https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/v-breclavi-si-budou-moci-lide-v-lete-vybrat-autobusem-nebo-lodi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: V Břeclavi si budou moci lidé v létě vybrat: Autobusem, nebo lodí?

1.4.2009 | BRNO | MF Dnes | Dagmar Humpolíková |
Ojedinělou raritou v městské dopravě se už tuto sezonu stane Břeclav. Lidé tu budou moci cestovat po vodě, stejně jako v Benátkách. Městský přívoz bude přepravovat lidi nejen z jednoho břehu Dyje na druhý, vznikne také pět nových zastávek ve městě. Takovou službu zajišťuje v době sezony jen Praha.
 
Už od letošních prázdnin bude cestující napříč Dyjí přepravovat loď Jitka. Kapitáni budou přívoz provozovat celoročně.

"Místní lodní doprava bude doplňkovou službou v cestování po městě. V budoucnu by mohla vozit i lidi do práce. Vše je ale otázkou času a dolaďování," přiblížil záměry břeclavský místostarosta Pavel Dominik.

Radnice tak elegantně vyřešila především potřebu obyvatel přepravovat se ze čtvrti Stará Břeclav na druhý břeh Dyje k tenisovým kurtům a následně do centra.

"Pěšky je to daleko a výstavba mostu nebo lávky je technicky i finančně náročná. Po konzultaci s provozovatelem lodní dopravy jsme přistoupili k variantě přepravy po vodě," vysvětlil rozhodnutí radnice Dominik.

Podle něj uvolní město na přepravu více než půl milionu korun. Výstavbu pěti nových přístavišť podpoří i kraj.

"Jedno molo stojí kolem dvou set padesáti tisíc korun, Jihomoravský kraj přislíbil na jejich zbudování tři čtvrtě milionu," potvrdil David Kadlec ze společnosti Lodní doprava Břeclav.

Ze Staré Břeclavi k Veslařskému klubu

Směrem k centru vznikne letos v Břeclavi také pět nových přístavišť. Lidé se tak dostanou až k zimnímu stadionu a k zámku i do městské části Poštorná.

"Máme výhodu ve slepém rameni Dyje, které ústí až v Poštorné," vidí praktické využití Dominik. Jízdní řád se teprve dolaďuje, jisté ale je, že Jitka začne turisty i místní obyvatele převážet už o prázdninách.

"Chvíli zřejmě potrvá, než si lidé na novou možnost přepravy zvyknou a začnou ji využívat ve větší míře," předpokládá Monika Vintrlíková z Lodní dopravy Břeclav.

Více napoví podzimní anketa, která zkušební provoz vyhodnotí. Obyvatelé jejím prostřednictvím sdělí radnici i provozovateli náměty na zlepšení. "Nevylučujeme, že bychom mohli vypravit i ranní spoje do zaměstnání," počítá s praktickou variantou Dominik.

Jitka popluje po Břeclavi, u zámečku ji nahradí loď s nižším ponorem

Loď Jitka byla původně určena na cestu k zámečku Pohansko. Kvůli nízké hladině vody se tam však většinou nemohla dostat. Na letošek se už připravuje loď nová, s minimálním ponorem.

"Je to takzvaná vodometka. Nemá závěsné motory, nepotřebuje proto vysokou hladinu vody. Je poháněná čerpadlem, které nasává vodu a pohání motor," přiblížil novinku kapitán lodi a manažer společnosti Lodní doprava David Kadlec.

Podle něj se tak loď dostane na Pohansko i na hladině vysoké jen třicet centimetrů. "Bude mít i speciálně upravenou plošinu. Tak aby na ni mohli turisté vjet i bicykly," doplnila Vintrlíková.

Novou loď pokřtí její provozovatelé 16. května u příležitosti otevírání Lichtenštejnských cyklostezek.

V současné době vyplouvají lodě z přístaviště Veslařského klubu k molu u kulturního domu v centru. Letos přibude přístav ve Staré Břeclavi, Na špici, U vodárny, U zámku a v Poštovné.


reklama

 
Dagmar Humpolíková

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist