https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/vlada-da-miliardy-na-nove-autobusy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Vláda dá miliardy na nové autobusy

13.6.2003 | PRAHA | Právo
Na obnovu vozidel městské hromadné dopravy (MHD) a linkových autobusů by měl stát dopravcům každoročně dávat 1,05 miliardy korun. Rozhodla o tom vláda, když 4. června schválila program, který jí předložil ministr dopravy Milan Šimonovský.
 
"Za uplynulých deset let bylo s využitím dotací nakoupeno 1900 autobusů a 199 tramvají. Stát měl na těchto nákupech třicetiprocentní podíl," informoval novináře Šimonovský. Letošní státní rozpočet počítá na obnovu vozidel silniční dopravy s celkovou částkou 475 miliónů korun, z nichž 242 miliónů je určeno na nové autobusy MHD a zbytek na linkové autobusy. Od roku 2004 by však už měl stát na nákup vozů MHD ročně přispívat 600 milióny korun a dalších 450 miliónů poskytovat dalším autobusovým dopravcům. Novinkou je, že dotaci bude možné použít i na pořízení autobusů s plynovým pohonem. Většina vozidel je už na odpis Důvodem, proč se mají dotace více než zdvojnásobit, je neutěšený stav vozového parku. V České republice jezdí 21 tisíc autobusů a jejich průměrné stáří je čtrnáct let. Přitom na odpis jsou tato vozidla již po deseti letech provozu. Nemálo autobusů v linkové i městské hromadné dopravě je tak vlastně potenciálním nebezpečím pro cestující. Svaz dovozců automobilů považoval dosavadní podporu obnovy autobusového parku za nedostatečnou. Stejného názoru byli dopravci, kterým dosluhují autobusy pořízené při rozsáhlé obnově na konci osmdesátých let. Na nákup jednoho vozidla přitom podle ČTK od státu dostávají šest set tisíc až tři milióny korun. Podle exministra dopravy Jaromíra Schlinga je nynější rozhodnutí vlády významným impulsem. "Pokud do obnovy vozového parku bude opravdu ročně investováno 1,05 miliardy korun, přispěje to ke zkvalitnění veřejné dopravy," řekl Právu Schling. Ten ale pochybuje, že se tak vysoká částka v rozpočtech příštích let skutečně najde. Vláda Miloše Zemana již v roce 2000 schválila program, který na tento účel počítal s vynaložením částky 3,5 miliardy korun v průběhu tří let. "Nakonec na to byly ročně jen stovky miliónů. Pak se ale nabízí otázka, máli taková politika vůbec smysl," prohlásil Schling. Exministr rovněž upozornil, že když se podporuje pouze obnova silničních vozidel a rekonstrukce tramvají, pomáhá stát jen jedné části konkurence. A rozhodla-li se nyní vláda v programu pokračovat s významným navýšením částky, měly by být dotace spravedlivě rozděleny mezi silniční, železniční a případně i vodní dopravu, aby se nedeformovalo tržní prostředí. Ministerstvo dopravy se teď skutečně snaží prosadit státní podporu nákupu vozidel všech kategorií včetně železničních. "Ministerstvo financí má ale k tomuto úsilí rezervované stanovisko," posteskl si Šimonovský.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist