https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/victoria-nejcistsi-lod-sveta-s-minimalnimi-emisemi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Victoria, nejčistší loď světa, s minimálními emisemi

8.3.2008 | BRUSEL | MF Dnes | Eva Bobůrková |
Nákladní loď, která minulý týden dorazila do bruselského přístavu, nebyla na první pohled ničím výjimečná. Jen shluk lidí, který ji prohlížel zvenku i zevnitř, napovídal, že to není jen obyčejné říční plavidlo. Victoria, nejčistší loď světa, představil ji hrdě evropský komisař pro vědu Janez Potočnik.
 
Victoria již od listopadu 2007 vozí palivo pro další lodě mezi Antverpami a Rotterdamem. Je výsledkem spolupráce Evropské unie (výzkumný projekt Creating) a společnosti BP. Představuje dosud „nejzelenější“ plavidlo, neboť neprodukuje skleníkové plyny a neznečišťuje ovzduší ani vodu zplodinami síry, dusíku a prachem.

I lodě mají chybu Říční lodě jsou nejčistší variantou nákladní dopravy. Se stejným množstvím paliva dopraví loď náklad do vzdálenosti 500 kilometrů, zatímco vlak 330 km, nákladní auto 100 km a letadlo jen 6,6 km. Říční lodní doprava také přispívá ke světovým emisím CO2 jen třemi, maximálně čtyřmi procenty. Ale to ještě neznamená, že životnímu prostředí neškodí: oč méně emisí CO2, o to více posílají do vzduchu zplodin síry, dusíku, prachových částic. Tím spíš, že se na lodní dopravu dosud nevztahovala přísná pravidla pro omezování emisí (platí od roku 1990). A tak lodě se svými naftovými motory vypouštějí do vod i do vzduchu škodliviny dál. Ohrožují vodní rostlinstvo, živočichy i lidské zdraví - a přispívají ke změnám klimatu.

Filtry a čisté palivo Jak si poradili s touto „lodní zátěží“ tvůrci plavidla Victoria?

Mike Smyth ze společnosti BP Shipping vysvětlil a ukázal přímo na palubě a v podpalubí, čím vědci a konstruktéři snížili emise síry, dusíku a tuhých prachových částic téměř na nulu a ještě ušetří 15 procent paliva: vlastně jen použitím běžně zavedených technologií. Motor Victorie používá naftu s velmi nízkým obsahem síry, katalytická reakce při spalování odstraňuje ze zplodin oxidy dusíku a jemné filtry z mikrovláken zachycují tuhé částečky prachu, které se pak za vysokých teplot spalují. Nižší spotřebu paliva pak zajišťuje „tempomat“ - počítačový program, který řídí zatížení motoru a optimální rychlost plavidla.

Loď Victoria už zase pluje se svým nákladem dál - a dál se snaží i vědci. V rámci programu Metaphu se snaží vyvinout pro lodě moderní elektromotor s palivovými články na metan, projekt Herkules zase vyvíjí obří naftové motory pro námořní lodě. Měly by být k dispozici v roce 2020 a ke stejnému výkonu by jim mělo stačit o pětinu méně paliva.
reklama

 
Eva Bobůrková

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 Staré diskuse (archiv)
22. 3. 2008
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist