https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/vykup-pozemku-pro-dalnici-d3-vylepsi-obecni-rozpocty
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Výkup pozemků pro dálnici D3 vylepší obecní rozpočty

20.5.2005 | JIŽNÍ ČECHY | MF Dnes
Protože poslanci ve středu neschválili zákon urychlující vyvlastňování pozemků, bude muset stát dál složitě jednat o výkupu pozemků kvůli stavbě dálnice D3.
 
S částkou, kterou stát nabízí za pole, se ale nechce smířit František Drs z Bošilce u Veselí nad Lužnicí. Muž dostal zpět pozemky v restituci. Po jejich části povede dálnice.

Restituent se chystá vyjednávat o ceně

„Jedno znárodňování už jsme zažili. Dálnici tady chceme, ale já to chápu jako rovnou dohodu mezi státem a mnou. Ještě nevím, kolik za výkup budu požadovat,“ uvedl Drs. Podobně uvažují i obce, jejichž půdu stát vykoupí a které navíc mají dostat poplatky za zábor zemědělské půdy. Například Úsilné u Českých Budějovic se těší, že tyto peníze pomohou vylepšit rozpočet.

„Už aby tady dálnice byla a abychom dostali poplatky za zábor. Naši obyvatelé o její trase dávno vědí, žádné blokování dálnice tady nehrozí,“ řekl starosta Úsilného Pavel Kašpárek.

Výkupy zatím pokračují na trase od Tábora do Veselí nad Lužnicí. Nejspíše příští rok postoupí do oblasti mezi Bošilcem a Úsilným, kde teď pokračuje zaměřování parcel a jejich scelování. Zeměměřiči už vytyčují trasu dálnice a snaží se zjednodušovat hranice pozemků.

„Do dálnice pak budou zasahovat jen několikametrové cípy soukromých parcel. Pro vlastníky to nebude bolestivé,“ uvedl ředitel českobudějovického Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Schneider.

Levicoví poslanci a senátoři se přitom snažili prosadit zákon, který by zkrátil proces vyvlastňování. Stát by pozemky vlastníkům odebral a ti by se mohli potom soudit o ceny. Argumentovali tím, že stavby ve veřejném zájmu brzdí ekologové a spekulanti, kteří záměrně zdržují územní řízení.

„Jsem spoluautorem pozměňovacího návrhu, který neprošel. Chtěl jsem jasná pravidla. Například, aby při zahájení vyvlastňovacího řízení už majitel nemohl pozemky převádět na někoho jiného. Pochopitelně by se mohl bránit soudně,“ uvedl jihočeský senátor Pavel Eybert.

Odpor vlastníků parcel je na jihu minimální

Také Eybert tvrdí, že v jižních Čechách stavitelé na velký odpor vlastníků pozemků nenarazili, ale stát se to ještě může. Například u Českých Budějovic nebo u budoucích supermarketů a benzinových čerpadel mohou tržní ceny pozemků překročit státem nabídnutou cenu až desetinásobně.
Dálnice sama přitom ceny pozemků zvyšuje. Ze čtverečního metru pole v současné odhadní ceně osmi korun se změní cena pozdějšího stavebního pozemku v malé obci na padesát korun.

Na letošní výkup pozemků v úseku Tábor - Veselí nad Lužnicí má zatím Ředitelství silnic a dálnic dvě stě milionů korun, ale potřebuje o sto více. Zdeněk Schneider připustil, že docházejí peníze i na pozemkovou úpravu, to znamená na zaměřování parcel, které dělá geodetická firma.
„Domnívám se, že vlastníci pozemků dostávají dost peněz. V přepočtu platíme vlastníkům polí šedesát procent ceny stavebního pozemku,“ řekl Schneider.
reklama

Antonín Pelíšek

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist