https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/vyfuky-jsou-horsi-nez-cementarna
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Výfuky jsou horší než cementárna

24.6.2003 | BRNO | Právo
Na dálnici u Rohlenky naměřili dokonce 97 procent oxidů dusíku. Současný stav emisního zatížení okolí kolem Cementárny Mokrá na Brněnsku ani v jednom směru nijak výrazně neohrožuje zdraví lidí.
 
Právu to sdělil ředitel brněnské pobočky Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) v Brně Jaroslav Rožnovský s tím, že cementárna je tak mnohem menší hrozbou než dálnice v okolí jihomoravské metropole. Právě odborníci z brněnského ČHMÚ se podíleli na dokumentu Územní program snižování emisí a imisí znečišťujících látek do ovzduší Jihomoravského kraje. Projekt navázal na předcházející studie z let 1996 až 1998, kdy se ukazovalo, že numericky zjištěná data znečištění ovzduší z tzv. modelů byla vždy nižší než údaje získané skutečným měřením. Odborníci již tehdy upozorňovali, že území kolem cementárny je zřejmě pod vlivem ijiných zdrojů. I když v povědomí jihomoravské veřejnosti zůstávali cementáři stále jako jediný zdroj nečistot, který ohrožuje zdraví lidí. Měří modelem "Zásadní obrat přinesl moment, kdy do bilance veškerých emitentů oxidů dusíku byla připočítána doprava. Podíl emisí cementárny poklesl na 64 procent (z původních 99). Doprava se podílela 35 procenty a obce jedním procentem," čteme ve studii ČHMÚ v Brně. S těmito podklady pak začali v ústavu celou oblast modelovat, do původní čtvercové sítě situovali 255 referenčních bodů. A podíly imisního zatížení se začaly výrazně měnit na konto dopravy - 52 procent, přičemž na cementárnu připadlo 46 procent a dvě procenta na obce. Kromě toho je nutno vědět, že rozptylové možnosti jsou mnohem příznivější u cementárny než kolem frekventované dálnice. Jak připomíná vedoucí oddělení ochrany životního prostředí v ČHMÚ Brno Zdeněk Elfenbein, v žádném ze sledovaných ukazatelů nebylo ani zdaleka dosaženo platného imisního limitu. Nejvyšší koncentrace oxidů dusíku (NOx) bylo dosaženo na Rohlence (na dálnici směrem na Vyškov), kde se doprava podílí na znečištění 97 procenty. "Celkové zatížení NO x z cementárny je velmi nízké," stojí ve studii. Rovněž emise oxidu siřičitého (SO 2) vykazují podobně nízké hodnoty. Tady je zajímavý fakt, že největšími producenty SO 2 jsou ve sledovaném území lokální topeniště s podílem 70 až 93 procent. Doprava se na těchto emisích nepodílí. Mnoho lidí se v zimě vrací vzhledem k cenám zemního plynu ke spalování méně hodnotných pevných paliv, nemluvě o toxickém odpadu. Naměřené nevylepšují Rožnovský vylučuje, aby imisní studií někomu, i velkému podniku, vyhověli podle jeho požadavku, aby hodnoty vylepšili. "Ohrožovali bychom svoji existenci. ČHMÚ je ze zákona jedinou autorizovanou organizací v Česku pro měření, zpracování a vyhodnocení meteorologických a hydrologických podkladů," zdůraznil Laboratoře jsou již kontrolovány podle evropských norem, srovnatelné s Evropou mají též používané modely. V nejbližších dnech ČHMÚ dokončí celostátní síť automatizovaného monitoringu ovzduší. Budou tak propojeni s Maďarskem, Rakouskem a se Slovenskem.
reklama

 
Jan Trojan

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist