MF Dnes: V Táboře chtějí vybudovat automatickou půjčovnu kol, ve městě ale chybí cyklostezky
29.3.2010 | TÁBOR | MF Dnes | Jiří Bydžovský |
Město vyhlásilo výběrové řízení, do kterého se přihlásila pouze jediná firma. Její požadavky ale radní nakonec odmítli. Za dva miliony korun se jim to zdálo příliš drahé. Zkusí najít někoho, kdo dodá automat vydávající bicykly levněji.
Automatická půjčovna kol by měla začít fungovat v Táboře.
Zájemce by si bicykl půjčil poté, co by si za poplatek vyzvedl elektronickou kartu. Tou kolo nejen odemkne ze stojanu, ale budou na ní i informace o jejím uživateli i to, jak dlouho je kolo půjčené.
Radnice už loni vypsala výběrové řízení na firmu, která by v Táboře tento systém zavedla. Přihlásila se však pouze jedna - Richard Preissler enter prise a.s. Měla dodat kola, stojany a zajistit celý výpůjční systém. Téměř dva miliony korun, které si za to řekla, ale radnici připadalo moc. Ochotna byla akceptovat poloviční částku.
Navíc by město uvedené firmě muselo měsíčně platit dalších 13 tisíc za údržbu a 25 tisíc jako licenční poplatky. Radní proto nakonec výběrové řízení zrušili.
„Radní se rozhodli, že zkusí vybrat jinou firmu, která by automatickou půjčovnu kol nejen dodala, ale i zajistila její provoz,“ uvedl tajemník městského úřadu Lubomír Šrámek.
Podle něj by na starém a novém městě mohlo být umístěno zhruba pět stojanů. Místní i návštěvníci by tu mohli používat zhruba třicet kol. „Všechny bicykly budou mít jednotný vzhled, aby bylo patrné, že se jedná o kola z půjčovny,“ dodal Šrámek.
Z náměstí na nádraží rychleji
Systém automatické půjčovny kol se zalíbil i některým místním obyvatelům. „Je to dobrý nápad, pokud se potřebujete například dostat z náměstí na vlakové nádraží rychleji, je kolo lepší než autobus. V dopravní špičce se městskou hromadnou dopravou nejezdí příliš dobře,“ potvrdil Ladislav Krupauer, který by tento systém rozhodně využíval.
Za pravdu mu dává i Petr Samec, který se s podobnou půjčovnou setkal v Itálii. „Je fajn, když si můžete kolo vypůjčit na jednom místě, projet městem, podívat se třeba na památky a pak jej odstavit v jiné části. Myslím, že by to určitě mělo smysl,“ dodává Samec s tím, že by kola měla být vybavena čipem a pomocí systému sledovat i pohyb bicyklu po městě kvůli případným zlodějům.
Nadšení z plánu automatické půjčovny kol ale nesdílí velitel městských strážníků Petr Svoboda. Domnívá se, že nejprve je nutné vybudovat kvalitní síť cyklostezek.
„Nedovedu si dost dobře představit, jak by se například na třídě 9. května v centru města pohybovali cyklisté mezi chodci,“ naznačil.
Na chybějící trasy pro kolaře upozornili minulý týden i sami cyklisté. Zhruba třicetičlenná skupina projížděla centrem města od nádraží, třídou 9. května na náměstí a dál na Parkány.
Jejich jízdu nakonec museli strážníci městské policie ukončit. Důvodem byly stížnosti řidičů, kterým se cyklisté pletli do cesty.
„Tento případ jasně ukázal, že trasy pro cyklisty ve městě nejsou,“ dodává velitel městských strážníků Petr Svoboda.
Jeho slova potvrzuje i Jiří Fišer, cyklista a zároveň táborský zastupitel. „Naprostá chyba se teď v praxi ukazuje na třídě 9. května, která je po rekonstrukci. Pruh pro cyklisty by se sem rozhodně vešel. Bohužel tu ale není,“ rozčiluje se Fišer.
Město má zpracovaný plán cyklotras. Ten počítá s jejich vybudováním jak v okrajových částech města, tak v jeho centru.
Půjčovna nyní? To je nesmysl
„Na to, kdy se ale začnou cyklostezky budovat, odpovědět neumím. Závisí to na mnoha faktorech, peníze jsou jedním z nich. Čeká nás ale i řada jednání s majiteli pozemků, kudy by případně cesta pro kolaře měl vést,“ říká šéfka táborského odboru dopravy Štěpánka Voráčková.
Naopak kvalitní cyklostezky jsou například podél Lužnice nebo na Chýnovské ulici, kde se v rámci její rekonstrukce vybudoval i pruh pro kolaře.
„Když se stavěl Tábor, tak nikdo nepočítal, že tu někdy budou jezdit kola. Profily ulic hlavně na starém a novém městě jsou úzké a vybudovat tu cyklostezku je velmi složité,“ připouští městský tajemník Lubomír Šrámek.
Podle něj se při každé rekonstrukci ulic automaticky předpokládá výstavba pruhu pro cyklisty, tam, kde je silnice úzká, je to prý ale nemožné. „Tábor nikdy nebude městem, které vybavíte komfortními cyklostezkami, ale při troše snahy a dobré vůle se dá najít takové řešení, že se na tom kole bude po městě jezdit mnohem lépe,“ dodává Fišer.
Záměr města vybudovat automatickou půjčovnu kol, jak pro místní, tak pro turisty, tak naráží na prozatím neřešitelný problém.
„Pokud nebudou kvalitní cyklostezky, je podle mne nesmysl o jakékoliv půjčovně kol uvažovat,“ dodává Svoboda.
reklama
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




