https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/u-komoran-bude-dalnicni-tunel
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: U Komořan bude dálniční tunel

1.8.2003 | PRAHA | MF Dnes
Obrovské masy písku jsou velkým nepřítelem téměř dvoukilometrového tunelu u Komořan. V těžkých podmínkách prorazí tuneláři nejvíce tři metry denně.
 
Dělníci nyní razí průzkumnou štolu, která je první stavbou budoucího tunelu na dálničním obchvatu kolem Prahy v úseku mezi Slivencem a Jesenicí. Odborníci totiž musí nejdříve prozkoumat, na jaké překážky mohou stavbaři uvnitř kopce při ražbě narazit. A komořanský masiv je těžkým protivníkem, tisíce tun pohyblivého písku vzdorují tunelářům, kteří při tempu dva až tři metry denně prorazili zatím asi sto dvacet metrů štoly. "Bude to nejtěžší tunelová stavba v Praze, Mrázovka a Strahov, to byla pohádka proti tomu, co nás čeká tady," řekl mistr Ladislav Machander. Když člověk vidí raziče, jak zápasí s tunami písku, má dojem, že se přenesl o několik století zpátky. Krumpáče, lopaty a silné svaly mužů, to je jediná technika, která na písek platí. Strop a stěny štoly musí dělníci ihned podkládat železnými okružími a na ně nastříkat beton. Kdyby se o chvíli opozdili, písek je zavalí. "Doufáme, že to tak po dvou stech metrech skončí a narazíme na skálu, kde můžeme střílet dynamitem. Pak budeme razit zhruba šest metrů denně," tvrdí Machander. Avšak vytěžený písek ze štoly a budoucího tunelu neskončí někde na skládce. Podle Pavla Stoulila, mluvčího společnosti Subterra, která tunel staví, budou mít z písku užitek milovníci koupání a obyvatelé barrandovského sídliště. "My ho totiž odvážíme na stavbu akvaparku do Čestlic a na rozestavěnou tramvajovou trať z Hlubočep na Barrandov," řekl Stoulil. Pod masivem z Komořan do Cholupic by měly vést za několik let dva téměř dvoukilometrové tunely, jeden s dvěma jízdními pruhy, druhý s třemi jízdními pruhy. "Ten s třemi pruhy bude napravo ve směru od Vltavy a budou po něm jezdit auta do kopce, takže jeden z nich bude pro pomalé kamiony," tvrdí mluvčí. Podle původních plánů měly údolím Berounky a Vltavy nyní projíždět tisíce aut denně po nové dvoukilometrové estakádě na rychlostní komunikaci, ale protesty některých občanských sdružení stavbu zastavily. Mluvčí ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková uvedla, že stavba této důležité rychlostní silnice měla začít v příštím roce a skončit do tří let. Tyto plány však zkřížilo odvolání Ateliéru pro životní prostředí proti územnímu rozhodnutí o výstavbě okruhu mezi Slivencem a Jesenicí. Dokud jej úředníci nevyřídí, tak se na jihu stavět nemůže. Stavby na dálničním okruhu na jihu Prahy Estakáda nad údolím Berounky 1. Od tunelu nad Radotínem až k tunelu u Komořan vznikne čtyřpruhová komunikace dlouhá 2,4 kilometru 2. Tunel mezi Komořany a Cholupicemi: - tunel se bude skládat ze dvou tunelových rour dlouhých 1932 m. - v tunelové části ve směru od Vltavy budou tři jízdní pruhy kvůli stoupání - v druhé části tunelu směrem k Vltavě budou jen dva pruhy
reklama

 
Jan Ziegler

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist