MF Dnes: Z Hradce na Kuks na kole, a to bezpečně. Už za dva roky
30.7.2010 | KUKS | MF Dnes | Michaela Rambousková |
Už za dva roky bude možné projet na kole z Kuksu až do Hradce Králové po cyklostezce mimo silnice. Další kolařskou stezkou bude Stezka mechu a perníku z Hradce do Pardubic. Obě mají být součástmi cyklistické Labské stezky, která po svém dokončení povede od pramene Labe až k jeho ústí do Severního moře.
Na kole až na Kuks? Jde to, ale musíte počítat s tím, že 85 procent trasy je vedeno po silnicích s místy hustým provozem, který zrovna nepřeje rodinnému výletu. A do Pardubic je to v bleděmodrém.
„Hodně lidí jezdí oběma směry do práce na kole i autem. Je potřeba ty cyklisty odtamtud co nejdříve dostat, protože je to nebezpečné,“ reagoval před několika měsíci předseda hradeckého cyklistického svazu Pavel Černý na informace, že kraj posvětil stavbu cyklostezky propojující Kuks, Hradec Králové a Pardubice. Výstavba cyklostezky z Hradce Králové do Kuksu začne na jaře a hotova by měla být koncem roku 2012. „Otázkou je, jestli třeba neproběhnou dílčí kolaudace a nějaké úseky nebudou sjízdné už během roku 2012,“ říká smiřický starosta Luboš Tuzar, který je předsedou správní rady obecně prospěšné společnosti Královéhradecká labská.
Důležitost projektu potvrdil i hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc, který včera společně s několika dalšími krajskými zastupiteli a starosty měst, která bude stezka z Hradce Králové na Kuks protínat, celou trasu projel v rámci neformálního setkání se zástupci samosprávy. Na výletě stihli i dvě jednání právě o budoucnosti plánované cyklostezky a o revitalizaci hospitálu Kuks.
Odhadovaná cena cyklostezky do Kuksu je zhruba 115 milionů korun, z toho 110 milionů by obecně prospěšná společnost Královéhradecká labská ráda získala z dotací Evropské unie. „Jednání o dotacích budou kolem 10. září. Dneska proběhlo setkání správní rady obecně prospěšné společnosti a po majetkoprávní stránce nevidíme jedinou překážku, která by měla naše úsilí zbortit,“ zhodnotil včerejší setkání Tuzar.
Přes památky
Cyklostezka bude zhruba kopírovat Labe a povede přes Smiřice a Jaroměř. „Bude propojovat kulturní a historické památky, které po trase jsou. Povede kolem smiřické barokní kaple Zjevení Páně, přes pevnost Josefov až k hospitálu v Kuksu,“ říká Tuzar.
Tato místa se podle něj stanou přirozenými infocentry Labské stezky, proto není nutné stavět ještě nějaké další jen kvůli cyklostezce, jak je tomu v některých jiných místech republiky.
Na trasu by se měla v budoucnu napojovat i další infrastruktura, jako jsou třeba občerstvovací služby. V plánu je i půjčovna kol a lodní přeprava. „Pod naší obecně prospěšnou společností by mohla v budoucnu sloužit osobní lodní přeprava v Polabí. Už teď je ve Smiřicích pod starým mostem kotviště, které je pro osobní dopravu nejvýše položeným na celém toku Labe,“ popisuje Tuzar. Nad smiřickým jezem by kotvila loď, která by plula do Josefova. Cyklostezka by měla sportovcům a výletníkům sloužit i v zimě, kdy bude možné projet ji na běžkách. „Bavili jsme se i o tom, že by celá trasa mohla být v zimě udržována tak, aby na ní byla projetá stopa pro běžkaře. Aby nebyla využívána jen v létě, ale i běžkaři v zimě,“ zmiňuje další nápad k využití komunikace Tuzar.
Na stezku od Kuksu do Hradce Králové v rámci Labské stezky plynule naváže takzvaná Stezka mechu a perníku z Hradce Králové do Pardubic. Ta bude stát zhruba 150 milionů korun a povede malebnou krajinou kolem Kunětické hory. Vyhne se tedy hustému provozu, který mezi oběma krajskými městy panuje. Tvůrci stezky počítají s tím, že trasa nebude pouze pro výletníky, ale i pro lidi, kteří cestují z jednoho krajského města do druhého za prací.
***
FAKTA Labská stezka Má během několika let pramen Labe v Krkonoších se severoněmeckým Cuxhavenem, blízko kterého se Labe vlévá do Severního moře, spojit tak, že by se podél celého toku Labe dalo projet na kole. Trasa na německé straně, zvaná Elberadweg, měří zhruba 860 kilometrů a je již kompletně postavena. Stavba na české straně se často potýká s nedostatkem prostředků především na kontech menších měst a vesnic.
reklama
„Hodně lidí jezdí oběma směry do práce na kole i autem. Je potřeba ty cyklisty odtamtud co nejdříve dostat, protože je to nebezpečné,“ reagoval před několika měsíci předseda hradeckého cyklistického svazu Pavel Černý na informace, že kraj posvětil stavbu cyklostezky propojující Kuks, Hradec Králové a Pardubice. Výstavba cyklostezky z Hradce Králové do Kuksu začne na jaře a hotova by měla být koncem roku 2012. „Otázkou je, jestli třeba neproběhnou dílčí kolaudace a nějaké úseky nebudou sjízdné už během roku 2012,“ říká smiřický starosta Luboš Tuzar, který je předsedou správní rady obecně prospěšné společnosti Královéhradecká labská.
Důležitost projektu potvrdil i hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc, který včera společně s několika dalšími krajskými zastupiteli a starosty měst, která bude stezka z Hradce Králové na Kuks protínat, celou trasu projel v rámci neformálního setkání se zástupci samosprávy. Na výletě stihli i dvě jednání právě o budoucnosti plánované cyklostezky a o revitalizaci hospitálu Kuks.
Odhadovaná cena cyklostezky do Kuksu je zhruba 115 milionů korun, z toho 110 milionů by obecně prospěšná společnost Královéhradecká labská ráda získala z dotací Evropské unie. „Jednání o dotacích budou kolem 10. září. Dneska proběhlo setkání správní rady obecně prospěšné společnosti a po majetkoprávní stránce nevidíme jedinou překážku, která by měla naše úsilí zbortit,“ zhodnotil včerejší setkání Tuzar.
Přes památky
Cyklostezka bude zhruba kopírovat Labe a povede přes Smiřice a Jaroměř. „Bude propojovat kulturní a historické památky, které po trase jsou. Povede kolem smiřické barokní kaple Zjevení Páně, přes pevnost Josefov až k hospitálu v Kuksu,“ říká Tuzar.
Tato místa se podle něj stanou přirozenými infocentry Labské stezky, proto není nutné stavět ještě nějaké další jen kvůli cyklostezce, jak je tomu v některých jiných místech republiky.
Na trasu by se měla v budoucnu napojovat i další infrastruktura, jako jsou třeba občerstvovací služby. V plánu je i půjčovna kol a lodní přeprava. „Pod naší obecně prospěšnou společností by mohla v budoucnu sloužit osobní lodní přeprava v Polabí. Už teď je ve Smiřicích pod starým mostem kotviště, které je pro osobní dopravu nejvýše položeným na celém toku Labe,“ popisuje Tuzar. Nad smiřickým jezem by kotvila loď, která by plula do Josefova. Cyklostezka by měla sportovcům a výletníkům sloužit i v zimě, kdy bude možné projet ji na běžkách. „Bavili jsme se i o tom, že by celá trasa mohla být v zimě udržována tak, aby na ní byla projetá stopa pro běžkaře. Aby nebyla využívána jen v létě, ale i běžkaři v zimě,“ zmiňuje další nápad k využití komunikace Tuzar.
Na stezku od Kuksu do Hradce Králové v rámci Labské stezky plynule naváže takzvaná Stezka mechu a perníku z Hradce Králové do Pardubic. Ta bude stát zhruba 150 milionů korun a povede malebnou krajinou kolem Kunětické hory. Vyhne se tedy hustému provozu, který mezi oběma krajskými městy panuje. Tvůrci stezky počítají s tím, že trasa nebude pouze pro výletníky, ale i pro lidi, kteří cestují z jednoho krajského města do druhého za prací.
***
FAKTA Labská stezka Má během několika let pramen Labe v Krkonoších se severoněmeckým Cuxhavenem, blízko kterého se Labe vlévá do Severního moře, spojit tak, že by se podél celého toku Labe dalo projet na kole. Trasa na německé straně, zvaná Elberadweg, měří zhruba 860 kilometrů a je již kompletně postavena. Stavba na české straně se často potýká s nedostatkem prostředků především na kontech menších měst a vesnic.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




