MF Dnes: Vláda chystá hon na kamiony-zabijáky
21.10.2004 | PRAHA | MF Dnes | Kateřina Koubová, Jan Vaca, Petr Ježek |
Vláda chce změnit situaci na dálnici D1 z Prahy do Brna. Včera rozhodla, že právě tady nasadí více policistů, kteří budou kontrolovat dodržování dopravních předpisů. Přísnější kontroly čekají především řidiče kamionů.
Řidiči osobních aut se brzy budou moci cítit na dálnici D1 z Prahy do Brna bezpečněji. Profesionální řidiče zde totiž budou čekat častější kontroly. Dvě stě třicet kilometrů dlouhá dálnice patří k nejrizikovějším silnicím v celé zemi, a právě řidiči kamionů tady patří mezi nejčastější viníky dopravních nehod.
„Vláda přijala můj návrh, jak situaci na dálnici řešit. Počítáme s více policisty, kteří zde na dodržování předpisů dohlíží,“ řekl po jednání vlády ministr dopravy Milan Šimonovský. „Kontroly se zaměří především na řidiče nákladních aut. Musí počítat s tím, že to, jak jezdí či dodržují bezpečnostní přestávky, budeme sledovat každý den,“ dodal. Do kontrol se zapojí i celníci.
Značky omezí předjíždění
Odborníci rozhodnutí vlády vítají. Soudí, že může situaci na dálnici výrazně zlepšit. „Kontroly by se měly týkat zejména menších nákladních aut. Jejich řidiči překračují předpisy asi nejčastěji, například nedodržují bezpečnostní přestávky,“ řekl Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu.
Tím opatření, jak snížit počet nehod, za které na dálnici D1 mohou profesionální řidiči, nekončí. Ministerstvo dopravy zde nechá instalovat další dopravní značky, které budou zakazovat řidičům nákladních aut ve vybraných místech předjíždět. Zákaz bude pro ně platit například pět kilometrů před stavebními uzavírkami, kde se často tvoří kolony. „Pro řidiče nákladních aut kvůli tomu otevřeme další parkovací a odstavné plochy,“ dodal Šimonovský.
Vláda podpořila i další opatření proti nehodám. Od ledna příštího roku by směli stavební dělníci opravovat dálnici D1 maximálně na dvou místech v jednom směru. Pracovat by přitom měli i v noci a během víkendu. Ministr dopravy slíbil, že stavební firmy bude víc motivovat, aby rekonstrukce dokončily co nejdříve.
Nehod neubývá
Že je situace na dálnici mezi Prahou a Brnem kritická, dokazují i poslední dopravní nehody. V úterý večer zde při cestě z Brna do Prahy havaroval automobil, ve kterém seděli zpěváci Karel Černoch a Patrik Stoklasa. Jejich auto narazilo do nákladního vozu, který jel ve zpomalovacím pruhu.
Včera se na dálnici D1 srazily dva kamiony. Jeden z řidičů nedával pozor a narazil do automobilu, který jel před ním. „Museli jsme ale úsek na několik desítek minut uzavřít,“ uvedla tisková mluvčí středočeské policie Soňa Budská.
Pomůže zavedení mýtného?
Nehody, ve kterých hrály roli profesionální řidiči, se staly včera i na dalších dálnicích. Při nehodě na přivaděči u dálnice D5 z Plzně na Rozvadov dokonce zemřel pětašedesátiletý muž. Do jeho auta narazil na Tachovsku kamion, který přejížděl k čerpací stanici. Náraz odhodil osobní vůz na svodidlo, které automobil doslova propíchlo.
Odborníci říkají, že změny, které mají začít platit na dálnici D1, by zlepšily i situaci na jiných místech Česka. „Na dálnici D1 je pochopitelně situace nejhorší. Z českých dálnic je tu nejhustší provoz,“ uvedl Heinrich. „Na ostatních dálnicích by zase nemusela být opatření tak důkladná. Stačilo by vytipovat nejrizikovější úseky,“ dodal.
Premiér Stanislav Gross k nehodám kamionů včera řekl, že situaci podle něho zlepší zavedení elektronického mýtného pro nákladní auta. Půjde tak totiž lépe sledovat, kolik aut po českých dálnicích jezdí a zda nejsou zbytečně přetížena. „Budu se snažit, aby systém elektronického mýtného začal platit co nejdříve. Mohlo by být zavedeno už od začátku roku 2006,“ uvedl Gross.
***
Co chce dělat vláda s dánicí D1
1. Požaduje, aby práce na dálnici a její uzavírání bylo důsledně koordinováno. Zároveň volá po tom, aby se na dálnici více pracovalo. K tomu mají sloužit motivační body ve smlouvách pro stavební firmy a sankce za prodlení.
2. Chce posílit státní dozor, zejména pro řidiče kamionů (zda dodržují například odpočinek a nepřekračují rychlost). Kontroly budou denní a ne nahodilé.
