Právo: V centru Prahy cyklostezky zoufale chybějí
9.1.2006 | PRAHA | Právo
Za 225 metrů cyklostezky nedaleko hotelu Hilton zaplatil vloni magistrát 6 294 000 korun. V přepočtu na kilometr za něj daňoví poplatníci zaplatili téměř 28 mil. Kč. Kritici městu v této souvislosti vyčítají plýtvání penězi i macešský přístup k vyznavačům cyklistiky.
„Podle našich odhadů by Praha potřebovala asi 500 km cyklostezek a cyklotras. Existuje 160 km,“ konstatoval Jan Bouchal, předseda občanského sdružení Oživení. Rychlost budování tras označil za absolutně nedostatečnou. „Představitelé města nepovažují bicykl za plnohodnotný způsob dopravy. Nemají proto zájem vybudovat pro ni dostatečné podmínky,“ zamyslel se dále. Podle něj je reálné, aby v metropoli kolo používalo 5 až 10 procent obyvatel, jak je běžné v evropských velkoměstech. „Teď je to sotva procento,“ posteskl si.
Vlna kritiky
V Praze vzniklo vloni 3,464 km nově vybudovaných cyklostezek, tj. samostatných pruhů pro cyklisty. Magistrát za ně prostřednictvím investora Technické zprávy komunikací (TSK) zaplatil 19 922 000 korun; průměrný kilometr ho vyšel na 5,751 mil. Kč.
Městu se nedaří opakovaně vyčerpat celou částku pro cyklisty vyhrazenou v rozpočtu. V roce 2006 má celkem utratit 33,8 mil. Kč, z loňska se přesunulo 8,8 mil. Kč. „Každým rokem se dává na výstavbu tras více peněz, velká část z nich se ale vrací jako nevyčerpaná. Staví se méně a méně. Soudný člověk si musí říci, že je chyba v systému výstavby,“ uvedl pro Právo zastupitel Miroslav Prokeš (KSČM).
"Na převodech není rozhodně nic špatného. Částka na výstavbu cyklostezek je v rozpočtu stanovena jako orientační a čerpání závisí na postupu investičních akcí,“ oponoval mu radní odpovědný za dopravu Radovan Šteiner. Stavby podle něj prodražuje vykupování pozemků. „Když jeden vlastník nesouhlasí s odprodejem, zablokuje celou stavbu. V centru samozřejmě využíváme pozemky vlastněné městem, ale mimo ně jich je naprosté minimum,“ doplnil Šteiner.
Právě cyklostezky v širším centru přitom zoufale chybějí. „Nejsou téměř na Žižkově, Vinohradech, Nuslích, Smíchově, Dejvicích, Holešovicích a v Karlíně,“ vypočítal Bouchal. Souhlasil s ním i Prokeš. „Systém se musí stavět od centra Prahy, kde je nejvíce cyklistů, k okraji,“ shrnul.
Rekord u Hiltonu
Rekord v loňských nákladech tvoří 225 metrů cyklostezky u Hiltonu. „Úsek se stane klíčový po dokončení cyklistických stezek na protipovodňových valech na Rohanském a Libeňském ostrově,“ vysvětlil Šteiner.
Zatím trasa z jedné strany končí schody, před nimiž je značka konec cyklostezky, z druhé navazuje zámková dlažba. „Schody vedou na Hlávkový most, cyklista se na něm napojí na cyklostezku, jež vede do Prahy 7. Most může i podjet,“ vysvětlil mluvčí TSK Tomáš Mrázek.
Připustil, že značka může sportovce zmást. Za předraženou ale akci nepovažuje. „Po obou stranách byly postaveny nájezdové rampy se železobetonovou deskou založenou do opěrných zdá ve svahu. Na trase vyrostly čtyři nové sloupy veřejného osvětlení a zábradlí z nerezové oceli,“ zdůvodnil cenu Mrázek.
Bouchal náklady označil za zbytečné. „Město si při stavebních úpravách Hiltonu neuhlídalo neoprávněný zábor veřejného prostranství, kde měla původní cyklostezka stát. Teď zbytečně vyhodilo peníze,“ uvedl svůj pohled na věc.
Největší úsek vloni získali sportovci koncem září. Za 40 km cyklotrasy Pražské kolo TSK zaplatilo 0,307 mil. Kč. Za sumu vzniklo na komunikacích ve Středočeském kraji a na okrajích metropole dopravní značení. Dalších 0,57 mil. Kč podnik uhradil za řešení křižovatky OveneckáVeletržní v Praze 7.
Město podle kritiků nevychází cyklistům vstříc ani při přepravě kol v MHD, v ulicích chybějí cyklostojany, projet většinu křižovatek připomíná hazard se životem. „Neplní ani usnesení vlastní rady, že při rekonstrukci komunikací bude myslet na cyklisty. Stačí přece na silnici namalovat pruh za pár desítek tisíc korun,“ podotkl Prokeš. Doplnil, že takhle je to pro úředníky jednodušší.
reklama
Vlna kritiky
V Praze vzniklo vloni 3,464 km nově vybudovaných cyklostezek, tj. samostatných pruhů pro cyklisty. Magistrát za ně prostřednictvím investora Technické zprávy komunikací (TSK) zaplatil 19 922 000 korun; průměrný kilometr ho vyšel na 5,751 mil. Kč.
Městu se nedaří opakovaně vyčerpat celou částku pro cyklisty vyhrazenou v rozpočtu. V roce 2006 má celkem utratit 33,8 mil. Kč, z loňska se přesunulo 8,8 mil. Kč. „Každým rokem se dává na výstavbu tras více peněz, velká část z nich se ale vrací jako nevyčerpaná. Staví se méně a méně. Soudný člověk si musí říci, že je chyba v systému výstavby,“ uvedl pro Právo zastupitel Miroslav Prokeš (KSČM).
"Na převodech není rozhodně nic špatného. Částka na výstavbu cyklostezek je v rozpočtu stanovena jako orientační a čerpání závisí na postupu investičních akcí,“ oponoval mu radní odpovědný za dopravu Radovan Šteiner. Stavby podle něj prodražuje vykupování pozemků. „Když jeden vlastník nesouhlasí s odprodejem, zablokuje celou stavbu. V centru samozřejmě využíváme pozemky vlastněné městem, ale mimo ně jich je naprosté minimum,“ doplnil Šteiner.
Právě cyklostezky v širším centru přitom zoufale chybějí. „Nejsou téměř na Žižkově, Vinohradech, Nuslích, Smíchově, Dejvicích, Holešovicích a v Karlíně,“ vypočítal Bouchal. Souhlasil s ním i Prokeš. „Systém se musí stavět od centra Prahy, kde je nejvíce cyklistů, k okraji,“ shrnul.
Rekord u Hiltonu
Rekord v loňských nákladech tvoří 225 metrů cyklostezky u Hiltonu. „Úsek se stane klíčový po dokončení cyklistických stezek na protipovodňových valech na Rohanském a Libeňském ostrově,“ vysvětlil Šteiner.
Zatím trasa z jedné strany končí schody, před nimiž je značka konec cyklostezky, z druhé navazuje zámková dlažba. „Schody vedou na Hlávkový most, cyklista se na něm napojí na cyklostezku, jež vede do Prahy 7. Most může i podjet,“ vysvětlil mluvčí TSK Tomáš Mrázek.
Připustil, že značka může sportovce zmást. Za předraženou ale akci nepovažuje. „Po obou stranách byly postaveny nájezdové rampy se železobetonovou deskou založenou do opěrných zdá ve svahu. Na trase vyrostly čtyři nové sloupy veřejného osvětlení a zábradlí z nerezové oceli,“ zdůvodnil cenu Mrázek.
Bouchal náklady označil za zbytečné. „Město si při stavebních úpravách Hiltonu neuhlídalo neoprávněný zábor veřejného prostranství, kde měla původní cyklostezka stát. Teď zbytečně vyhodilo peníze,“ uvedl svůj pohled na věc.
Největší úsek vloni získali sportovci koncem září. Za 40 km cyklotrasy Pražské kolo TSK zaplatilo 0,307 mil. Kč. Za sumu vzniklo na komunikacích ve Středočeském kraji a na okrajích metropole dopravní značení. Dalších 0,57 mil. Kč podnik uhradil za řešení křižovatky OveneckáVeletržní v Praze 7.
Město podle kritiků nevychází cyklistům vstříc ani při přepravě kol v MHD, v ulicích chybějí cyklostojany, projet většinu křižovatek připomíná hazard se životem. „Neplní ani usnesení vlastní rady, že při rekonstrukci komunikací bude myslet na cyklisty. Stačí přece na silnici namalovat pruh za pár desítek tisíc korun,“ podotkl Prokeš. Doplnil, že takhle je to pro úředníky jednodušší.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




