Právo: Za klíčovou považuji výstavbu dálnice D 3
22.9.2005 | ČESKÉ BUDĚJOVICE | Právo | Vladimír Vácha |
Rozhovor s českobudějovickým radním, Janem Špikou (ODS).
* Prezident Václav Klaus při nedávné návštěvě Písku vyzval Jihočechy, že si mají jasně stanovit prioritu pro získávání prostředků od státu. Měl na mysli čtvrtý železniční koridor, dálnici D 3 či splavnost Vltavy. Co považujete za klíčové pro rozvoj jižních Čech vy z pohledu budějovického radního?
Pro rozvoj kraje, a to znamená i jeho metropole Českých Budějovic, je nezbytná především kvalitní dopravní infrastruktura. Pokud chceme na jih Čech přilákat velké investory, každý z nich položí jako jednu z prvních otázku, v jakém Proto považuji za klíčovou výstavbu dálnice D 3, neboť nejde jen o spojnici mezi Prahou a Budějovicemi, ale v podstatě o trasu propojující sever s jihem směrem na Linec a dál až k Jadranu. Bez kvalitních silnic by se jen obtížně podařila uskutečnit myšlenka vzniku civilního mezinárodního letiště v Plané u Českých Budějovic, které armáda postupně opouští.
* Dálnice je však jen část dopravních problémů, s nimiž se město potýká. Je vůbec připraveno připojit se na chystanou dálnici a rychlostní komunikaci R 3, která by na D 3 měla navazovat směrem k rakouským hranicím?
To je trochu složitější, protože pokud se podíváte na mapu dopravní struktury, tak dálnice samotná výrazně k řešení dopravních problémů v samotných Českých Budějovicích nepřispěje, neboť řeší především tranzitní dálkovou dopravu. Odlehčení dopravy ve městě pomůže tak deseti procenty, a to ještě pouze v současných tranzitních trasách. Domnívám se, že město musí velmi vážně uvažovat o vzniku vnitřního i vnějšího dopravního okruhu a jejich napojení na dálnici.
* Vnitřní a vnější okruh města jsou ale zatím v nedohlednu...
Musím přiznat, že mně jako radnímu trochu chybějí častější debaty o strategických rozhodnutích, která budou mít klíčový význam pro budoucí rozvoj města. V každé velké firmě, a město vlastně takovou firmou je, se stává strategie klíčovým dokumentem a je jasné, že doprava patří k nejdůležitějším oblastem. Myslím, že právě v dopravě musíme rychle hledat optimální řešení, abychom umožnili rozvoj města pro příští roky.
* Bude mít město na tak rozsáhlé záměry dost peněz?
Především je třeba definovat priority a na ně by se peníze rozhodně najít měly, ať již z veřejných prostředků, státních či evropských fondů. Je třeba hledat i možnosti spolupráce s privátním sektorem. Musíme ale vědět hlavně co a jak.
reklama
Pro rozvoj kraje, a to znamená i jeho metropole Českých Budějovic, je nezbytná především kvalitní dopravní infrastruktura. Pokud chceme na jih Čech přilákat velké investory, každý z nich položí jako jednu z prvních otázku, v jakém Proto považuji za klíčovou výstavbu dálnice D 3, neboť nejde jen o spojnici mezi Prahou a Budějovicemi, ale v podstatě o trasu propojující sever s jihem směrem na Linec a dál až k Jadranu. Bez kvalitních silnic by se jen obtížně podařila uskutečnit myšlenka vzniku civilního mezinárodního letiště v Plané u Českých Budějovic, které armáda postupně opouští.
* Dálnice je však jen část dopravních problémů, s nimiž se město potýká. Je vůbec připraveno připojit se na chystanou dálnici a rychlostní komunikaci R 3, která by na D 3 měla navazovat směrem k rakouským hranicím?
To je trochu složitější, protože pokud se podíváte na mapu dopravní struktury, tak dálnice samotná výrazně k řešení dopravních problémů v samotných Českých Budějovicích nepřispěje, neboť řeší především tranzitní dálkovou dopravu. Odlehčení dopravy ve městě pomůže tak deseti procenty, a to ještě pouze v současných tranzitních trasách. Domnívám se, že město musí velmi vážně uvažovat o vzniku vnitřního i vnějšího dopravního okruhu a jejich napojení na dálnici.
* Vnitřní a vnější okruh města jsou ale zatím v nedohlednu...
Musím přiznat, že mně jako radnímu trochu chybějí častější debaty o strategických rozhodnutích, která budou mít klíčový význam pro budoucí rozvoj města. V každé velké firmě, a město vlastně takovou firmou je, se stává strategie klíčovým dokumentem a je jasné, že doprava patří k nejdůležitějším oblastem. Myslím, že právě v dopravě musíme rychle hledat optimální řešení, abychom umožnili rozvoj města pro příští roky.
* Bude mít město na tak rozsáhlé záměry dost peněz?
Především je třeba definovat priority a na ně by se peníze rozhodně najít měly, ať již z veřejných prostředků, státních či evropských fondů. Je třeba hledat i možnosti spolupráce s privátním sektorem. Musíme ale vědět hlavně co a jak.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




