MF Dnes: Victoria, nejčistší loď světa, s minimálními emisemi
8.3.2008 | BRUSEL | MF Dnes | Eva Bobůrková |
Nákladní loď, která minulý týden dorazila do bruselského přístavu, nebyla na první pohled ničím výjimečná. Jen shluk lidí, který ji prohlížel zvenku i zevnitř, napovídal, že to není jen obyčejné říční plavidlo. Victoria, nejčistší loď světa, představil ji hrdě evropský komisař pro vědu Janez Potočnik.
Victoria již od listopadu 2007 vozí palivo pro další lodě mezi Antverpami a Rotterdamem. Je výsledkem spolupráce Evropské unie (výzkumný projekt Creating) a společnosti BP. Představuje dosud „nejzelenější“ plavidlo, neboť neprodukuje skleníkové plyny a neznečišťuje ovzduší ani vodu zplodinami síry, dusíku a prachem.
I lodě mají chybu Říční lodě jsou nejčistší variantou nákladní dopravy. Se stejným množstvím paliva dopraví loď náklad do vzdálenosti 500 kilometrů, zatímco vlak 330 km, nákladní auto 100 km a letadlo jen 6,6 km. Říční lodní doprava také přispívá ke světovým emisím CO2 jen třemi, maximálně čtyřmi procenty. Ale to ještě neznamená, že životnímu prostředí neškodí: oč méně emisí CO2, o to více posílají do vzduchu zplodin síry, dusíku, prachových částic. Tím spíš, že se na lodní dopravu dosud nevztahovala přísná pravidla pro omezování emisí (platí od roku 1990). A tak lodě se svými naftovými motory vypouštějí do vod i do vzduchu škodliviny dál. Ohrožují vodní rostlinstvo, živočichy i lidské zdraví - a přispívají ke změnám klimatu.
Filtry a čisté palivo Jak si poradili s touto „lodní zátěží“ tvůrci plavidla Victoria?
Mike Smyth ze společnosti BP Shipping vysvětlil a ukázal přímo na palubě a v podpalubí, čím vědci a konstruktéři snížili emise síry, dusíku a tuhých prachových částic téměř na nulu a ještě ušetří 15 procent paliva: vlastně jen použitím běžně zavedených technologií. Motor Victorie používá naftu s velmi nízkým obsahem síry, katalytická reakce při spalování odstraňuje ze zplodin oxidy dusíku a jemné filtry z mikrovláken zachycují tuhé částečky prachu, které se pak za vysokých teplot spalují. Nižší spotřebu paliva pak zajišťuje „tempomat“ - počítačový program, který řídí zatížení motoru a optimální rychlost plavidla.
Loď Victoria už zase pluje se svým nákladem dál - a dál se snaží i vědci. V rámci programu Metaphu se snaží vyvinout pro lodě moderní elektromotor s palivovými články na metan, projekt Herkules zase vyvíjí obří naftové motory pro námořní lodě. Měly by být k dispozici v roce 2020 a ke stejnému výkonu by jim mělo stačit o pětinu méně paliva.
reklama
I lodě mají chybu Říční lodě jsou nejčistší variantou nákladní dopravy. Se stejným množstvím paliva dopraví loď náklad do vzdálenosti 500 kilometrů, zatímco vlak 330 km, nákladní auto 100 km a letadlo jen 6,6 km. Říční lodní doprava také přispívá ke světovým emisím CO2 jen třemi, maximálně čtyřmi procenty. Ale to ještě neznamená, že životnímu prostředí neškodí: oč méně emisí CO2, o to více posílají do vzduchu zplodin síry, dusíku, prachových částic. Tím spíš, že se na lodní dopravu dosud nevztahovala přísná pravidla pro omezování emisí (platí od roku 1990). A tak lodě se svými naftovými motory vypouštějí do vod i do vzduchu škodliviny dál. Ohrožují vodní rostlinstvo, živočichy i lidské zdraví - a přispívají ke změnám klimatu.
Filtry a čisté palivo Jak si poradili s touto „lodní zátěží“ tvůrci plavidla Victoria?
Mike Smyth ze společnosti BP Shipping vysvětlil a ukázal přímo na palubě a v podpalubí, čím vědci a konstruktéři snížili emise síry, dusíku a tuhých prachových částic téměř na nulu a ještě ušetří 15 procent paliva: vlastně jen použitím běžně zavedených technologií. Motor Victorie používá naftu s velmi nízkým obsahem síry, katalytická reakce při spalování odstraňuje ze zplodin oxidy dusíku a jemné filtry z mikrovláken zachycují tuhé částečky prachu, které se pak za vysokých teplot spalují. Nižší spotřebu paliva pak zajišťuje „tempomat“ - počítačový program, který řídí zatížení motoru a optimální rychlost plavidla.
Loď Victoria už zase pluje se svým nákladem dál - a dál se snaží i vědci. V rámci programu Metaphu se snaží vyvinout pro lodě moderní elektromotor s palivovými články na metan, projekt Herkules zase vyvíjí obří naftové motory pro námořní lodě. Měly by být k dispozici v roce 2020 a ke stejnému výkonu by jim mělo stačit o pětinu méně paliva.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




