MF Dnes: Víc než radioaktivní záření trápí lidi kamiony
24.1.2008 | MYDLOVARY | MF Dnes | Antonín Pelíšek |
Neviditelný radon? Radioaktivní záření ze zbytků uranu v odkalištích u Mydlovar na Budějovicku? Mnohem víc trápí obyvatele přilehlých obcí těžká doprava, která jim den co den duní pod okny.
V Olešníku na Budějovicku bude dnes veřejné projednávání vlivu stavby na životní prostředí, kterou je smazávání stop po chemickém upravovaní uranové rudy v Mydlovarech. Provozovatelem byl podnik Diamo Stráž pod Ralskem. V sedmi kráterech zde zbyly tisíce tun jedů a Diamo je zaváží teplárenským popílkem, pneumatikami a jílem.
Ničí silnice, kanály i obrubníky „Náklaďáky ničí krajské i obecní silnice. Chceme vědět, co s tím chce Diamo dělat,“ uvedl starosta Mydlovar Petr Ciglbauer.
Zástupci Diama a Jihočeského kraje se dnes ocitnou v kotli. Budou muset odpovídat na dotazy starostů, proč musí projektem takzvané rekultivace v hodnotě několika miliard korun trpět obyčejní lidé.
„Na domě nám praskaly zdi, museli jsme je opravit. Náš dům je v zatáčce, kamiony tady vůbec nerespektují značku stop. Rozbíjejí víka kanálů a obrubníky chodníků. Jezdí od rána do večera,“ popisuje život u silnice Václava Frydrychová z Dívčic. Obec je na příjezdové trase od Vodňan a křižovatky u Nové Hospody. Větší nápor kamionů je přitom z východní strany, to znamená od silnice spojující Hlubokou a Týn nad Vltavou.
Právě v této lokalitě plánuje společně Jihočeský kraj a Diamo stavbu obchvatu vesnic Zahájí a Olešník, který bude sloužit pro nákladní auta přivážející materiál do odkališť.
„Projekt čeká na stavební povolení. Zbývá vykoupit několik pozemků,“ uvedl vedoucí odboru dopravy jihočeského krajského úřadu Jiří Klása.
Silnice bude široká 7,5 metru a napojí se na trasu II. třídy za Hlubokou. „Obchvat chceme dokončit v roce 2009. Může řešit i kamiony v Dívčicích, které objíždějí celou lokalitu při cestě od Tábora,“ míní Ladislav Hešnaur z vedení Správy uranových ložisek státního podniku Diamo.
Obyvatelé několika obcí se ale bojí, že krátký úsek nové příjezdové cesty k odkalištím jim až tolik nepomůže. Kamiony si totiž razí cestu podle uvážení jejich řidičů. Obce nemohou ani jejich vjezd zakázat značkami. „Silnice jsou veřejné,“ upozornil Klása.
Podle nejnovějších odhadů bude zavážení odkališť trvat nejméně do roku 2024, rychlost je závislá na státních penězích. Pokud chce Diamo splnit termín, musí dostat ročně 128 milionů korun.
„Nechceme brzdit zavážení odkališť, ale hodnocení vlivu stavby na životní prostředí je tady zvláštní. Zabývá se totiž pouze jednou variantou celého projektu, přitom ve světě jsou už známé i jiné,“ upozornila Monika Machová-Wittingerová z Jihočeských matek.
Podle ekologů je doprava až na druhém místě v pořadí nebezpečí, které tu lidem hrozí. Prvním jsou radon a jeho produkty v prostředí, rostlinách a ve vodě.
reklama
Ničí silnice, kanály i obrubníky „Náklaďáky ničí krajské i obecní silnice. Chceme vědět, co s tím chce Diamo dělat,“ uvedl starosta Mydlovar Petr Ciglbauer.
Zástupci Diama a Jihočeského kraje se dnes ocitnou v kotli. Budou muset odpovídat na dotazy starostů, proč musí projektem takzvané rekultivace v hodnotě několika miliard korun trpět obyčejní lidé.
„Na domě nám praskaly zdi, museli jsme je opravit. Náš dům je v zatáčce, kamiony tady vůbec nerespektují značku stop. Rozbíjejí víka kanálů a obrubníky chodníků. Jezdí od rána do večera,“ popisuje život u silnice Václava Frydrychová z Dívčic. Obec je na příjezdové trase od Vodňan a křižovatky u Nové Hospody. Větší nápor kamionů je přitom z východní strany, to znamená od silnice spojující Hlubokou a Týn nad Vltavou.
Právě v této lokalitě plánuje společně Jihočeský kraj a Diamo stavbu obchvatu vesnic Zahájí a Olešník, který bude sloužit pro nákladní auta přivážející materiál do odkališť.
„Projekt čeká na stavební povolení. Zbývá vykoupit několik pozemků,“ uvedl vedoucí odboru dopravy jihočeského krajského úřadu Jiří Klása.
Silnice bude široká 7,5 metru a napojí se na trasu II. třídy za Hlubokou. „Obchvat chceme dokončit v roce 2009. Může řešit i kamiony v Dívčicích, které objíždějí celou lokalitu při cestě od Tábora,“ míní Ladislav Hešnaur z vedení Správy uranových ložisek státního podniku Diamo.
Obyvatelé několika obcí se ale bojí, že krátký úsek nové příjezdové cesty k odkalištím jim až tolik nepomůže. Kamiony si totiž razí cestu podle uvážení jejich řidičů. Obce nemohou ani jejich vjezd zakázat značkami. „Silnice jsou veřejné,“ upozornil Klása.
Podle nejnovějších odhadů bude zavážení odkališť trvat nejméně do roku 2024, rychlost je závislá na státních penězích. Pokud chce Diamo splnit termín, musí dostat ročně 128 milionů korun.
„Nechceme brzdit zavážení odkališť, ale hodnocení vlivu stavby na životní prostředí je tady zvláštní. Zabývá se totiž pouze jednou variantou celého projektu, přitom ve světě jsou už známé i jiné,“ upozornila Monika Machová-Wittingerová z Jihočeských matek.
Podle ekologů je doprava až na druhém místě v pořadí nebezpečí, které tu lidem hrozí. Prvním jsou radon a jeho produkty v prostředí, rostlinách a ve vodě.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




