https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/urad-setri-zrusi-nektere-vlaky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Úřad šetří, zruší některé vlaky

6.4.2007 | DĚTENICE | MF Dnes | Tomáš Kučera |
Další železniční trať v Královéhradeckém kraji čeká útlum. Krajský úřad vyhodnotil trať mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem na Jičínsku jako jednu z nejztrátovějších v regionu, a tak většinu vlaků tam chce nahradit levnějšími autobusy. Starostové obcí na trati se bouří. „V žádném případě s tím nesouhlasíme,“ říká starosta Dětenic Radomír Vališka.
 
Na trati jezdí v pracovní dny dvanáct vlaků, provoz železnice stojí kraj přes tři miliony korun ročně. „Vlaky do Kopidlna jezdí ve všední dny průměrně devět lidí. Proto jsme se rozhodli, že místo vlaků, které jsou dražší a jejichž stanice leží daleko od středu obcí, budou ve všední dny jezdit autobusy. O víkendech železniční spoje zachováme. Ušetříme tím milion korun ročně,“ uvedl náměstek královéhradeckého hejtmana Petr Kuřík.

Zastávky jsou prý daleko od obcí „Důvodem malého zájmu cestujících je především to, že stanice leží daleko od obcí, třeba nádraží Libáň je dva kilometry od centra obce,“ tvrdí Tomáš Hradecký ze společnosti Oredo, která organizuje osobní dopravu v kraji.

S tím však obce na trati nesouhlasí. „Odlehlé nádraží je pouze pro Libáň, navíc se jedná vlastně o zastávku Psinice a z Psinic to lidé na vlak daleko nemají. V Libáni zajišťují dopravní obslužnost autobusy,“ oponuje Vališka.

Záměr zrušit vlakové spoje schválila krajská rada i krajští zastupitelé. Rozhodnutí však není konečné, úřad ho chce projednat ještě s obcemi, jichž se týká. V případě definitivního rozhodnutí budou vlaky zrušeny letos v prosinci.

„Tvrdit, že autobusy jsou levnější a pohodlnější, je diskutabilní. Na venkově bydlí hodně důchodců, pro které dráhy nabízejí velké slevy, slevy mají i skupiny cestujících a školy. Jestliže z obce, jako jsou Dětenice, cestuje vlakem deset lidí, z města, které má 150 tisíc obyvatel, by při stejném procentuálním zastoupení muselo ve vlaku být dva tisíce cestujících. Na venkově využívá vlak větší procento obyvatel než ve městech,“ říká Vališka.

Podle něj zrušení provozu na trati do Kopidlna ohrozí provoz i na trati do Sobotky, Lomnice, Libuně a Staré Paky.

Kdy krajský úřad železniční spojení na trati přes Dětenice, Libáň, Rokytňany a Kopidlno razantně utlumí, je jen otázkou času . K omezení železniční dopravy tam mělo dojít už vloni, ale kvůli nesouhlasu obcí se záměr podařilo prosadit jen částečně.
reklama

 
Tomáš Kučera

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist