Právo: Výstavbu dálnice D47 zdržují spory
12.11.2004 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Dálnici D47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín) se nemusí podařit dokončit v roce 2008, jak se loni zavázal ministr dopravy Milan Šimonovský. Ředitelství silnic a dálnic ČR má totiž velké potíže se schvalovacím procesem. Vyplývá to z informace, kterou Šimonovský předložil ve středu vládě.
"Správní řízení jsou v případě D47 velmi komplikovaná. Ekologické iniciativy a občanská sdružení mají obrovský zájem se jich účastnit a snášejí připomínky. Nejhorší jsou jednání s ministerstvem životního prostředí, které je konečným orgánem ve sporech o výjimky z ochrany přírody. Některé výjimky ještě nemáme, nebo je proti nim podáno odvolání," řekl po zasedání vlády Právu Šimonovský.
Ministr dopravy je přesto přesvědčen, že ještě lze dokončit celou dálnici D47 v roce 2008. Připustil však, že termíny jsou velmi napjaté.
"Některé procesy jsme zahájili paralelně, a nyní už na sebe nenavazují. Chystáme proto některá mimořádná opatření. Jsme připraveni raději udělat změny v dokumentaci, než stavby zahajovat teprve výběrovým řízením. Je ale jasné, že tato dálnice postavena bude," prohlásil Šimonovský.
Problémy s přípravou staveb na D47 dokreslují, jak komplikovaný je v České republice stavební zákon proti úpravám, platným jinde v Evropě. V územním řízení se rozhoduje o ochraně zájmů lidí a umístění stavby. Totéž se ale opakuje se stejnými účastníky ve stavebním řízení, jež zahajuje další rozhodovací procesy.
"Probíhá tedy paralelně několik rozhodovacích řízení, která končí výjimkami, a jsou tam různé právní účinnosti. Řekl bych, že právě to je nejvážnější problém nejen při budování D47, ale při jakékoli výstavbě. Například v průmyslových zónách, kde narážíme na stejné problémy. Několik investorů už kvůli tomu z ČR odešlo. Je sice připravena novela stavebního zákona, ale před námi je ještě velký kus cesty," konstatoval Šimonovský.
Prověří se rozhodnutí odložit kauzu D47
Pro výstavbu dálnice D47 měl být poprvé v ČR využit model PPP (Public Private Partnership). Tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru při realizaci investiční akce. Vláda Miloše Zemana v červnu 2002 bez výběrového řízení rozhodla, že bude uzavřena smlouva s konsorciem Housing & Construction (H&C). Na podzim téhož roku však smlouvu napadl Šimonovský a označil ji za krajně nevýhodnou pro stát.
Špidlova vláda smlouvu s H&C v březnu 2003 vypověděla. Šimonovský ji přesvědčil, že stát je schopen zrealizovat projekt D47 sám, že se tak ušetří zhruba čtyřicet miliard korun a výstavba se zkrátí o jeden rok. Vládě se zavázal, že D47 bude dokončena do konce roku 2008.
Policie pak prověřovala, zda nebyl při rozhodování Zemanovy vlády o přidělení zakázky konsorciu H&C spáchán trestný čin. Nakonec se rozhodla kauzu odložit. Zda to bylo oprávněné rozhodnutí, prověří nyní Nejvyšší státní zastupitelství. Kauze D47 se stále ještě věnuje také zvláštní vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny.
Nevýhodnost smlouvy s H&C ještě podle Šimonovského neznamená, že špatný je i model PPP. Na dotaz Práva, kdy tedy bude model PPP vyzkoušen, ministr odpověděl: "Pilotní projekty už máme připraveny. Vláda zřídila PPP Centrum pro tento způsob výstavby a ministerstvo dopravy má díky náročné přípravě na D47 před ostatními resorty velký náskok. Jsme si jednoznačně vědomi, že musejí být známy všechny aspekty daných projektů a dobře rozdělena rizika i odpovědnost při vlastní výstavbě a následném provozu. Aby bylo od počátku jasné, jaké finanční prostředky bude projekt vyžadovat. To nelze řešit až v průběhu smluvního vztahu."
Model PPP nebyl v Česku zatracen
Pro uplatnění modelu PPP počítá ministerstvo dopravy s některými úseky už budované dálnice D3 (Praha-Tábor-České Budějovice) i s rychlostními komunikacemi R4 na Písek a R6 na Karlovy Vary. Soukromníci by měli postavit a pak až do úhrady svých nákladů provozovat také silnici I/52 Pohořelice-Mikulov, budovat tunely v Brně a zmodernizovat železniční trať z pražského centra do Kladna s odbočkou na letiště v Praze-Ruzyni.
