Dopravní noviny: UIRR uvítala otevření trhu železniční dopravy v EU
9.5.2003 | PRAHA | Dopravní noviny
V polovině března se v členských zemích Evropské unie na základě tzv. prvního železničního balíčku otevřela železniční síť pro nákladní dopravu, což představovalo významný mezník liberalizace evropského trhu. V souladu se směrnicí 91/440 je díky tomu železniční síť v zemích EU přístupná pro všechny operátory kombinované dopravy.
Železniční trh však nadále patří mezi sektory, které v Evropské unii podléhají největší míře regulace, upozornili v březnu členové Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice UIRR a vyslovili se pro urychlení další liberalizace na železnici.
Poukázali na skutečnost, že podíl železnice na dopravním trhu se i přes již přijatá opatření dále snižuje. V nákladní dopravě se snížil z 20,1 procenta v roce 1970 na pouhých 8,1 procenta v roce 2000. Dynamika sektoru, růst objemu přeprav, zvyšování kvality a pokles cen jsou přitom závislé na odbourávání monopolních praktik na národní úrovni. Letecká doprava a telekomunikace jsou toho jasným dokladem, poznamenala UIRR.
Otevření železničního nákladního trhu přinese více zboží na železnici, především z přetížených silnic. Zvýší se rovněž počet nových podniků, které získají přístup na síť. Na železnici tak bude nutné vytvořit skutečně konkurenční prostředí. Varováním by měl být vývoj v oblasti logistiky a poštovních služeb, v němž se liberalizace nezdařila, protože řada bývalých státních pošt pohltila menší konkurenty a vytvořila ještě silnější mezinárodní kvazimonopoly. Velký význam bude mít také výše investic do železniční infrastruktury, zdůraznila UIRR.
UIRR proto od samého počátku podporuje návrhy, které Evropská komise předložila v rámci tzv. druhého železničního balíčku, a uvítala rovněž, že je Evropský parlament schválil již v prvním čtení. Podle členů UIRR bude nutné, aby vlády jednotlivých členských zemí konečně provedly rozhodující liberalizační kroky a finančně i organizačně podpořily nové soukromé či zahraniční podniky, které hodlají vstoupit na národní železniční síť. Teprve v takovém prostředí operátoři kombinované dopravy podle UIRR získají reálnou svobodu při podnikání, tedy možnost volby dopravce a větší volnost při vytváření jízdních řádů.
reklama
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk