https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/uirr-uvitala-otevreni-trhu-zeleznicni-dopravy-v-eu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: UIRR uvítala otevření trhu železniční dopravy v EU

9.5.2003 | PRAHA | Dopravní noviny
V polovině března se v členských zemích Evropské unie na základě tzv. prvního železničního balíčku otevřela železniční síť pro nákladní dopravu, což představovalo významný mezník liberalizace evropského trhu. V souladu se směrnicí 91/440 je díky tomu železniční síť v zemích EU přístupná pro všechny operátory kombinované dopravy.
 
Železniční trh však nadále patří mezi sektory, které v Evropské unii podléhají největší míře regulace, upozornili v březnu členové Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice UIRR a vyslovili se pro urychlení další liberalizace na železnici. Poukázali na skutečnost, že podíl železnice na dopravním trhu se i přes již přijatá opatření dále snižuje. V nákladní dopravě se snížil z 20,1 procenta v roce 1970 na pouhých 8,1 procenta v roce 2000. Dynamika sektoru, růst objemu přeprav, zvyšování kvality a pokles cen jsou přitom závislé na odbourávání monopolních praktik na národní úrovni. Letecká doprava a telekomunikace jsou toho jasným dokladem, poznamenala UIRR. Otevření železničního nákladního trhu přinese více zboží na železnici, především z přetížených silnic. Zvýší se rovněž počet nových podniků, které získají přístup na síť. Na železnici tak bude nutné vytvořit skutečně konkurenční prostředí. Varováním by měl být vývoj v oblasti logistiky a poštovních služeb, v němž se liberalizace nezdařila, protože řada bývalých státních pošt pohltila menší konkurenty a vytvořila ještě silnější mezinárodní kvazimonopoly. Velký význam bude mít také výše investic do železniční infrastruktury, zdůraznila UIRR. UIRR proto od samého počátku podporuje návrhy, které Evropská komise předložila v rámci tzv. druhého železničního balíčku, a uvítala rovněž, že je Evropský parlament schválil již v prvním čtení. Podle členů UIRR bude nutné, aby vlády jednotlivých členských zemí konečně provedly rozhodující liberalizační kroky a finančně i organizačně podpořily nové soukromé či zahraniční podniky, které hodlají vstoupit na národní železniční síť. Teprve v takovém prostředí operátoři kombinované dopravy podle UIRR získají reálnou svobodu při podnikání, tedy možnost volby dopravce a větší volnost při vytváření jízdních řádů.
reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist