MF Dnes: Vláda dala kraji nůž na krk
4.10.2007 | PARDUBICE | MF Dnes | David Půlpán |
Ještě před pár dny se zdálo, že pro vládu není nic důležitějšího než čtyřproudová silnice z východních Čech do Mohelnice. Jenže teď ministři kvůli hádkám krajských zastupitelů vyškrtli klíčovou silnici ze svých plánů a nikdo netuší, co se bude dít dál.
Krajští radní až dosud tvrdili, že první část silnice od Opatovic k Vysokému Mýtu se začne stavět co nejdříve.
Vláda ale s budováním po částech nepočítá. Kandidát ČSSD na hejtmana poslanec Radko Martínek to považuje za selhání vedení kraje. „Je to neuvěřitelná věc, jinde se všichni tlačí, aby se začala stavět silnice právě u nich. Vláda by stavbu podporovala, našly by se na to peníze, ale Pardubický kraj není připraven. Už je jasné, že dříve než v roce 2015 se stavět nezačne,“ řekl kandidát ČSSD na hejtmana poslanec Radko Martínek.
A co říká na kritiku vedení kraje? „Na to já odpovídám, že v prvním kvartálu příštího roku bude trasa silnice jasná a už se nebude moci nikdo na nic vymlouvat,“ řekl náměstek hejtmana Ivo Toman. Zastánci jižní trasy si stěžují na vládu i na kraj. Předsedkyně sdružení Ochránci přírody údolí Husího krku Božena Štaudová tvrdí, že se kraj musí proti rozhodnutí vlády odsunout stavbu silnice bránit. „Kupodivu tuto pro stát důležitou liniovou dopravní stavbu nezdržují tentokrát žádní aktivisté, ale sami státní úředníci, jimi řízení silničáři a nakonec i překvapení krajští radní,“ uvedla Štaudová.
Nejdříve to vypadalo, že ve hře o silnici R35 nemohou politici Pardubického kraje prohrát. Dálnice D1 je přetížená a pomoci jí může jen otevření silnice R35 z Opatovic do Mohelnice. A tak krajští radní rozhodnutí o trase oddalovali a kladli se další podmínky.
Nyní silnici vláda poslala k ledu. A dala tak krajským zastupitelům nůž na krk: Pokud neschválíte definitivní trasu R35, neuvidíte ani korunu! „Samozřejmě se snažíme vyvinout určitý tlak,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Krejza: R35 se vrátí do dlouhodobých výhledů
Politici v kraji zatím nevědí, zda je vláda skutečně schopna stavbu klíčové dálnice odložit. Například starosta Vysokého Mýta Martin Krejza tomu nevěří. „Pokud dojde v dohledné době k dohodě o nějaké definitiviní trase alespoň po Litomyšl, věřím, že se R35 vrátí do dlouhodobých výhledů. Bez této silnice to stejně nejde,“ řekl Krejza.
Hanzelka připouští, že na silnici R35 se může začít rychle pracovat, stavbu je podle něj možné zaplatit z peněz Evropské unie nebo ze soukromých prostředků. „Chceme stavět souvislé úseky, které na sebe pokud možno navazují,“ řekl.
Výstavba celé silnice R35 najednou ale naráží na problém. Kvůli sporům politiků nemůže být ani řeči o tom, že bude celá trasa v dohledné době pro stavbu připravena.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Pardubický kraj
reklama
Vláda ale s budováním po částech nepočítá. Kandidát ČSSD na hejtmana poslanec Radko Martínek to považuje za selhání vedení kraje. „Je to neuvěřitelná věc, jinde se všichni tlačí, aby se začala stavět silnice právě u nich. Vláda by stavbu podporovala, našly by se na to peníze, ale Pardubický kraj není připraven. Už je jasné, že dříve než v roce 2015 se stavět nezačne,“ řekl kandidát ČSSD na hejtmana poslanec Radko Martínek.
A co říká na kritiku vedení kraje? „Na to já odpovídám, že v prvním kvartálu příštího roku bude trasa silnice jasná a už se nebude moci nikdo na nic vymlouvat,“ řekl náměstek hejtmana Ivo Toman. Zastánci jižní trasy si stěžují na vládu i na kraj. Předsedkyně sdružení Ochránci přírody údolí Husího krku Božena Štaudová tvrdí, že se kraj musí proti rozhodnutí vlády odsunout stavbu silnice bránit. „Kupodivu tuto pro stát důležitou liniovou dopravní stavbu nezdržují tentokrát žádní aktivisté, ale sami státní úředníci, jimi řízení silničáři a nakonec i překvapení krajští radní,“ uvedla Štaudová.
Nejdříve to vypadalo, že ve hře o silnici R35 nemohou politici Pardubického kraje prohrát. Dálnice D1 je přetížená a pomoci jí může jen otevření silnice R35 z Opatovic do Mohelnice. A tak krajští radní rozhodnutí o trase oddalovali a kladli se další podmínky.
Nyní silnici vláda poslala k ledu. A dala tak krajským zastupitelům nůž na krk: Pokud neschválíte definitivní trasu R35, neuvidíte ani korunu! „Samozřejmě se snažíme vyvinout určitý tlak,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Krejza: R35 se vrátí do dlouhodobých výhledů
Politici v kraji zatím nevědí, zda je vláda skutečně schopna stavbu klíčové dálnice odložit. Například starosta Vysokého Mýta Martin Krejza tomu nevěří. „Pokud dojde v dohledné době k dohodě o nějaké definitiviní trase alespoň po Litomyšl, věřím, že se R35 vrátí do dlouhodobých výhledů. Bez této silnice to stejně nejde,“ řekl Krejza.
Hanzelka připouští, že na silnici R35 se může začít rychle pracovat, stavbu je podle něj možné zaplatit z peněz Evropské unie nebo ze soukromých prostředků. „Chceme stavět souvislé úseky, které na sebe pokud možno navazují,“ řekl.
Výstavba celé silnice R35 najednou ale naráží na problém. Kvůli sporům politiků nemůže být ani řeči o tom, že bude celá trasa v dohledné době pro stavbu připravena.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Pardubický kraj
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




