Právo: Vítězná nabídka na mýtné je mercedesem mezi trabanty
2.12.2005 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Rozhovor s ministerem dopravy Mialnem Šimonovským o vybírání mýta na českých silnicích.
* Od 1. ledna 2007 se má podle usnesení vlády začít v Česku vybírat na 2100 kilometrech dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy mýtné od kamiónů nad 12 tun. Dá se ten termín ještě stihnout, když není hotova legislativa a neúspěšní účastníci soutěže na dodavatele systému mýtného protestují proti svému vyloučení?
Jsem přesvědčen, že termín stihneme. Každá velká zakázka je provázena připomínkami neúspěšných uchazečů. S tím jsme už předem počítali. Zatím postupujeme naprosto v souladu s harmonogramem, který pro zavedení mýtného v ČR stanovila letos v lednu vláda. Ta také rozhodla, že se legislativa bude připravovat paralelně spolu s celým výběrovým řízením. Patří jí poděkování, protože po Rakousku a Německu jsme teprve třetí zemí v Evropě, která celoplošné mýtné spustí.
* Zavedení mýtného ale nebude mít oporu v české legislativě, dokud parlament neschválí novelu zákona č. 13, o pozemních komunikacích. Ta zatím ve Sněmovně prošla jen prvním čtením...
Jsem optimista a věřím, že druhé a třetí čtení se ve Sněmovně stihne už teď v prosinci.
(Pokračování na str. 14)
(Pokračování ze str. 1)
Projednávání návrhu novely v hospodářském výboru Sněmovny mne přesvědčilo o tom, že většina poslanců má velký zájem o to, aby ČR měla elektronické mýto.
Je to pro mne priorita a já s obavami sleduji, jak se teď jednání Sněmovny zdržuje projednáváním kauzy Všeobecné zdravotní pojišťovny. Poslanci se tomu věnovali už tři půldny, a pokud to tak bude pokračovat, ohrozí to přijetí i dalších důležitých zákonů.
* Vítězem soutěže na mýtné se stal rakouský Kapsch, kterému jste to už oznámil dopisem. Byla jeho nabídka objektivně nejlepší?
Kapsch zveřejnil, že ode mne obdržel rozhodnutí o svém vítězství v soutěži, a já proti tomu neprotestuji. Jsem přesvědčen, že vítězná nabídka byla zcela jednoznačně nejlepší. Je mýtem, že jsme nabídky nehodnotili z hlediska technického splnění zadání. Všechny čtyři nabídky byly posouzeny nejen z hlediska doložení různých certifikátů a beztrestnosti svých statutárních orgánů, ale pečlivě také posuzovány týmem specialistů.
* Měli na to vzhledem k obsáhlosti nabídek dostatek času?
Členové výběrové komise měli dva měsíce na důkladné prostudování nabídek a většina z nich to plně využila. Máme zdokumentováno kamerovým systémem, který je v utajené místnosti s nabídkami, jak kdo se tomu věnoval. Všechny nabídky byly velmi pečlivě zváženy. Kdybych to přirovnal k automobilům, tak z té škály nabídek jsme si nevybrali trabanty, ale ve vítězné jsme dostali možnost koupit za dobrou cenu mercedes.
* A co těch 22 miliard korun (včetně DPH), za něž se vítězné konsorcium zavazuje systém mýtného vybudovat a pak provozovat?
Cena je odpovídající. Jsem velmi spokojen s tím, jak to dopadlo. Pokud se nám nyní tento mikrovlnný systém mýtného podaří realizovat, dá to velké předpoklady i pro masové zavedení řady doplňkových služeb na našich dálnicích. Řidiči budou moci využívat nejaktuálnějších informací o situaci v dopravě, o nebezpečí, které je čeká. Umožní to operativně odklánět dopravní toky a zvýšit kapacitu dálnic zhruba o deset procent.
* Seznámili jste podrobně italskou Autostrade, sdružení Mytia a konsorcium společností A-Way a AŽD s důvody jejich vyloučení ze soutěže?
Mohu potvrdit, že všichni tři účastníci, kteří byli vyloučeni, ode mne dostali písemné vyrozumění, proč neuspěli. My ten dopis nesmíme zveřejnit, ale je důkazem, že nešlo o žádné malicherné důvody, ale o zásadní nesplnění zadávacích podmínek. Ministerstvo dopravy jim už také odpovědělo na jejich připomínky.
* Například Autostrade žádá, aby se soutěž vrátila do stadia, kdy byly otevřeny obálky.
Věřím, že tomu tak nebude. Pokud by podmínky soutěže na mýtné porušili všichni uchazeči, museli bychom ji opakovat. Ale ukázalo se, že byly zvoleny tak, aby byly splnitelné. Dosud platný zákon o zadávání zakázek není sice dobrý, ale my se jím musíme řidit. Vyplývají nám z něj velmi striktní povinnosti a musíme vyloučit každého účastníka, který nesplní základní podmínky. Návrh nového zákona, který je teď ve Sněmovně, by umožnil tzv. soutěžní dialog, kdy bude možné debatovat s uchazeči, kteří něco nesplnili, o důvodech, proč se tak stalo, a zda nemají náhradní řešení. To ale teď prostě možné není, protože by se zadavatel vystavil trestnímu stíhání za porušení zákona.
* Není na závadu, že se v soutěži objevily pouze nabídky na mikrovlnný systém?
Rozhodně ne. V Rakousku funguje tento systém příkladně, a úspěšnost výběru na 2000 kilometrech dálnic je tam přes 99 procent. To je příklad všem ostatním. Naopak v Německu je duální systém výběru mýtného na satelitní bázi a to, co se tam děje, bych jako ministr dopravy nepřežil, a u nás by něco podobného nepřežila ani vláda.
* Co máte konkrétně na mysli?
Kvůli problémům, které jsou s fungováním systému elektronického mýtného, přišel německý stát už o pět miliard eur. Provozovatel mýtného je tam v neskonalých technických potížích, kdy za provozu přeprogramovává celý software. Satelitního systému přitom využívá jen část vozidel. Je velmi obtížně kontrolovatelný a v podstatě se nachází v dětském věku. Potřebuje ještě mnoho vývojových prací. Kdyby ho teď zavedla ČR, stala by se pokusným králíkem. My jsme ale naopak chtěli spolehlivý systém mýtného a ten jsme dostali.
* Otázka mýtného se ale výrazně zpolitizovala, mluví do ní řada politiků. Neobáváte se, že by vás to nakonec mohlo připravit o ministerský post?
Toto výběrové řízení bylo připraveno tak pečlivě jako žádné jiné v ČR, co má paměť sahá. Pracovaly na něm profesionální firmy a my jsme si nemohli dovolit žádnou chybu. Takže jsem přesvědčen, že všechno bude v pořádku. Mrzí mne však, že se teď členové vlády vyjadřují velmi rezervovaně k tomuto problému. Očekával bych, že mne vláda spíše podpoří, protože plním její programové prohlášení a úkol zavést mýtné mi dala. Na druhou stranu po všech těch kauzách a aférách, které měli či mají členové vlády, je u některých z nich asi opatrnost pochopitelná. Já věřím, že se k nim nepřipojím s kauzou elektronické mýto.
Jiří Novotný
reklama
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




