MF Dnes: Unie kanál nepodpoří
15.4.2008 | ZLÍN/KROMĚŘÍŽ | MF Dnes | Karel Toman ml. |
Megaprojekt kanálu Dunaj-Odra-Labe, který má citelně poznamenat tvář celé Moravy, je znovu na stole. Ministerstvo dopravy chce mimo jiné prověřit, jak ho zaplatit z Evropských fondů.
„Často zmiňovaná představa o zapojení fondů Evropské unie do financování tohoto projektu je nereálná,“ tvrdí však Tomáš Zatloukal, napajedelský europoslanec.
Spolu s aktivistou Milanem Komínkem a starostou Kroměříže Milošem Malým chystá proto na čtvrtek do Zlína tiskovou konferenci.
„Seznámíme veřejnost s negativními dopady projektu. A taky s tím, kdo ho celou dobu prosazuje,“ řekl Komínek v narážce na trojici mužů, kteří už dvacet let za kanál lobbují. Jde o stavitele Josefa Podzimka, lobbistu Jaroslava Kubce a politika Petra Formana. Ten je souzen pro podezření z organizování pokusu o vytunelování 229 milionů z evropského fondu Phare.
Komínkovy tři otázky Všichni tři muži působili v orgánech společnosti Ekotrans Moravia, založené krátce před listopadem 1989 ve Slušovicích. Firma s půlmiliardovým jměním měla kanál postavit pro tamní Agrodružstvo, zanedlouho ale skončila bez majetku.
Nejrazantnější útok proti lobbistům chystá aktivista Komínek.
Nejdříve bude interpelovat Nejvyšší kontrolní úřad s otázkou, zda jsou peníze, které stát nejméně deset let dává na projektovou přípravu kanálu, vynakládány účelně.
Pak požádá kancelář ombudsmana, aby posoudila, zda lobbisté a úřady dodržují takzvanou Aarhurskou konvenci, k níž Česko přistoupilo v roce 2001. Úmluva zúčastněným stranám ukládá aktivně a srozumitelně informovat veřejnost o projektech, které mají významný vliv na životní prostředí. Takovým jsou podle konvence i „vnitrozemské vodní cesty a přístavy pro plavidla nad 1350 tun.“ Konvence považuje tyto vodní cesty za stejně závažné jako stavby jaderných elektráren, přehrad, dolů nebo výrobu kyanovodíku. Po kanálu D-O-L se přitom mají plavit lodě ještě větší.
Do třetice chce dát Komínek dohromady sídla a vlastníky pozemků, kterým stavební uzávěry v trase kanálu brání v nakládání s nimi. Po státu chce žádat kompenzace škod.
„Čekáme, co lobbisté v Praze a u hejtmanů prosadí a pošlou nám sem na Moravu. Teď začneme jednat tak, aby oni museli reagovat na nás,“ tvrdí Komínek ze sdružení Stop vandalům. K protiútoku ho přiměly poslední kroky vlády. Pět ze šesti ministerstev v lednu rozhodlo dál držet stavební uzávěry kolem trasy kanálu.
reklama
Spolu s aktivistou Milanem Komínkem a starostou Kroměříže Milošem Malým chystá proto na čtvrtek do Zlína tiskovou konferenci.
„Seznámíme veřejnost s negativními dopady projektu. A taky s tím, kdo ho celou dobu prosazuje,“ řekl Komínek v narážce na trojici mužů, kteří už dvacet let za kanál lobbují. Jde o stavitele Josefa Podzimka, lobbistu Jaroslava Kubce a politika Petra Formana. Ten je souzen pro podezření z organizování pokusu o vytunelování 229 milionů z evropského fondu Phare.
Komínkovy tři otázky Všichni tři muži působili v orgánech společnosti Ekotrans Moravia, založené krátce před listopadem 1989 ve Slušovicích. Firma s půlmiliardovým jměním měla kanál postavit pro tamní Agrodružstvo, zanedlouho ale skončila bez majetku.
Nejrazantnější útok proti lobbistům chystá aktivista Komínek.
Nejdříve bude interpelovat Nejvyšší kontrolní úřad s otázkou, zda jsou peníze, které stát nejméně deset let dává na projektovou přípravu kanálu, vynakládány účelně.
Pak požádá kancelář ombudsmana, aby posoudila, zda lobbisté a úřady dodržují takzvanou Aarhurskou konvenci, k níž Česko přistoupilo v roce 2001. Úmluva zúčastněným stranám ukládá aktivně a srozumitelně informovat veřejnost o projektech, které mají významný vliv na životní prostředí. Takovým jsou podle konvence i „vnitrozemské vodní cesty a přístavy pro plavidla nad 1350 tun.“ Konvence považuje tyto vodní cesty za stejně závažné jako stavby jaderných elektráren, přehrad, dolů nebo výrobu kyanovodíku. Po kanálu D-O-L se přitom mají plavit lodě ještě větší.
Do třetice chce dát Komínek dohromady sídla a vlastníky pozemků, kterým stavební uzávěry v trase kanálu brání v nakládání s nimi. Po státu chce žádat kompenzace škod.
„Čekáme, co lobbisté v Praze a u hejtmanů prosadí a pošlou nám sem na Moravu. Teď začneme jednat tak, aby oni museli reagovat na nás,“ tvrdí Komínek ze sdružení Stop vandalům. K protiútoku ho přiměly poslední kroky vlády. Pět ze šesti ministerstev v lednu rozhodlo dál držet stavební uzávěry kolem trasy kanálu.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