"Všechny projekty však ještě musí projednat vláda a schválit parlament. Dokončit je také nutné nový koncesní zákon, který by měl vstoupit v platnost v prvním čtvrtletí 2006. Teprve pak bude možné projekty realizovat," informoval Šimonovský.
reklama
Ministr dopravy je přesto přesvědčen, že ještě lze dokončit celou dálnici D47 v roce 2008. Připustil však, že termíny jsou velmi napjaté.
"Některé procesy jsme zahájili paralelně, a nyní už na sebe nenavazují. Chystáme proto některá mimořádná opatření. Jsme připraveni raději udělat změny v dokumentaci, než stavby zahajovat teprve výběrovým řízením. Je ale jasné, že tato dálnice postavena bude," prohlásil Šimonovský.
Problémy s přípravou staveb na D47 dokreslují, jak komplikovaný je v České republice stavební zákon proti úpravám, platným jinde v Evropě. V územním řízení se rozhoduje o ochraně zájmů lidí a umístění stavby. Totéž se ale opakuje se stejnými účastníky ve stavebním řízení, jež zahajuje další rozhodovací procesy.
"Probíhá tedy paralelně několik rozhodovacích řízení, která končí výjimkami, a jsou tam různé právní účinnosti. Řekl bych, že právě to je nejvážnější problém nejen při budování D47, ale při jakékoli výstavbě. Například v průmyslových zónách, kde narážíme na stejné problémy. Několik investorů už kvůli tomu z ČR odešlo. Je sice připravena novela stavebního zákona, ale před námi je ještě velký kus cesty," konstatoval Šimonovský.
Prověří se rozhodnutí odložit kauzu D47
Pro výstavbu dálnice D47 měl být poprvé v ČR využit model PPP (Public Private Partnership). Tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru při realizaci investiční akce. Vláda Miloše Zemana v červnu 2002 bez výběrového řízení rozhodla, že bude uzavřena smlouva s konsorciem Housing & Construction (H&C). Na podzim téhož roku však smlouvu napadl Šimonovský a označil ji za krajně nevýhodnou pro stát.
Špidlova vláda smlouvu s H&C v březnu 2003 vypověděla. Šimonovský ji přesvědčil, že stát je schopen zrealizovat projekt D47 sám, že se tak ušetří zhruba čtyřicet miliard korun a výstavba se zkrátí o jeden rok. Vládě se zavázal, že D47 bude dokončena do konce roku 2008.
Policie pak prověřovala, zda nebyl při rozhodování Zemanovy vlády o přidělení zakázky konsorciu H&C spáchán trestný čin. Nakonec se rozhodla kauzu odložit. Zda to bylo oprávněné rozhodnutí, prověří nyní Nejvyšší státní zastupitelství. Kauze D47 se stále ještě věnuje také zvláštní vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny.
Nevýhodnost smlouvy s H&C ještě podle Šimonovského neznamená, že špatný je i model PPP. Na dotaz Práva, kdy tedy bude model PPP vyzkoušen, ministr odpověděl: "Pilotní projekty už máme připraveny. Vláda zřídila PPP Centrum pro tento způsob výstavby a ministerstvo dopravy má díky náročné přípravě na D47 před ostatními resorty velký náskok. Jsme si jednoznačně vědomi, že musejí být známy všechny aspekty daných projektů a dobře rozdělena rizika i odpovědnost při vlastní výstavbě a následném provozu. Aby bylo od počátku jasné, jaké finanční prostředky bude projekt vyžadovat. To nelze řešit až v průběhu smluvního vztahu."
Model PPP nebyl v Česku zatracen
Pro uplatnění modelu PPP počítá ministerstvo dopravy s některými úseky už budované dálnice D3 (Praha-Tábor-České Budějovice) i s rychlostními komunikacemi R4 na Písek a R6 na Karlovy Vary. Soukromníci by měli postavit a pak až do úhrady svých nákladů provozovat také silnici I/52 Pohořelice-Mikulov, budovat tunely v Brně a zmodernizovat železniční trať z pražského centra do Kladna s odbočkou na letiště v Praze-Ruzyni.
"Všechny projekty však ještě musí projednat vláda a schválit parlament. Dokončit je také nutné nový koncesní zákon, který by měl vstoupit v platnost v prvním čtvrtletí 2006. Teprve pak bude možné projekty realizovat," informoval Šimonovský.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




