Dopravní noviny: V Praze zasedala nová skupina poradců pro nebezpečné věci
29.7.2003 | PRAHA | Dopravní noviny
Valná hromada Svazu spedice a logistiky ČR v dubnu vyhověla požadavkům členských firem a ve smyslu stanov svazu ustavila na návrh představenstva novou pracovní skupinu poradců pro nebezpečné věci (dále jen NV). V pořadí již třináctý pracovní tým SSL logicky uzavírá spektrum mezipodnikové spolupráce, zaměřené především na předávání zkušeností, informací a know-how. Poprvé nová pracovní skupina zasedala v polovině června pod vedením svého předsedy Jiřího Miletína (M-Konzult).
Zájem o práci ve skupině projevila celá řada velkých a středních firem, členů i nečlenů svazu (zejména z řad výrobních podniků). Využití platformy SSL je podle předsednictva svazu nasnadě: v SSL funguje již zaběhnutý a osvědčený systém pracovních skupin a klubů, takže není třeba organizovat a financovat novou strukturu „na zelené louce“ a vymýšlet jí náplň práce, funkcionáře a příspěvky. Obor spedice a logistiky přitom pokrývá celé spektrum dopravy, a tedy i přepravu nebezpečných věcí po silnici (ADR), jíž se poradci především zabývají.
Zcela samostatnou kapitolu činnosti skupiny bude tvořit problematika přeprav nebezpečných věcí v letectví, v námořní dopravě, ve vnitrozemské plavbě a pochopitelně i po železnici. Na půdě Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA již dva roky rovněž působí pracovní skupina pro nebezpeč-né věci a tuzemská skupina bude jejím prostřednictvím pružně a ekonomicky přenášet do ČR nejaktuálnější informace ze světové spedice a logistiky.
Průvodní doklady a jejich změny
Členové pracovní skupiny se na svém prvním zasedání zabývali především problematikou průvodních dokladů a jejich změn, platných od 1. července letošního roku. V rámci diskuse otevřeli otázku rozdílného značení podle úmluvy ADR a podle „chemického“ zákona č. 157. Neméně užitečná byla podle účastníků diskuse o problematice nebezpečných věcí ve sběrné službě. Předseda pracovní skupiny dále hovořil i o dokumentech „Zpráva o nehodě“ a „Roční zpráva“. Mezi účastníky zasedání převládl názor, že by nebylo vhodné, aby stát vypracovával konkrétní vzor roční zprávy. Skupina se zabývala také otázkou posuzování nebezpečných odpadů při přepravě v souvislosti se zařazováním nebezpečných věcí podle kritérií úmluvy ADR.
Poradci pro NV v mezinárodním srovnání
Činnost poradců sice vychází z jednotných mezinárodních zásad, ale jejich národní interpretace se odlišuje. Členové pracovní skupiny se proto seznámili se situací v Německu, kde byla kategorie poradců pro NV vytvořena již v roce 1991. Od té doby se pojetí zaměření poradců i jejich přípravy několikrát změnilo: nově musí podnikatelé či majitelé podniků jmenovat jednoho nebo více poradců, pokud jim tuto povinnost stanovují předpisy o přepravě nebezpečných věcí v silniční, železniční, námořní, říční a letecké dopravě.
CEFIC a chemický průmysl
Účastníci zasedání získali informace o aktivitách Rady evropského chemického průmyslu CEFIC, která zastupuje zhruba 40 tisíc podniků, v oblasti bezpečnosti výroby a dopravy. Jejich součástí je světový systém „Odpovědné péče“ a evropský certifikační systém SQAS, zaměřený na kvalifikované posuzování dopravců a speditérů auditory chemického průmyslu pro dopravu průmyslové chemie. Poskytovatel služeb by měl jako držitel certifikátu úrovní servisu vyhovět všem evropským výrobcům v Evropě, aniž by jej museli dále náročně prověřovat vlastními silami.
V listopadu v Basileji o NV
Ve dnech 12. a 13. listopadu letošního roku se v basilejském hotelu Hilton uskuteční první mezinárodní dny nebezpečných věcí pod názvem „Budoucí příležitosti logistiky nebezpečných věcí“. Bude se na něm jednat především o změnách právních úprav přepravy nebezpečných věcí v Evropě a na úrovni OSN, o mezinárodních trendech chemické logistiky, bezpečnostních problémech mezinárodní logistiky nebezpečných věcí a o praktickém zajištění zásilek. Akci pořádá redakce časopisu Internationale Transport Zeitschrift ve spolupráci s řadou odborných institucí.
Nové kontejnery na přepravu hélia
Členové klubu se dále mohli seznámit s nejnovější technikou pro přepravu nebezpečných věcí, například s novými kontejnery, které pro přepravu zkapalněného hélia začala používat společnost Hoyer. Na pořízení tří extrémně izolovaných kontejnerů vynaložil koncern plné dva milióny €. Hélium se používá kromě jiného jako náhrada hořlavého vodíku při plnění balónů a vzducholodí. Protože přechází do kapalného stavu až při teplotě -269 oC, musí být tankové kontejnery důkladně izolovány, aby zajistily udržení tak nízké teploty po delší dobu. Vedle pěti vlastních kontejnerů na hélium provozuje Hoyer 23 jednotek svých zákazníků, v nichž plyn k odběratelům dopravuje především od zdrojů v USA, Rusku, Polsku a Alžírsku.
