MF Dnes: V Jablonci testují speciální ekologickou cyklotrať
13.5.2008 | JABLONEC NAD NISOU | MF Dnes | Kateřina Frouzová |
U přehrady otevřeli pestrou, hravou, levnou a ekologickou cyklostezku, kterou zvládnou děti i začátečníci, ale baví také zkušené terénní cyklisty.
První česká oficiální singltreková cyklostezka vznikla u jablonecké přehrady Mšeno. Jedná se zatím jen o ukázku, kterou tu vybudovali dobrovolníci.
„Je to pestrá, hravá, levná a ekologická cyklostezka, kterou zvládnou děti i začátečníci, ale baví také zkušené terénní cyklisty,“ krátce vysvětlil Tomáš Kvasnička, předseda České mountainbikové asociace (Čemba). „Singltrek je navržený tak, aby byla radost se po něm pohybovat, aby zbytečně nepoškozoval přírodu, a aby bylo snadné jej udržovat.“
U přehrady je už hotových prvních českých 160 metrů „singltreku“. „Strávili jsme na tom celkem asi pět set hodin práce a stálo nás to jen kamení a benzin,“ dodal Kvasnička. Asi šedesát centimetrů široká cesta je vhodná nejen pro cyklisty, ale také se po ní velmi dobře běhá.
Novinku si mohou lidé vyzkoušet v lese u přehrady nedaleko Tajvanu.
Speciální trasa nutí jet cyklistu bezpečně
„Postavili jsme trasu tak, aby ji neponičila eroze. Je přesně naplánovaná a proměřená, aby po ní voda jen lehce ztekla a neškodila,“ vysvětlil Kvasnička.
Navíc je bezpečnější i přes řadu terénních vln. Nutí totiž cyklistu jet pomaleji. „Stihne včas zastavit, když uvidí nějakou překážku. Hrozí proto menší riziko srážky s jiným rekreantem nebo třeba stromem,“ upozornil předseda.
Trasu v Jablonci vybudovala Čemba podle plánů anglického specialisty Dafydda Davise, který stovky kilometrů takových tras vyprojektoval ve Skotsku a Walesu. Za přínos pro Wales byl vyznamenán britskou královnou.
„Cesta má minimální vliv na přírodu, mnohem lépe zapadá do krajiny než klasické cyklostezky, které jsou širší. Tahle po čase zaroste zelení a bude vypadat jako srnčí cesta a lépe splyne s lesem,“ popsal Davis. „Kvalitně naplánované a postavené přírodní stezky mohou být nejenom zdrojem příjmů z cestovního ruchu, ale také nedocenitelným zázemím pro rekreaci místních lidí. Jablonec je město se silnou sportovní tradicí, infrastruktura pro venkovní rekreaci je však příliš úzce zaměřená na zimní sezonu,“ poznamenal. Základem singltreku je důsledné plánování. Autor musí rozumět terénu, prochází jej a při stavbě proměřuje cestu metr po metru svahoměrem, aby splnila přísné požadavky.
Například se při její stavbě počítá i s tím, že se trasa za pár metrů napojuje na silnici nebo chodník. „Používáme v těchto úsecích takzvaná „dusítka“, což je třeba dobře viditelný kámen. Jezdec musí zbrzdit, aby se mu vyhnul. Díky tomu nehrozí, že na silnici vjede rychle a srazí se s chodcem nebo autem,“ zmínil Kvasnička. Podobné projekty by mohly přilákat rekreanty. „Alespoň ve Velké Británii to tak funguje. Majitelé lesů tam postaví takovou cestu, přijedou cyklisté a oni vydělají třeba na prodeji občerstvení či dalších službách. Proto tvrdíme, že tyto projekty jsou i ekonomicky výhodné,“ zmínil Davis.
Jablonecká radnice nyní uvažuje o tom, že by singltrek jako novou atrakci zahrnula do velké rekonstrukce přehrady Mšeno. „Je to rozhodně zajímavý nápad, nový trend a navíc blízký přírodě. Tak proč podobných cest nepostavit více? Jistě o tom budeme uvažovat, “ uvedla senátorka a jablonecká zastupitelka Soňa Paukrtová, která má právě projekt přehrady na starost.
Asociace cyklistů chce navíc ukázku singltreku představit asi za měsíc lesníkům i ochranářům.
„Rádi bychom, aby podobných cest v Česku bylo více. Chceme je proto na vlastní oči přesvědčit o tom, že jsou ekologické,“ upozornil předseda Čemby.
