Právo: V Brně postaví tunely, v Jihlavě obchvat
28.12.2007 | BRNO | Právo | Jana Pechová, Petr Koudelka |
V krajských hlavních městech se bude v nadcházejícím roce pracovat na zkvalitnění dopravy.
Největší investicí roku 2008 v Brně bude stavba tunelů Dobrovského, po jejichž zprovoznění se velký městský okruh prodlouží o více než jeden kilometr. Na Vysočině začne výstavba posledního úseku obchvatu Jihlavy.
Na brněnských tunelech se v příštím roce proinvestuje téměř půl miliardy korun, stavba má začít sloužit v roce 2011. Většina peněz půjde ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Všem se to nelíbí
Kontroverzní stavba má také svoje odpůrce. Obyvatelé městské části Žabovřesky si stěžovali na nedostatečná ochranná opatření i na stavbu samotnou.
Dílo, které by mělo ulehčit dopravě hlavně v Králově Poli, má mít po dokončení dva paralelní dvoupruhové tunely dlouhé jeden a čtvrt kilometru, přičemž jeden bude přímo v ose ulice Dobrovského a druhý 60 metrů jižněji.
Velký městský okruh by mohl doplnit v budoucnu ještě další tunel pod brněnskou lokalitou Akátky. Jeho stavbu prosazují městské části Židenice a Vinohrady.
Z města zmizí tranzit
Poslední úsek obchvatu Jihlavy konečně vyloučí tranzitní dopravu z městských ulic. Celý tříkilometrový úsek bude stejně jako ten předchozí zatím zprovozněn jen v polovičním profilu v listopadu 2008.
Obchvat je pokračováním stávající čtyřpruhové komunikace I/38 od dálnice D1 přes Jihlavu a dále ve směru na Znojmo.
Podle prognózy dopravní zátěže na 15 až 20 let je dostačující jen jeden jízdní pás budoucí směrově rozdělené komunikace, proto se z rozhodnutí investora buduje pouze pravá polovina komunikace s dočasným obousměrným provozem.
Jihlavu ale v nadcházejícím roce čekají výrazné investice z městských peněz, o nichž rozhodne teprve shoda politických klubů. Ale již dnes se ví, že nelze otálet s rekonstrukcí kina Dukla, aby to neohrozilo podzimní mezinárodní festival. Právo se informovalo u náměstka primátora Radka Vovsíka (ODS).
Investiční kapitálový rozpočet budou zastupitelé schvalovat až v dubnu. „Akcí, do nichž bychom se chtěli pustit, je pětkrát víc, než kolik rozpočet umožní,“ popsal místoprimátor.
Ve hře je revitalizace amfiteátru, výstavba centra enviromentální výchovy a planetária, pokročit by se mělo ve výstavbě cyklostezek či s projekty na odbahnění 10 rybníků.
„Nezmiňuji Horácký zimní stadión. V jeho případě se totiž pro příští rok počítá jen s přípravou projektu, na který je vyčleněna částka 3,2 miliónu korun,“ upozornil Radek Vovsík.
Mimo toky městských peněz se v Jihlavě v roce 2008 očekává i dokončení a zprovoznění ostře sledované megastavby obchodně zábavního centra City Park. To by se mělo odehrát v závěru roku 2008.
reklama
Na brněnských tunelech se v příštím roce proinvestuje téměř půl miliardy korun, stavba má začít sloužit v roce 2011. Většina peněz půjde ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Všem se to nelíbí
Kontroverzní stavba má také svoje odpůrce. Obyvatelé městské části Žabovřesky si stěžovali na nedostatečná ochranná opatření i na stavbu samotnou.
Dílo, které by mělo ulehčit dopravě hlavně v Králově Poli, má mít po dokončení dva paralelní dvoupruhové tunely dlouhé jeden a čtvrt kilometru, přičemž jeden bude přímo v ose ulice Dobrovského a druhý 60 metrů jižněji.
Velký městský okruh by mohl doplnit v budoucnu ještě další tunel pod brněnskou lokalitou Akátky. Jeho stavbu prosazují městské části Židenice a Vinohrady.
Z města zmizí tranzit
Poslední úsek obchvatu Jihlavy konečně vyloučí tranzitní dopravu z městských ulic. Celý tříkilometrový úsek bude stejně jako ten předchozí zatím zprovozněn jen v polovičním profilu v listopadu 2008.
Obchvat je pokračováním stávající čtyřpruhové komunikace I/38 od dálnice D1 přes Jihlavu a dále ve směru na Znojmo.
Podle prognózy dopravní zátěže na 15 až 20 let je dostačující jen jeden jízdní pás budoucí směrově rozdělené komunikace, proto se z rozhodnutí investora buduje pouze pravá polovina komunikace s dočasným obousměrným provozem.
Jihlavu ale v nadcházejícím roce čekají výrazné investice z městských peněz, o nichž rozhodne teprve shoda politických klubů. Ale již dnes se ví, že nelze otálet s rekonstrukcí kina Dukla, aby to neohrozilo podzimní mezinárodní festival. Právo se informovalo u náměstka primátora Radka Vovsíka (ODS).
Investiční kapitálový rozpočet budou zastupitelé schvalovat až v dubnu. „Akcí, do nichž bychom se chtěli pustit, je pětkrát víc, než kolik rozpočet umožní,“ popsal místoprimátor.
Ve hře je revitalizace amfiteátru, výstavba centra enviromentální výchovy a planetária, pokročit by se mělo ve výstavbě cyklostezek či s projekty na odbahnění 10 rybníků.
„Nezmiňuji Horácký zimní stadión. V jeho případě se totiž pro příští rok počítá jen s přípravou projektu, na který je vyčleněna částka 3,2 miliónu korun,“ upozornil Radek Vovsík.
Mimo toky městských peněz se v Jihlavě v roce 2008 očekává i dokončení a zprovoznění ostře sledované megastavby obchodně zábavního centra City Park. To by se mělo odehrát v závěru roku 2008.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




