MF Dnes: Z Barrandova zmizí kamiony
19.11.2004 | PRAHA | MF Dnes | Jan Ziegler |
Desetitisíce obyvatel Prahy by se mohly za tři roky zbavit dopravních kolapsů, hluku a škodlivých zplodin ze statisíců aut, které denně projíždějí blízko jejich domovů a otravují jim život.
Dělníci včera odpálili poslední metry průzkumné štoly v místě budoucího tunelu na rychlostní silnici mezi Lochkovem a Radotínem. Ta je součástí Pražského okruhu, který by měl odvést z centra města projíždějící auta.
Právě průzkumná štola je důležitá pro stavbu tunelu samého. Vedoucí projektu Vladimír Sálus uvedl, že stavbaři zjišťují, jaké jsou v podzemí horniny. "Výsledky geologického průzkumu dostane projektant, který podle nich vypracuje projekt tunelu," vysvětlil Sálus.
Dálnice za tři roky
Okružní dálnice kolem Prahy je na levém břehu Vltavy dokončena v úseku Ruzyně - Slivenec. Problém je v tom, že nyní musí kolony aut zajíždět přes Barrandovský most a silně přetíženou Jižní spojku, které navíc nebyly stavěny pro masivní provoz kamionů. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Petra Laušmana by na úseku mezi Slivencem a Lahovicemi stavbaři mohli začít naplno pracovat již v příštím roce.
"Když budeme mít všechna potřebná povolení, tak by úsek mezi Slivencem a Lahovicemi mohl být dokončen v roce 2008 a v tu dobu by mohla po rychlostní silnici jezdit auta i z Lahovic až do Vestce," řekl Laušman.
Problém však spočívá v tom, že zatím je nejisté pokračování dálnice z Vestce až k dálnici D1. Lidé z Vestce, Jesenice a dalších obcí v okolí se děsí toho, že jejich bydliště zahltí obrovské množství aut, která by musela mezi Vestcem a brněnskou dálnicí jezdit po úzké silnici, což by znamenalo dopravní kolaps.
Naděje existuje
Zabránit tomuto problému lze jediným způsobem. Okružní komunikaci by mělo Ředitelství silnic a dálnic otevřít naráz. Ředitel Laušman připustil, že tato naděje existuje. "Úsek mezi Vestcem a brněnskou dálnicí není ještě schválen v územních plánech obcí a Středočeského kraje. Nicméně není tak stavebně složitý, takže i když se začne stavět třeba o rok později, tak by se to rovněž do roku 2008 stihnout dalo," tvrdí Laušman. Ředitel také uvedl, že tyto termíny na vybudování okružní dálnice kolem Prahy mohou ohrozit odvolání občanských sdružení proti stavebnímu povolení.
Okružní pražská dálnice, která měří pětasedmdesát kilometrů, měla být podle původních optimistických plánů dokončena v roce 2005. Nyní odborníci počítají s tím, že okruh bude dostavěn do roku 2015.
***
Okružní rychlostní silnice kolem Prahy
úsek Silvenec - Lahovice
* Silnice bude mít čtyři až pět jízdních pruhů
* Délka 6 kilometrů
* Plánované dokončení v roce 2008
* Délka tunelu mezi Lochkovem a Radotínem 1313 metrů
* Součástí bude téměř půlkilometrové přemostění Lochkovského údolí a krátký most přes okraj Slavičího údolí
* Na vyústění tunelu z Lochkova do Radotína naváže více než dvoukilometrová eskáda přes údolí Berounky.
reklama
Právě průzkumná štola je důležitá pro stavbu tunelu samého. Vedoucí projektu Vladimír Sálus uvedl, že stavbaři zjišťují, jaké jsou v podzemí horniny. "Výsledky geologického průzkumu dostane projektant, který podle nich vypracuje projekt tunelu," vysvětlil Sálus.
Dálnice za tři roky
Okružní dálnice kolem Prahy je na levém břehu Vltavy dokončena v úseku Ruzyně - Slivenec. Problém je v tom, že nyní musí kolony aut zajíždět přes Barrandovský most a silně přetíženou Jižní spojku, které navíc nebyly stavěny pro masivní provoz kamionů. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Petra Laušmana by na úseku mezi Slivencem a Lahovicemi stavbaři mohli začít naplno pracovat již v příštím roce.
"Když budeme mít všechna potřebná povolení, tak by úsek mezi Slivencem a Lahovicemi mohl být dokončen v roce 2008 a v tu dobu by mohla po rychlostní silnici jezdit auta i z Lahovic až do Vestce," řekl Laušman.
Problém však spočívá v tom, že zatím je nejisté pokračování dálnice z Vestce až k dálnici D1. Lidé z Vestce, Jesenice a dalších obcí v okolí se děsí toho, že jejich bydliště zahltí obrovské množství aut, která by musela mezi Vestcem a brněnskou dálnicí jezdit po úzké silnici, což by znamenalo dopravní kolaps.
Naděje existuje
Zabránit tomuto problému lze jediným způsobem. Okružní komunikaci by mělo Ředitelství silnic a dálnic otevřít naráz. Ředitel Laušman připustil, že tato naděje existuje. "Úsek mezi Vestcem a brněnskou dálnicí není ještě schválen v územních plánech obcí a Středočeského kraje. Nicméně není tak stavebně složitý, takže i když se začne stavět třeba o rok později, tak by se to rovněž do roku 2008 stihnout dalo," tvrdí Laušman. Ředitel také uvedl, že tyto termíny na vybudování okružní dálnice kolem Prahy mohou ohrozit odvolání občanských sdružení proti stavebnímu povolení.
Okružní pražská dálnice, která měří pětasedmdesát kilometrů, měla být podle původních optimistických plánů dokončena v roce 2005. Nyní odborníci počítají s tím, že okruh bude dostavěn do roku 2015.
***
Okružní rychlostní silnice kolem Prahy
úsek Silvenec - Lahovice
* Silnice bude mít čtyři až pět jízdních pruhů
* Délka 6 kilometrů
* Plánované dokončení v roce 2008
* Délka tunelu mezi Lochkovem a Radotínem 1313 metrů
* Součástí bude téměř půlkilometrové přemostění Lochkovského údolí a krátký most přes okraj Slavičího údolí
* Na vyústění tunelu z Lochkova do Radotína naváže více než dvoukilometrová eskáda přes údolí Berounky.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




