Právo: Trasa severní tangenty vyvolala zděšení
30.6.2005 | ČESKÉ BUDĚJOVICE | Právo | Vladimír Vácha |
Doslova zděšení vyvolala u českobudějovických radních jedna z možných variant významné budoucí komunikace tzv. severní tangenty, která by měla propojit rychlostní komunikaci R4, směřující do krajského města od Písku, s budoucí dálnicí D 3 od Prahy. Právu to potvrdil náměstek primátora Juraj Thoma (ODS).
„Bylo to pro nás nemilé překvapení, když jsme zjistili, že z několika variant, které pro Ředitelství silnic a dálnic na zakázku zpracovala společnost Pragoprojekt, jen jediná respektuje územní plán města. Ostatní se od něj výrazně odchylují. A Ředitelství silnic a dálnic upřednostňuje právě jednu z těchto možností - pracovně označenou jako číslo čtyři,“ uvedl náměstek.
Dodal, že podle zmíněné varianty by tangenta měla začínat někde v prostoru kruhového objezdu u hypermarketu Globus a přímo se napojovat na ulici Pražskou. Dále na ulici Okružní, což považuje doslova za šílené, neboť po dostavění by po ní mělo denně jezdit kolem 35-40 tisíc vozidel a většina řidičů by volila trasu přes město. „To pro nás není v žádném případě přijatelné. Navíc by nová komunikace rozdělila pozemky, které chce město poskytnout společnosti Bosch. Ta se chystá rozšířit v Budějovicích své provozy a nabídnout místním lidem další pracovní místa. Pokud by pozemky byly rozpůleny, tyto investice by padly. Nedovedu si také představit, že by mělo dojít k demolici několika objektů soukromých vlastníků,“ konstatoval roztrpčeně Thoma.
Navrženou variantu považuje za zarážející i českobudějovický senátor Jiří Pospíšil (ODS). Je přesvědčen, že v souvislosti se stavbou IV. železničního koridoru je nutné se tangentou zabývat, ale současně by se měl komplexně řešit i dálniční obchvat Budějovic.
„Nechápu, jak může projektant vytvořit něco, co je v rozporu s územním plánem. Jak může stát na takovou akci, byť se jedná o studii, vynaložit peníze. Nejdříve by se snad mělo jednat s obcí, v jejíž lokalitě se má investice stavět. Věří, že Ředitelství silnic a dálnic svůj záměr ještě přehodnotí.
„Myslím, že došlo ke komunikačnímu šumu. Jde pouze o studii, a ta není rozhodně závazná,“ řekl Právu František Klouda z Ředitelství silnic a dálnic v Praze, s tím, že definitivní podoba trasy projektu se bude projednávat v rámci územního plánu velkého územního celku Jihočeského kraje.
„Na tomto procesu se podílí mnoho účastníků a výsledná varianta musí být výsledkem dohody samospráv a musí také vyhovovat podmínkám, které stanoví dotčené orgány státní správy. Budeme se proto snažit dohodnout se zástupci města na jedné z variant,“ reagoval na celou kauzu první náměstek hejtmana Robin Schinko (ODS).
Myslí si, že severní tangenta by měla sloužit k propojení zmiňované rychlostní komunikace a budoucí dálnice tak, aby nezasahovala do žádné ze zastavěných částí města.
reklama
Dodal, že podle zmíněné varianty by tangenta měla začínat někde v prostoru kruhového objezdu u hypermarketu Globus a přímo se napojovat na ulici Pražskou. Dále na ulici Okružní, což považuje doslova za šílené, neboť po dostavění by po ní mělo denně jezdit kolem 35-40 tisíc vozidel a většina řidičů by volila trasu přes město. „To pro nás není v žádném případě přijatelné. Navíc by nová komunikace rozdělila pozemky, které chce město poskytnout společnosti Bosch. Ta se chystá rozšířit v Budějovicích své provozy a nabídnout místním lidem další pracovní místa. Pokud by pozemky byly rozpůleny, tyto investice by padly. Nedovedu si také představit, že by mělo dojít k demolici několika objektů soukromých vlastníků,“ konstatoval roztrpčeně Thoma.
Navrženou variantu považuje za zarážející i českobudějovický senátor Jiří Pospíšil (ODS). Je přesvědčen, že v souvislosti se stavbou IV. železničního koridoru je nutné se tangentou zabývat, ale současně by se měl komplexně řešit i dálniční obchvat Budějovic.
„Nechápu, jak může projektant vytvořit něco, co je v rozporu s územním plánem. Jak může stát na takovou akci, byť se jedná o studii, vynaložit peníze. Nejdříve by se snad mělo jednat s obcí, v jejíž lokalitě se má investice stavět. Věří, že Ředitelství silnic a dálnic svůj záměr ještě přehodnotí.
„Myslím, že došlo ke komunikačnímu šumu. Jde pouze o studii, a ta není rozhodně závazná,“ řekl Právu František Klouda z Ředitelství silnic a dálnic v Praze, s tím, že definitivní podoba trasy projektu se bude projednávat v rámci územního plánu velkého územního celku Jihočeského kraje.
„Na tomto procesu se podílí mnoho účastníků a výsledná varianta musí být výsledkem dohody samospráv a musí také vyhovovat podmínkám, které stanoví dotčené orgány státní správy. Budeme se proto snažit dohodnout se zástupci města na jedné z variant,“ reagoval na celou kauzu první náměstek hejtmana Robin Schinko (ODS).
Myslí si, že severní tangenta by měla sloužit k propojení zmiňované rychlostní komunikace a budoucí dálnice tak, aby nezasahovala do žádné ze zastavěných částí města.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




