Nové noviny: Veřejná doprava má zůstat bez omezení
2.1.2004 | JIČÍNSKO | Nové noviny | Jiří Němeček |
Bez větších omezení by měla i letos fungovat pravidelná autobusová a vlaková doprava v regionu. Podle představitelů krajského úřadu bude její financování zachováno v rozsahu loňského roku, proto se nepředpokládají žádné dramatické změny.
Méně optimisticky zatím hodnotí situaci samotní dopravci. "Objem peněz na veřejnou dopravu odpovídá přibližně skutečnosti loňského roku," sdělil krajský radní Jaroslav Vácha. Na linkové autobusy i drážní spoje dostane kraj od státu opět kolem tři sta milionů korun, které z vlastního rozpočtu posílí dalšími téměř dvaceti miliony korun. "V řadě případů dochází k časovým posunům, omezení spojů jsou ale jen minimální. Změny budou mít spíše dílčí, nikoliv zásadní vliv na stávající rozsah veřejné dopravy," tvrdí Vácha. Připouští, že u železnice se počítá s přesuny mezi tratěmi. K omezení provozu prý ale dojde pouze na těch úsecích, kde je intenzita dopravy minimální. "Například když na spoj vychází při jedné jízdě celoroční průměr pouhých sedm cestujících. Naopak bude posílen jiný a potřebnější vlakový spoj," vysvětluje radní.
Poněkud jinak vidí situaci autobusoví dopravci. Například jednatel společnosti Osnado Martin Bělovský upozorňuje, že celková dotace určená na dopravní obslužnost byla proti loňsku ponížena asi o tři a půl milionu korun, což vzhledem k rostoucím nákladům může přinést komplikace. "Pokud se nepodaří najít další finanční prostředky, tak nelze vyloučit některé redukce či zdražení jízdného," podotýká Bělovský s tím, že řešení by mělo být nalezeno nejpozději do dvou měsíců. Jedním z možných zdrojů peněz je prý rozpočtová rezerva kraje, určená na dofinancování všech nákladů souvisejících se zvýšením spotřební daně. "Zastupitelé by mohli příslušnou částku uvolnit a převést do kapitoly doprava. Další prostředky je možné získat i ze státního rozpočtu, kde je rovněž na veřejnou dopravu počítáno ještě s 200 miliony korun, které by se měly rozdělit mezi všechny kraje," konstatuje Bělovský.
V opačném případě, pokud se dotace nepodaří navýšit, hrozí, že by se musel hledat zdroj úspor například formou rušení málo využívaných spojů a nebo omezením příspěvků na městskou dopravu v některých městech.
Vácha však věří, že se situaci podaří vyřešit a že k razantním opatřením nebude důvod. Zdůraznil také, že Královéhradecký kraj nadále ponese veškeré náklady na obslužnost sám a nebude tím zatěžovat rozpočty obcí, což ve všech oblastech republiky neplatí, protože jinde si radnice musí na linkové autobusy připlácet.
reklama
Poněkud jinak vidí situaci autobusoví dopravci. Například jednatel společnosti Osnado Martin Bělovský upozorňuje, že celková dotace určená na dopravní obslužnost byla proti loňsku ponížena asi o tři a půl milionu korun, což vzhledem k rostoucím nákladům může přinést komplikace. "Pokud se nepodaří najít další finanční prostředky, tak nelze vyloučit některé redukce či zdražení jízdného," podotýká Bělovský s tím, že řešení by mělo být nalezeno nejpozději do dvou měsíců. Jedním z možných zdrojů peněz je prý rozpočtová rezerva kraje, určená na dofinancování všech nákladů souvisejících se zvýšením spotřební daně. "Zastupitelé by mohli příslušnou částku uvolnit a převést do kapitoly doprava. Další prostředky je možné získat i ze státního rozpočtu, kde je rovněž na veřejnou dopravu počítáno ještě s 200 miliony korun, které by se měly rozdělit mezi všechny kraje," konstatuje Bělovský.
V opačném případě, pokud se dotace nepodaří navýšit, hrozí, že by se musel hledat zdroj úspor například formou rušení málo využívaných spojů a nebo omezením příspěvků na městskou dopravu v některých městech.
Vácha však věří, že se situaci podaří vyřešit a že k razantním opatřením nebude důvod. Zdůraznil také, že Královéhradecký kraj nadále ponese veškeré náklady na obslužnost sám a nebude tím zatěžovat rozpočty obcí, což ve všech oblastech republiky neplatí, protože jinde si radnice musí na linkové autobusy připlácet.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