Nová databanka v Německu
Speditéři, dopravci, odesilatelé a poradci, kteří potřebují informace o přepravě NV a nehodové listy, je mohou najít v nové databance NV na internetu. Databanka nabízí informace potřebné k plánování přepravy čtyř tisíc látek. Vedle toho v ní zájemci najdou i předpisy upravující silniční dopravu nebezpečných věcí či nehodové listy ve dvanácti jazykových mutacích. Používání databanky je zpoplatněno a podléhá registraci.
reklama
Zcela samostatnou kapitolu činnosti skupiny bude tvořit problematika přeprav nebezpečných věcí v letectví, v námořní dopravě, ve vnitrozemské plavbě a pochopitelně i po železnici. Na půdě Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA již dva roky rovněž působí pracovní skupina pro nebezpeč-né věci a tuzemská skupina bude jejím prostřednictvím pružně a ekonomicky přenášet do ČR nejaktuálnější informace ze světové spedice a logistiky.
Průvodní doklady a jejich změny
Členové pracovní skupiny se na svém prvním zasedání zabývali především problematikou průvodních dokladů a jejich změn, platných od 1. července letošního roku. V rámci diskuse otevřeli otázku rozdílného značení podle úmluvy ADR a podle „chemického“ zákona č. 157. Neméně užitečná byla podle účastníků diskuse o problematice nebezpečných věcí ve sběrné službě. Předseda pracovní skupiny dále hovořil i o dokumentech „Zpráva o nehodě“ a „Roční zpráva“. Mezi účastníky zasedání převládl názor, že by nebylo vhodné, aby stát vypracovával konkrétní vzor roční zprávy. Skupina se zabývala také otázkou posuzování nebezpečných odpadů při přepravě v souvislosti se zařazováním nebezpečných věcí podle kritérií úmluvy ADR.
Poradci pro NV v mezinárodním srovnání
Činnost poradců sice vychází z jednotných mezinárodních zásad, ale jejich národní interpretace se odlišuje. Členové pracovní skupiny se proto seznámili se situací v Německu, kde byla kategorie poradců pro NV vytvořena již v roce 1991. Od té doby se pojetí zaměření poradců i jejich přípravy několikrát změnilo: nově musí podnikatelé či majitelé podniků jmenovat jednoho nebo více poradců, pokud jim tuto povinnost stanovují předpisy o přepravě nebezpečných věcí v silniční, železniční, námořní, říční a letecké dopravě.
CEFIC a chemický průmysl
Účastníci zasedání získali informace o aktivitách Rady evropského chemického průmyslu CEFIC, která zastupuje zhruba 40 tisíc podniků, v oblasti bezpečnosti výroby a dopravy. Jejich součástí je světový systém „Odpovědné péče“ a evropský certifikační systém SQAS, zaměřený na kvalifikované posuzování dopravců a speditérů auditory chemického průmyslu pro dopravu průmyslové chemie. Poskytovatel služeb by měl jako držitel certifikátu úrovní servisu vyhovět všem evropským výrobcům v Evropě, aniž by jej museli dále náročně prověřovat vlastními silami.
V listopadu v Basileji o NV
Ve dnech 12. a 13. listopadu letošního roku se v basilejském hotelu Hilton uskuteční první mezinárodní dny nebezpečných věcí pod názvem „Budoucí příležitosti logistiky nebezpečných věcí“. Bude se na něm jednat především o změnách právních úprav přepravy nebezpečných věcí v Evropě a na úrovni OSN, o mezinárodních trendech chemické logistiky, bezpečnostních problémech mezinárodní logistiky nebezpečných věcí a o praktickém zajištění zásilek. Akci pořádá redakce časopisu Internationale Transport Zeitschrift ve spolupráci s řadou odborných institucí.
Nové kontejnery na přepravu hélia
Členové klubu se dále mohli seznámit s nejnovější technikou pro přepravu nebezpečných věcí, například s novými kontejnery, které pro přepravu zkapalněného hélia začala používat společnost Hoyer. Na pořízení tří extrémně izolovaných kontejnerů vynaložil koncern plné dva milióny €. Hélium se používá kromě jiného jako náhrada hořlavého vodíku při plnění balónů a vzducholodí. Protože přechází do kapalného stavu až při teplotě -269 oC, musí být tankové kontejnery důkladně izolovány, aby zajistily udržení tak nízké teploty po delší dobu. Vedle pěti vlastních kontejnerů na hélium provozuje Hoyer 23 jednotek svých zákazníků, v nichž plyn k odběratelům dopravuje především od zdrojů v USA, Rusku, Polsku a Alžírsku.
Nová databanka v Německu
Speditéři, dopravci, odesilatelé a poradci, kteří potřebují informace o přepravě NV a nehodové listy, je mohou najít v nové databance NV na internetu. Databanka nabízí informace potřebné k plánování přepravy čtyř tisíc látek. Vedle toho v ní zájemci najdou i předpisy upravující silniční dopravu nebezpečných věcí či nehodové listy ve dvanácti jazykových mutacích. Používání databanky je zpoplatněno a podléhá registraci.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk