MF Dnes: V kraji hrozí rušení autobusů
11.11.2003 | TEPLICE | MF Dnes | Antonín Viktora, Mialn K. Osvaag |
Zrušení některých autobusových linek hrozí od příštího roku na severu Čech, kde na mnoha místech jezdí autobusy již nyní jen zřídka.
Dostat se o víkendu k lékaři nebo za kulturou je pro Kláru Bezouškovou z Kostomlat pod Milešovkou problém. Stejně jako pro všechny lidi bez auta. Železnice tudy nevede a jediný autobus vyjíždí brzy ráno. Zpět se vrací kolem čtvrté odpoledne. A může být ještě hůř.
"Bude-li málo peněz, některé linky se příští rok v jízdních řádech neobjeví. Jejich osud mají v rukou obce," tvrdí náměstek hejtmana Jaroslav Foldyna.
Krajský úřad chce přestat dotovat spoje, jejichž tržby jsou nižší než pět korun na kilometr. Vyzval proto starosty, aby se domluvili, jestli chtějí na ztrátové linky přispívat. Více než třetina obcí totiž dosud nedávala ani korunu.
"Některé radnice vůbec nepřispívají, protože dopravu dotují obce na konci linek. Tuto nespravedlnost chceme změnit," uvedla mluvčí krajského úřadu Romana Konečná.
Úřad navrhuje, aby obce na pravidelných linkách platily sto padesát korun za každého obyvatele. Většina z nich na to ale nebude mít peníze. Například Vroutek by musel místo současných šedesáti tisíc korun platit pětkrát tolik.
"Je to diskriminace. Malé obce budou na své náklady vozit své lidi do velkých měst, aby tam utráceli a pracovali," míní starosta obce Mšené - Lázně Josef Bíža.
Obce se musejí domluvit do měsíce. Jinak se může stát, že v některých částech kraje budou jezdit jen dva spoje denně, které podle zákona musí krajský úřad zaplatit.
"Nedovedu si to ani představit. Stačí ten zmatek, když občas v zimě autobusy nejezdí kvůli námraze," tvrdí Klára Bezoušková, která z Kostomlat dojíždí každý den za prací do Teplic.
reklama
"Bude-li málo peněz, některé linky se příští rok v jízdních řádech neobjeví. Jejich osud mají v rukou obce," tvrdí náměstek hejtmana Jaroslav Foldyna.
Krajský úřad chce přestat dotovat spoje, jejichž tržby jsou nižší než pět korun na kilometr. Vyzval proto starosty, aby se domluvili, jestli chtějí na ztrátové linky přispívat. Více než třetina obcí totiž dosud nedávala ani korunu.
"Některé radnice vůbec nepřispívají, protože dopravu dotují obce na konci linek. Tuto nespravedlnost chceme změnit," uvedla mluvčí krajského úřadu Romana Konečná.
Úřad navrhuje, aby obce na pravidelných linkách platily sto padesát korun za každého obyvatele. Většina z nich na to ale nebude mít peníze. Například Vroutek by musel místo současných šedesáti tisíc korun platit pětkrát tolik.
"Je to diskriminace. Malé obce budou na své náklady vozit své lidi do velkých měst, aby tam utráceli a pracovali," míní starosta obce Mšené - Lázně Josef Bíža.
Obce se musejí domluvit do měsíce. Jinak se může stát, že v některých částech kraje budou jezdit jen dva spoje denně, které podle zákona musí krajský úřad zaplatit.
"Nedovedu si to ani představit. Stačí ten zmatek, když občas v zimě autobusy nejezdí kvůli námraze," tvrdí Klára Bezoušková, která z Kostomlat dojíždí každý den za prací do Teplic.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