3. Zvýší počet policistů na dálnici na šestnáct, pomáhat jim budou i celníci.
4. Nařídí umístit na dálnici více dopravních značek, které zakáží vzájemné předjíždění kamionů. Otevřou se zbývající parkoviště a odstavné plochy, které poslouží k větší kontrole řidičů.
reklama
„Vláda přijala můj návrh, jak situaci na dálnici řešit. Počítáme s více policisty, kteří zde na dodržování předpisů dohlíží,“ řekl po jednání vlády ministr dopravy Milan Šimonovský. „Kontroly se zaměří především na řidiče nákladních aut. Musí počítat s tím, že to, jak jezdí či dodržují bezpečnostní přestávky, budeme sledovat každý den,“ dodal. Do kontrol se zapojí i celníci.
Značky omezí předjíždění
Odborníci rozhodnutí vlády vítají. Soudí, že může situaci na dálnici výrazně zlepšit. „Kontroly by se měly týkat zejména menších nákladních aut. Jejich řidiči překračují předpisy asi nejčastěji, například nedodržují bezpečnostní přestávky,“ řekl Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu.
Tím opatření, jak snížit počet nehod, za které na dálnici D1 mohou profesionální řidiči, nekončí. Ministerstvo dopravy zde nechá instalovat další dopravní značky, které budou zakazovat řidičům nákladních aut ve vybraných místech předjíždět. Zákaz bude pro ně platit například pět kilometrů před stavebními uzavírkami, kde se často tvoří kolony. „Pro řidiče nákladních aut kvůli tomu otevřeme další parkovací a odstavné plochy,“ dodal Šimonovský.
Vláda podpořila i další opatření proti nehodám. Od ledna příštího roku by směli stavební dělníci opravovat dálnici D1 maximálně na dvou místech v jednom směru. Pracovat by přitom měli i v noci a během víkendu. Ministr dopravy slíbil, že stavební firmy bude víc motivovat, aby rekonstrukce dokončily co nejdříve.
Nehod neubývá
Že je situace na dálnici mezi Prahou a Brnem kritická, dokazují i poslední dopravní nehody. V úterý večer zde při cestě z Brna do Prahy havaroval automobil, ve kterém seděli zpěváci Karel Černoch a Patrik Stoklasa. Jejich auto narazilo do nákladního vozu, který jel ve zpomalovacím pruhu.
Včera se na dálnici D1 srazily dva kamiony. Jeden z řidičů nedával pozor a narazil do automobilu, který jel před ním. „Museli jsme ale úsek na několik desítek minut uzavřít,“ uvedla tisková mluvčí středočeské policie Soňa Budská.
Pomůže zavedení mýtného?
Nehody, ve kterých hrály roli profesionální řidiči, se staly včera i na dalších dálnicích. Při nehodě na přivaděči u dálnice D5 z Plzně na Rozvadov dokonce zemřel pětašedesátiletý muž. Do jeho auta narazil na Tachovsku kamion, který přejížděl k čerpací stanici. Náraz odhodil osobní vůz na svodidlo, které automobil doslova propíchlo.
Odborníci říkají, že změny, které mají začít platit na dálnici D1, by zlepšily i situaci na jiných místech Česka. „Na dálnici D1 je pochopitelně situace nejhorší. Z českých dálnic je tu nejhustší provoz,“ uvedl Heinrich. „Na ostatních dálnicích by zase nemusela být opatření tak důkladná. Stačilo by vytipovat nejrizikovější úseky,“ dodal.
Premiér Stanislav Gross k nehodám kamionů včera řekl, že situaci podle něho zlepší zavedení elektronického mýtného pro nákladní auta. Půjde tak totiž lépe sledovat, kolik aut po českých dálnicích jezdí a zda nejsou zbytečně přetížena. „Budu se snažit, aby systém elektronického mýtného začal platit co nejdříve. Mohlo by být zavedeno už od začátku roku 2006,“ uvedl Gross.
***
Co chce dělat vláda s dánicí D1
1. Požaduje, aby práce na dálnici a její uzavírání bylo důsledně koordinováno. Zároveň volá po tom, aby se na dálnici více pracovalo. K tomu mají sloužit motivační body ve smlouvách pro stavební firmy a sankce za prodlení.
2. Chce posílit státní dozor, zejména pro řidiče kamionů (zda dodržují například odpočinek a nepřekračují rychlost). Kontroly budou denní a ne nahodilé.
3. Zvýší počet policistů na dálnici na šestnáct, pomáhat jim budou i celníci.
4. Nařídí umístit na dálnici více dopravních značek, které zakáží vzájemné předjíždění kamionů. Otevřou se zbývající parkoviště a odstavné plochy, které poslouží k větší kontrole řidičů.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