Podle Davise je ostatně v Jizerských horách řada míst, kde lze podobné trasy vybudovat.
Asi šedesát centimetrů široká cesta je vhodná nejen pro cyklisty, ale také se po ní velmi dobře běhá.
reklama
„Je to pestrá, hravá, levná a ekologická cyklostezka, kterou zvládnou děti i začátečníci, ale baví také zkušené terénní cyklisty,“ krátce vysvětlil Tomáš Kvasnička, předseda České mountainbikové asociace (Čemba). „Singltrek je navržený tak, aby byla radost se po něm pohybovat, aby zbytečně nepoškozoval přírodu, a aby bylo snadné jej udržovat.“
U přehrady je už hotových prvních českých 160 metrů „singltreku“. „Strávili jsme na tom celkem asi pět set hodin práce a stálo nás to jen kamení a benzin,“ dodal Kvasnička. Asi šedesát centimetrů široká cesta je vhodná nejen pro cyklisty, ale také se po ní velmi dobře běhá.
Novinku si mohou lidé vyzkoušet v lese u přehrady nedaleko Tajvanu.
Speciální trasa nutí jet cyklistu bezpečně
„Postavili jsme trasu tak, aby ji neponičila eroze. Je přesně naplánovaná a proměřená, aby po ní voda jen lehce ztekla a neškodila,“ vysvětlil Kvasnička.
Navíc je bezpečnější i přes řadu terénních vln. Nutí totiž cyklistu jet pomaleji. „Stihne včas zastavit, když uvidí nějakou překážku. Hrozí proto menší riziko srážky s jiným rekreantem nebo třeba stromem,“ upozornil předseda.
Trasu v Jablonci vybudovala Čemba podle plánů anglického specialisty Dafydda Davise, který stovky kilometrů takových tras vyprojektoval ve Skotsku a Walesu. Za přínos pro Wales byl vyznamenán britskou královnou.
„Cesta má minimální vliv na přírodu, mnohem lépe zapadá do krajiny než klasické cyklostezky, které jsou širší. Tahle po čase zaroste zelení a bude vypadat jako srnčí cesta a lépe splyne s lesem,“ popsal Davis. „Kvalitně naplánované a postavené přírodní stezky mohou být nejenom zdrojem příjmů z cestovního ruchu, ale také nedocenitelným zázemím pro rekreaci místních lidí. Jablonec je město se silnou sportovní tradicí, infrastruktura pro venkovní rekreaci je však příliš úzce zaměřená na zimní sezonu,“ poznamenal. Základem singltreku je důsledné plánování. Autor musí rozumět terénu, prochází jej a při stavbě proměřuje cestu metr po metru svahoměrem, aby splnila přísné požadavky.
Například se při její stavbě počítá i s tím, že se trasa za pár metrů napojuje na silnici nebo chodník. „Používáme v těchto úsecích takzvaná „dusítka“, což je třeba dobře viditelný kámen. Jezdec musí zbrzdit, aby se mu vyhnul. Díky tomu nehrozí, že na silnici vjede rychle a srazí se s chodcem nebo autem,“ zmínil Kvasnička. Podobné projekty by mohly přilákat rekreanty. „Alespoň ve Velké Británii to tak funguje. Majitelé lesů tam postaví takovou cestu, přijedou cyklisté a oni vydělají třeba na prodeji občerstvení či dalších službách. Proto tvrdíme, že tyto projekty jsou i ekonomicky výhodné,“ zmínil Davis.
Jablonecká radnice nyní uvažuje o tom, že by singltrek jako novou atrakci zahrnula do velké rekonstrukce přehrady Mšeno. „Je to rozhodně zajímavý nápad, nový trend a navíc blízký přírodě. Tak proč podobných cest nepostavit více? Jistě o tom budeme uvažovat, “ uvedla senátorka a jablonecká zastupitelka Soňa Paukrtová, která má právě projekt přehrady na starost.
Asociace cyklistů chce navíc ukázku singltreku představit asi za měsíc lesníkům i ochranářům.
„Rádi bychom, aby podobných cest v Česku bylo více. Chceme je proto na vlastní oči přesvědčit o tom, že jsou ekologické,“ upozornil předseda Čemby.
Podle Davise je ostatně v Jizerských horách řada míst, kde lze podobné trasy vybudovat.
Asi šedesát centimetrů široká cesta je vhodná nejen pro cyklisty, ale také se po ní velmi dobře běhá.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




