Právo: Z pěší zóny v centru je přes den spíš autostráda
28.7.2008 | PRAHA | Právo | Jana Šprunková |
Pěší zónou v centru města stále jezdí auta ostošest, i když se podle radnice Prahy 1 situace poněkud zlepšila. Výsuvné sloupky v ulici 28. října a Na Příkopě jsou neustále v permanenci. Projíždějící auta kličkují mezi chodci, občas na ně některý řidič i zatroubí.
„Celý systém degraduje to, že třetí sloupek, který má být na podkově v dolní části Václavského náměstí, tam kvůli stavbě kolektorů nemůže být,“ konstatoval šéf strážníků Prahy 1 Miroslav Stejskal. Až bude prý zóna uzavřena ze všech tří stran, bude to v ní vypadat lépe.
Stejskal tvrdí, že městská policie ve služebně na Uhelném trhu pečlivě zvažuje, komu žádost o vjezd odmítnout a komu povolit stažení sloupku. Místostarosta Prahy 1 pro dopravu Karel Koželuh (SNK ED) uvedl, že situace byla neúnosná loni v prosinci. Strážníci prý povolili zasunutí zábran 5900krát. Dalších více než tři tisíce aut se po zóně projelo pomocí bezkontaktní karty, kterou vydává městská část. Letos v květnu bylo jejími držiteli 465 lidí či firem.
Lidem je však úplně jedno, jestli je na pěší zóně obtěžují auta s povolenkou nebo bez ní. „Celé mi to připadá dost absurdní. Buď je zóna pěší, a lze na ní strpět záchranku a snad i policii, nebo si pořád jen na něco hrajeme,“ konstatoval Martin Hošek, který v centru města pracuje a vadí mu různé bezpečnostní agentury a zásobovací auta, která doslova funí chodcům na záda, stejně jako vozy různých služeb.
Po loňském neúnosném prosinci se situace poněkud změnila. „Jednali jsme s městskou policií a stav se výrazně zlepšil. Žel, nebylo to zlepšení trvalé,“ konstatoval Koželuh. Zatímco v lednu aut na pěší zóně jezdilo méně, zhruba pět tisíc, v květnu jich už zase vesele křižovalo její ulice přes sedm tisíc. Alespoň podle radniční statistiky počtu stažení výsuvných sloupků. Stejskal však tvrdí, že strážníci povolili v květnu zajetí sloupků jen 488krát, a to většinou pro městskou a republikovou policii. Právo včera za necelých pět minut u sloupu na ulici 28. října napočítalo, že se sloupek zasunul sedmkrát, tedy zhruba každou minutu projelo jedno auto.
„Nezpochybnitelně můžeme konstatovat, že proti prosinci se práce městské policie zlepšila, na druhou stranu se však počet povolených vjezdů denně pohybuje okolo 150, což se dá těžko zdůvodnit,“ řekl Koželuh. Plná čtvrtina z těchto vjezdů je podle něho navíc v noční době, kdy by do oblasti neměl být žádný důvod jezdit. Stejskal ale míní, že aut v zóně je proto tolik, že řidiči zneužívají čipové karty, a místo aby dojeli k provozovně, složili zboží a zase ze zóny odjeli, tak si přes ni pouze krátí cestu, aniž nějaké zboží vezou.
Městská policie prý situaci na pěší zóně po skončení letošního roku vyhodnotí a výsledky by měly být podkladem k novému dopravnímu režimu.
reklama
Stejskal tvrdí, že městská policie ve služebně na Uhelném trhu pečlivě zvažuje, komu žádost o vjezd odmítnout a komu povolit stažení sloupku. Místostarosta Prahy 1 pro dopravu Karel Koželuh (SNK ED) uvedl, že situace byla neúnosná loni v prosinci. Strážníci prý povolili zasunutí zábran 5900krát. Dalších více než tři tisíce aut se po zóně projelo pomocí bezkontaktní karty, kterou vydává městská část. Letos v květnu bylo jejími držiteli 465 lidí či firem.
Lidem je však úplně jedno, jestli je na pěší zóně obtěžují auta s povolenkou nebo bez ní. „Celé mi to připadá dost absurdní. Buď je zóna pěší, a lze na ní strpět záchranku a snad i policii, nebo si pořád jen na něco hrajeme,“ konstatoval Martin Hošek, který v centru města pracuje a vadí mu různé bezpečnostní agentury a zásobovací auta, která doslova funí chodcům na záda, stejně jako vozy různých služeb.
Po loňském neúnosném prosinci se situace poněkud změnila. „Jednali jsme s městskou policií a stav se výrazně zlepšil. Žel, nebylo to zlepšení trvalé,“ konstatoval Koželuh. Zatímco v lednu aut na pěší zóně jezdilo méně, zhruba pět tisíc, v květnu jich už zase vesele křižovalo její ulice přes sedm tisíc. Alespoň podle radniční statistiky počtu stažení výsuvných sloupků. Stejskal však tvrdí, že strážníci povolili v květnu zajetí sloupků jen 488krát, a to většinou pro městskou a republikovou policii. Právo včera za necelých pět minut u sloupu na ulici 28. října napočítalo, že se sloupek zasunul sedmkrát, tedy zhruba každou minutu projelo jedno auto.
„Nezpochybnitelně můžeme konstatovat, že proti prosinci se práce městské policie zlepšila, na druhou stranu se však počet povolených vjezdů denně pohybuje okolo 150, což se dá těžko zdůvodnit,“ řekl Koželuh. Plná čtvrtina z těchto vjezdů je podle něho navíc v noční době, kdy by do oblasti neměl být žádný důvod jezdit. Stejskal ale míní, že aut v zóně je proto tolik, že řidiči zneužívají čipové karty, a místo aby dojeli k provozovně, složili zboží a zase ze zóny odjeli, tak si přes ni pouze krátí cestu, aniž nějaké zboží vezou.
Městská policie prý situaci na pěší zóně po skončení letošního roku vyhodnotí a výsledky by měly být podkladem k novému dopravnímu režimu.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




