https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/veolia-stat-brani-lepsim-a-levnejsim-vlakum
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Veolia: Stát brání lepším a levnějším vlakům

17.8.2007 | PRAHA | MF Dnes | Tomáš Lysoněk |
Nabízíme nové komfortní vlaky, kvalitnější služby a nižší jízdné. S takovým návrhem se obrací na ministerstvo dopravy společnost Veolia Transport. Ta je pobočkou světového gigantu Veolia, který v Česku vlastní vodárny nebo provozuje autobusovou dopravu pod značkou Connex.
 
Firma žádá, aby stát vypsal výběrová řízení na třech železničních tratích ve středních, severních a východních Čechách.

Firma by ráda na trasách z Prahy do Tanvaldu, z Nymburka do Rumburka a z Liberce do Ústí nad Labem provozovala dotovanou rychlíkovou dopravu, kterou zatím zajišťují České dráhy. Ale aby se dostala k dotacím, musí vyhrát výběrové řízení vypsané ministerstvem dopravy. „Nyní je však ministerstvo vůbec nevypisuje a České dráhy nemají žádný důvod zlepšovat své služby,“ tvrdí projektový manažer společnosti Jiří Schmidt.

Minulé vedení ministerstva dva pilotní tendry uskutečnilo, v obou zvítězily České dráhy. Podle lidí z oboru však nabídly cenu pod náklady, do které navíc nemusely promítnout pořízení nových vlaků, protože nasadily už dříve používané vozy. Konkurenti nic takového učinit nemohli, a proto jejich nabídka s novými vlaky vycházela dráž.


Ministerstvo slibuje změnu

Od roku 2005 však ministerstvo žádný tendr na provozování vlakové dopravy nevypsalo. Ani přesto, že na tratích, o které se soutěžilo, se kvůli přísnějším požadavkům nakonec zlepšila i kvalita nasazovaných vozů a vzrostl počet cestujících.

Podle náměstka ministra Petra Šlégra se čeká na dopracování tzv. dopravního plánu republiky, který by určil, jak by mezi jednotlivými městy měly vlaky a autobusy jezdit. „Pokud bude plán schválen do poloviny příštího roku, bude možné vypsat výběrová řízení na dálkovou železniční dopravu od jízdního řádu, který vstoupí v platnost v prosinci roku 2009,“ řekl MF DNES Šlégr.

Veolia Transport však chce, aby k tendru došlo už nyní a hrálo se o jízdní řád, který začne platit na konci příštího roku. „Nasadili bychom moderní jednotky Siemens Desiro, které bychom měli v pronájmu,“ upřesňuje plány Schmidt.

Firma sice může začít jezdit už dříve, bez výběrového řízení však nedosáhne na část z více než třímiliardové státní dotace a na vlacích prodělá. Výjimkou by bylo několik hlavních tratí, na ně však zatím není možné koupit novou elektrickou lokomotivu, která by vyhovovala českým předpisům.
reklama

 
Tomáš Lysoněk

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist