https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/vystavba-useku-dalnice-d-47-se-prodrazi-o-nekolik-miliard
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Výstavba úseku dálnice D 47 se prodraží o několik miliard

8.12.2004 | LIPNÍK NAD BEČVOU | Právo | Jiří Novotný |
Za stavbu úseku z Lipníka nad Bečvou do Bělotína ostravské dálnice D 47 zaplatí náš stát nejméně 8,851 miliardy korun. S touto cenou zvítězilo v soutěži, vyhlášené Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), sdružení vedené firmou Skanska CZ.
 
Je to ovšem o 3,32 miliardy korun více, než si za stejný úsek v roce 2002 účtovalo konsorcium Housing & Construction (H&C). Tomu loni v březnu vláda smlouvu o D 47 vypověděla.

"Stavba bude skutečně dražší, než se uvádělo ve smlouvě s H&C," potvrdil včera Právu mluvčí ŘSD Jan Hoření.
Na dotaz, proč tak prudký růst nákladů, Hoření odpověděl: "Museli jsme respektovat dodatečné požadavky ministerstva životního prostředí. Cenu ovlivnila i změna daně z přidané hodnoty na stavební práce z pěti na devatenáct procent. Celkem na tento 15,4 kilometru dlouhý úsek počítáme s více než devíti miliardami korun. Je v tom ale započítána určitá finanční rezerva."

Příprava staveb nabírá zpoždění

Pro celou osmdesátikilometrovou dálnici D 47 (Lipník nad Bečvou- Ostrava-Bohumín) měl být poprvé v Česku využit model PPP (Public Private Partnership). Tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru při realizaci investiční akce. Vláda Miloše Zemana v červnu 2002 bez výběrového řízení rozhodla, že bude uzavřena smlouva s H&C. Tu podepsal tehdejší šéf resortu dopravy Jaromír Schling (ČSSD). Jeho lidovecký nástupce v křesle ministra dopravy Milan Šimonovský ji na podzim téhož roku označil za krajně nevýhodnou pro stát. Špidlova vláda pak smlouvu s H&C v březnu 2003 vypověděla.

Šimonovský vládu přesvědčil, že stát je schopen zrealizovat projekt D 47 o rok dříve a o čtyřicet miliard korun laciněji než H&C. Zavázal se, že D 47 bude dokončena do konce roku 2008. Nyní je tento termín kvůli komplikovaným správním řízením na jednotlivé úseky D 47 a sporům s ekology už krajně napjatý. Přípravné práce se protahují i v případě úseku Lipník-Bělotín. Stavět se mělo začít teď v prosinci, podle ŘSD to ale nebude možné dříve než na jaře příštího roku.

"Dořešit ještě musíme požadavek ministerstva životního prostředí na změnu plánované trasy D 47 kvůli ptačí rezervaci," informoval Hoření.

Sdružení vedené Skanskou, jehož členy jsou ještě firmy Strabag a Dálniční stavby Praha, se smluvně zavázalo dokončit úsek Lipník - Bělotín v roce 2009. Šimonovský přesto odmítá, že slib daný vládě nebude moci splnit. Podle něj nelze zaměňovat zprůjezdnění dálnice s jejím úplným dokončením. Trvá na tom, že lze ještě stihnout, aby motoristé začali po D 47 jezdit před koncem roku 2008.


reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist