MF Dnes: Za parkování bude platit více lidí
8.7.2003 | PRAHA | MF Dnes | Josef Hympl |
Motoristé budou muset za parkování platit i mimo centrum. V příštím roce se bude stání prodávat na Malé Straně, v Holešovicích, ale i na Vinohradech.
Jedete do centra, ale nechce se vám platit parkovné. Necháte proto auto třeba na Vinohradech a zbytek dojedete městskou hromadnou dopravou.
Tedy zatím. Od příštího roku si s podobným chytráctvím nevystačíte. O zavedení zón placeného parkování totiž magistrát požádaly Praha 2, Praha 3 a Praha 7. Rezidenční karty i parkovací hodiny by měly být ve všech lokalitách těchto městských částí.
Navíc i Praha 1, na jejíž pravobřežní části již placené zóny existují, hodlá obdobně řešit kritickou situaci s parkováním na Malé Straně a Hradčanech. Tam by měli motoristé za parkování platit již od příštího ledna. Vedení Prahy 1 navíc chce, aby provozovatelem nové zóny byla opět společnost Evropark, která spravuje i placená stání na Starém a Novém Městě.
„Zóna placeného stání by byla v celé Praze 1. Vytvořily by se stejné podmínky pro všechny obyvatele,“ poznamenal starosta Prahy 1 Vladimír Vihan.
Podobně uvažují i tři výše zmíněné městské části, jejichž vedení si prozatím nechalo zpracovat studie takzvané dopravy v klidu.
„Oficiálně jsme již na magistrát, respektive na městskou radu, podali žádost. Části studie nyní na magistrát postupně dodáváme. S placenými zónami počítáme někdy v průběhu příštího roku,“ poznamenal místostarosta Prahy 3 Marek Zeman.
On i jeho kolegové z dalších městských částí počítají s podobným systémem, který nyní funguje na Praze 1. Jeho součástí jsou speciální zóny pro rezidenty. Společnost Evropark místním obyvatelům prodává parkovací karty za 500 korun měsíčně. V dalších lokalitách, kde jsou umístěny parkovací automaty, může řidič stát dvě, respektive šest hodin.
S automobily, které někdy v ulicích parkují i ve dvou řadách vedle sebe, se delší čas potýká i Praha 2. „Zatím nemáme spočítané potřebné náklady na podobné opatření. Pokud jde o zisky, vím, že třeba Praha 1 se s magistrátem dělí napůl,“ poznamenal šéf dopravního odboru Prahy 2 Josef Gál.
Tisková mluvčí Prahy 7 Helena Šmídová uvedla, že placené parkování by se mělo týkat celého území Prahy 7. „Jsme jakési nárazníkové pásmo. Každý, kdo nezaparkuje přímo v centru, nechá stát automobil u nás. Proto je do budoucna nutné to vyřešit. Připravujeme nyní pro naše občany informační kampaň, ve které by měli sdělit své názory,“ podotkla Šmídová.
Ne všechny městské části hodlají parkování řešit tak radikálně. Například Praha 6 o podobném plošném opatření neuvažuje. Placené stání existuje na sídlišti Dědina. V centru Dejvic se budou záhy stavět velké podzemní garáže.
Místa, kde vzniknou nové zóny placeného stání
1. Současná parkovací zóna v Praze 1 na pravém břehu Vltavy, kterou provozuje společnost Evropark.
2. Malá Strana, Hradčany
Od ledna příštího roku by zóny placeného stání měly začít fungovat i v levobřežní části Prahy 1. Radnice to odůvodňuje mimo jiné rovnými podmínkami pro všechny obyvatele městské části.
3. Praha 2
Na celém území se za parkování bude platit pravděpodobně již v příštím roce. Vedení radnice hovoří o neudržitelné situaci, kdy v některých ulicích parkují vozy i ve dvou řadách vedle sebe.
Praha 3
Obyvatelé všech ulic si budou muset již příští rok pořídit rezidenční karty. Místostarosta Marek Zeman je přesvědčen, že zóny jsou nutné kvůli neustále vzrůstajícímu počtu automobilů v celé Praze.
Praha 7
Rezidenční karty, ale i parkovací hodiny. Tak bude asi vypadat parkování na celém území Prahy 7. Podle představitelů radnice se ulice v městské části stávají místem, kde auto nechávají i řidiči, kteří nechtějí platit v centru.
reklama
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




