https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/vojtech-kocourek-na-ceskych-drahach-chybi-prima-manazerska-odpovednost
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: Vojtěch Kocourek: „Na Českých drahách chybí přímá manažerská odpovědnost“

23.4.2003 | PRAHA | Dopravní noviny
České dráhy musí především posílit podnikatelské principy. V průběhu kolokvia ŽELAKTUEL, jehož devátý ročník se uskutečnil minulý týden v Praze, to řekl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Tématem kolokvia byly tentokrát „Transformace Českých drah a podnikatelský plán na rok 2003“. Kolokvium uspořádala Katedra technologie a řízení dopravy Dopravní fakulty Jana Pernera ve spolupráci s Institutem Jana Pernera, o. p. s. - regionálním pracovištěm Pardubice.
 
Vojtěch Kocourek, který zastává i funkci předsedy dozorčí rady Českých drah, zdůraznil, že „České dráhy musí ve svém fungování posílit především podnikatelské principy“. „Podmínkou toho je zavedení přímé manažerské odpovědnosti tak, aby jednotlivé organizace za podnikatelské aktivity odpovídaly svým majetkem. Předpokladem takového kroku je zpřehlednění finančních toků a také zvyšování výkonnosti pracovníků,“ uvedl Vojtěch Kocourek. Transparentnost čerpání a vynakládání finančních prostředků by podle Vojtěcha Kocourka měla zamezit tomu, aby se o drahách mluvilo jako o „černé díře“. Náměstek ministra dopravy se rovněž ostře ohradil proti křížovému financování, kdy ztráty v osobní dopravě jsou dotovány ze zisků z prosperující nákladní dopravy. Pro letošní rok podnik ještě počítá s křížovým financováním. Vojtěch Kocourek však nevyloučil, že „bude třeba přistoupit ke krizovému řízení Českých drah“. „Na konci tohoto roku musí být situace v ČD minimálně stabilizovaná“, zdůraznil. České dráhy musí být „pozorné k dění na trhu, musí sledovat, jak je trh segmentován, a na základě toho si vymezit tu část trhu, v níž mohou vytvářet zisk,“ řekl dále Vojtěch Kocourek. K nepříliš dobré pozici podniku podle náměstka ministra dopravy přispívá též špatný lobbing v krajích. Na oblastních ředitelstvích je třeba v tomto směru vyvíjet větší aktivitu, dodal. Náměstek ministra dopravy rovněž zdůraznil, že České dráhy musí zamezit odlivu zákazníků. Na tento problém poukázali i zahraniční účastníci ze Slovenska a Maďarska; zástupce Maďarských státních železnic (MÁV) László Mihalina například dokumentoval výrazný pokles v železniční nákladní i osobní dopravě na území Maďarska za posledních 20 let. Vojtěch Kocourek: „K nepříliš dobré pozici ČD přispívá též špatný lobbing v krajích. Na oblastních ředitelstvích je třeba v tomto směru vyvíjet větší aktivitu.“ Podle Vojtěcha Kocourka mají České dráhy velké rezervy také v uplatňování nových technologií. S tím souvisí slabá racionalizace provozu, zvláště pak na regionálních tratích. K podnikatelskému plánu náměstek ministra dopravy uvedl, že ve své věcné části je hotový a schválený (stalo se tak již 28. února), zbývá ještě dojednat financování dopravy ve veřejném zájmu. Začíná se šetřit Generální ředitel Českých drah Petr Kousal na kolokviu prohlásil, že podnik bude muset přistoupit k relačním slevám jízdného. Jako příklad uplatnění možných slev uvedl trasu Praha-Brno. Již dříve ohlášenou snahu o výrazné snížení nákladů doložil tím, že vytvořil pracovní skupinu pod vedením svého prvního náměstka Josefa Bazaly, která v tomto směru již podniká určité kroky. Provedla již například zmapování služebních automobilů a mobilních telefonů, které se používají na generálním ředitelství ČD. Petr Kousal zdůraznil, že „pracovníci ‚dole‘ musí jasně vidět, že se začíná šetřit“. Petr Kousal: „Provedlo se již zmapování služebních automobilů a mobilních telefonů používaných a generálním ředitelství ČD. Pracovníci ‚dole‘musí jasně vidět, že se začíná šetřit.“ Právní pohled na problematiku transformace ČD předložil ředitel odboru drah a železniční dopravy Ministerstva dopravy ČR Jaroslav Soušek. Upozornil mimo jiné na to, že transformaci nevymezuje jen zákon číslo 77/2002, ale i zákon 266/1994 a jeho novela, která je v současné době v legislativním procesu. Novela by měla definovat dva principy: povolovací a regulační. Povolovací princip stanoví udělování licencí k provozování dopravy. Princip regulační vymezí přístup na dopravní cestu. Zákon 266/1994 je totiž podle Jaroslava Souška „sám o sobě velmi liberální. Novela by proto měla definovat licenci podobně jako živnostenské oprávnění. Regulace by pak měla být samostatným právním procesem“. V rámci tohoto procesu by se zajišťoval prodej železničních tras konkrétním žadatelům. Výjimkou by byl jedině případ, že by o nákup projevil zájem kraj. Ten by mohl zakoupit určité trasy, aniž by sám byl oprávněným dopravcem. Bude však moci sám prodávat licence k využívání těchto tratí. Chybí systémové řešení Jak uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek, „nelze v žádném případě stavět České dráhy a SŽDC konfrontačně proti sobě. Je totiž nutné, aby fungoval celý systém“. Pokud bude Českým drahám umožněno nehradit poplatky za osobní dopravu, problém se nevyřeší, přesune se jinam, ale zůstane dál uvnitř systému. „Tyto dvě společnosti mohou být buď obě úspěšné, nebo obě neúspěšné,“ zdůraznil Jan Komárek.
reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist