měly původně vypadat vlaky metra a symboly pražské podzemky, vypráví jejich designér Petr Tučný.
 
Jak to vypadá, když se část náměstí změní v autobusový terminál, znají obyvatelé Dejvic velmi dobře. Vítězné náměstí jej totiž na několika místech připomíná. To by se do pěti let mělo změnit.

Na konci roku, přesněji 1. listopadu by měli dělníci začít kopat metro z konečné trasy A Dejvická směrem k motolské nemocnici. Jedná se o první úsek prodloužení trasy. První vlaky by se měly mezi čtyřmi novými stanicemi projet v roce 2014. Výstavba vyjde celkem na více než osmnáct miliard korun.

Jakmile se metro z Dejvic doMotola rozjede, významnou úlevu to bude znamenat právě pro obyvatele v okolí Vítězného náměstí.

Lidé nepojedou autobusy, ale metrem Z „kulaťáku“ totiž následně zmizí přes tisíc sto spojů, které sem každý den s cestujícími zajedou.

Lidé totiž z autobusů vystoupí už ve Veleslavíně a do Dejvic a do centra pojedou metrem. Po Evropské v úseku od Červeného vrchu na Vítězné náměstí se potom počet projíždějících autobusů sníží až o devadesát pět procent.

„Prodloužení trasy metra A uleví zdaleka nejen obyvatelům Dejvic, ale také návštěvníkům motolské nemocnice,“ uvedl radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Do nemocnice totiž musí Pražané nyní cestovat složitě autobusem od stanice metra B Anděl. Plánován je výstup z metra přímo před branami areálu, kde fakultní nemocnice sídlí.

„Prodloužení trasy metra A zajistí dopravní obslužnost pro 90 300 obyvatel v přímé docházce, ve spádové oblasti budou pokryty potřeby dalších 180 550 potenciálních cestujících,“ píše se v dokumentu, který pro městské zastupitele vypracoval Dopravní podnik.

Nové stanice pomohou i Středočechům Nový šestikilometrový úsek metra pomůže při cestě do práce také Středočechům, kteří do Prahy dojíždějí. Nebudou muset čekat v autobuse, který se pomalu sune přeplněnou Evropskou ulicí.

„Výhledově pak po prodloužení až do Ruzyně pomůže pochopitelně také cestujícím a zaměstnancům ruzyňského letiště,“ uvedl Šteiner.

Prodloužení trasy nepomůže pouze lidem, kteří bydlí na Vítězném náměstí nebo podél plánované trasy. Uleví se například lidem v Patočkově ulici, kudy přestane jezdit část autobusů městské dopravy.

Cestování se zjednoduší a zrychlí také pro obyvatele sídliště Homolka nebo lidi z Břevnova.

Výstavba trasy metra do Motola s sebou však přinese také nepříjemnosti. Pražané si totiž budou muset „protrpět“ hluk a špínu pětileté výstavby. Ulicemi tak budou projíždět náklaďáky s vykopanou zeminou nebo budou na stavbu přivážet materiál, například beton.

Dobrá zpráva je, že tunely metra budou takzvaně ražené. To znamená, že dělníci si vykopou do země na dvou místech velké jámy a ty pak propojí.

Lidé na povrchu mezi těmito jámami by o stavbě neměli prakticky vědět. Na mapě Prahy se totiž na pět let obrovská rýha neobjeví. Stejně postupovali dělníci, když stavěli trasu metra C do Letňan.

Jakmile dorazí první soupravy metra do Motola, měla by začít výstavba tunelů do Ruzyně.

Tento druhý úsek bude měřit celkem 4,3 kilometru. Metro pojede přes Bílou Horu, Dědinu a skončí na Dlouhé Míli. Stanice na Bílé Hoře bude zakopána nejhlouběji, čtyřicet čtyři metrů pod zemí.

Poslední a nejkratší úsek potom povede do stanice Staré Letiště a Letiště Ruzyně.

Celkem metro z Dejvic až do Ruzyně bude stát skoro čtyřicet miliard korun.
reklama

 
Aleš Berný

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist