https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/unie-kanal-nepodpori
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Unie kanál nepodpoří

15.4.2008 | ZLÍN/KROMĚŘÍŽ | MF Dnes | Karel Toman ml. |
Megaprojekt kanálu Dunaj-Odra-Labe, který má citelně poznamenat tvář celé Moravy, je znovu na stole. Ministerstvo dopravy chce mimo jiné prověřit, jak ho zaplatit z Evropských fondů.
 
„Často zmiňovaná představa o zapojení fondů Evropské unie do financování tohoto projektu je nereálná,“ tvrdí však Tomáš Zatloukal, napajedelský europoslanec.

Spolu s aktivistou Milanem Komínkem a starostou Kroměříže Milošem Malým chystá proto na čtvrtek do Zlína tiskovou konferenci.

„Seznámíme veřejnost s negativními dopady projektu. A taky s tím, kdo ho celou dobu prosazuje,“ řekl Komínek v narážce na trojici mužů, kteří už dvacet let za kanál lobbují. Jde o stavitele Josefa Podzimka, lobbistu Jaroslava Kubce a politika Petra Formana. Ten je souzen pro podezření z organizování pokusu o vytunelování 229 milionů z evropského fondu Phare.

Komínkovy tři otázky Všichni tři muži působili v orgánech společnosti Ekotrans Moravia, založené krátce před listopadem 1989 ve Slušovicích. Firma s půlmiliardovým jměním měla kanál postavit pro tamní Agrodružstvo, zanedlouho ale skončila bez majetku.

Nejrazantnější útok proti lobbistům chystá aktivista Komínek.

Nejdříve bude interpelovat Nejvyšší kontrolní úřad s otázkou, zda jsou peníze, které stát nejméně deset let dává na projektovou přípravu kanálu, vynakládány účelně.

Pak požádá kancelář ombudsmana, aby posoudila, zda lobbisté a úřady dodržují takzvanou Aarhurskou konvenci, k níž Česko přistoupilo v roce 2001. Úmluva zúčastněným stranám ukládá aktivně a srozumitelně informovat veřejnost o projektech, které mají významný vliv na životní prostředí. Takovým jsou podle konvence i „vnitrozemské vodní cesty a přístavy pro plavidla nad 1350 tun.“ Konvence považuje tyto vodní cesty za stejně závažné jako stavby jaderných elektráren, přehrad, dolů nebo výrobu kyanovodíku. Po kanálu D-O-L se přitom mají plavit lodě ještě větší.

Do třetice chce dát Komínek dohromady sídla a vlastníky pozemků, kterým stavební uzávěry v trase kanálu brání v nakládání s nimi. Po státu chce žádat kompenzace škod.

„Čekáme, co lobbisté v Praze a u hejtmanů prosadí a pošlou nám sem na Moravu. Teď začneme jednat tak, aby oni museli reagovat na nás,“ tvrdí Komínek ze sdružení Stop vandalům. K protiútoku ho přiměly poslední kroky vlády. Pět ze šesti ministerstev v lednu rozhodlo dál držet stavební uzávěry kolem trasy kanálu.

reklama

 
Karel Toman ml.

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist