MF Dnes: V Pardubicích je sto tisíc aut
5.12.2006 | PARDUBICE | MF Dnes | Vítězslav Dittrich |
V Pardubicích je v současnosti přihlášeno více aut než lidí. A počet vozidel na rozdíl od obyvatel neustále roste. Kapacita silnic se však mění o hodně pomaleji. Ucpané tahy jsou tak jedním z největších problémů krajského města, komplikují život obyvatel i podnikatelů.
„Pokud to zaokrouhlím, je v Pardubicích evidováno kolem sta tisíc aut. V roce 2001 jich bylo 80 tisíc a v roce 1996 65 tisíc,“ uvedl vedoucí odboru dopravy pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa.
Podle něj počet automobilů, jejichž majitelé budou chtít ve městě jezdit a parkovat, poroste dál. „Před dvaceti lety bylo běžné mít jedno auto v rodině. Dnešní standard je dvě auta v rodině a do budoucna budou mít jistě k dispozici auto i plnoleté děti,“ odhadl vývoj Bakajsa.
To ostatně není výjimečná situace mnoha rodin už nyní. „Náš devatenáctiletý syn dojíždí do školy do Hradce Králové. Nedávno jsme si s manželem kupovali nové auto, a tak jsme mu to staré nechali. Syn se domlouvá se spolužáky a jezdí společně. Vyjde je to laciněji než autobus a jsou doma rychleji. Syn tvrdí, že vlastními auty k nim do školy dojíždí celá řada studentů,“ řekla Eva Kudláčková z Pardubic.
Aut v Pardubicích přibývá nepoměrně rychleji než silnic, po kterých mohou jezdit, a parkovišť, na kterých mohou stát. To potvrdí každý, kdo ve městě alespoň občas řídí. „To se nedá vůbec porovnat. Odhaduji, že těch aut je dneska zhruba dvakrát tolik. Projet Pardubicemi je problém, sehnat místo na zaparkování je pracné. Pokud radní nenajdou nějaké účinné řešení, jak auta odvést z města, můžeme tu za deset let očekávat permanentní zácpu,“ řekl Jaroslav Rychtář z Pardubic.
Přetížené silnice už komplikují i podnikání ve městě. V poslední době na ně narazily například plány nizozemské společnosti CTP Invest, která chce v průmyslové zóně ve Starých Čívicích postavit během několika let čtyři průmyslové haly. Jejich zásobování a odvoz hotových výrobků by znamenaly další kamiony navíc, které už ale hygienici kvůli překročení hlukových limitů nechtějí do Čívic pustit. „Nové haly společnosti CTP Invest by znamenaly velký nárůst kamionové dopravy na silnici z Pardubic do Přelouče. Tato silnice je v současnosti přetížená. Další kamiony na ni kvůli hluku už pustit nemůžeme. Jedinýmřešením je vybudování obchvatu, který odvede dopravu z Čívic,“ řekl ředitel Krajské hygienické stanice v Pardubicích Antonín Vykydal.
reklama
Podle něj počet automobilů, jejichž majitelé budou chtít ve městě jezdit a parkovat, poroste dál. „Před dvaceti lety bylo běžné mít jedno auto v rodině. Dnešní standard je dvě auta v rodině a do budoucna budou mít jistě k dispozici auto i plnoleté děti,“ odhadl vývoj Bakajsa.
To ostatně není výjimečná situace mnoha rodin už nyní. „Náš devatenáctiletý syn dojíždí do školy do Hradce Králové. Nedávno jsme si s manželem kupovali nové auto, a tak jsme mu to staré nechali. Syn se domlouvá se spolužáky a jezdí společně. Vyjde je to laciněji než autobus a jsou doma rychleji. Syn tvrdí, že vlastními auty k nim do školy dojíždí celá řada studentů,“ řekla Eva Kudláčková z Pardubic.
Aut v Pardubicích přibývá nepoměrně rychleji než silnic, po kterých mohou jezdit, a parkovišť, na kterých mohou stát. To potvrdí každý, kdo ve městě alespoň občas řídí. „To se nedá vůbec porovnat. Odhaduji, že těch aut je dneska zhruba dvakrát tolik. Projet Pardubicemi je problém, sehnat místo na zaparkování je pracné. Pokud radní nenajdou nějaké účinné řešení, jak auta odvést z města, můžeme tu za deset let očekávat permanentní zácpu,“ řekl Jaroslav Rychtář z Pardubic.
Přetížené silnice už komplikují i podnikání ve městě. V poslední době na ně narazily například plány nizozemské společnosti CTP Invest, která chce v průmyslové zóně ve Starých Čívicích postavit během několika let čtyři průmyslové haly. Jejich zásobování a odvoz hotových výrobků by znamenaly další kamiony navíc, které už ale hygienici kvůli překročení hlukových limitů nechtějí do Čívic pustit. „Nové haly společnosti CTP Invest by znamenaly velký nárůst kamionové dopravy na silnici z Pardubic do Přelouče. Tato silnice je v současnosti přetížená. Další kamiony na ni kvůli hluku už pustit nemůžeme. Jedinýmřešením je vybudování obchvatu, který odvede dopravu z Čívic,“ řekl ředitel Krajské hygienické stanice v Pardubicích Antonín Vykydal.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




