https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/za-spatny-vzduch-muze-doprava
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Za špatný vzduch může doprava

8.4.2003 | PRAHA | MF Dnes | Josef Hympl |
Pražané dýchají nejhorší vzduch v celé zemi. Znečišťuje ho především velký počet aut v ulicích. Radní Miloš Gregar tvrdí, že se centru nevyhnou dopravní omezení.
 
V pražském vzduchu je velké množství drobných prachových částic, které na sebe vážou škodliviny. Podle hygieniků působí obyvatelům města těžké zdravotní problémy: od rakovinotvorných bujení až po sníženou potenci mužů. Miloš Gregar, městský radní odpovědný za životní prostředí, má předložit dlouhodobý plán, jak kritickou situaci řešit.

* Řekl jste, že Praha se v budoucnu nevyhne dopravním omezením. Počítáte dokonce s razantním uzavřením centra města pro motoristy?

Pracujeme na třech plánech, jak ovzduší ve městě zlepšit. Jeden z nich s podobnými věcmi počítá. Označil bych ho ale za ideální nebo spíše idealistický. Nedovedu si představit, jak by se ozvali lidé, kteří v centru bydlí. Ale množství automobilů v ulicích je vážný problém. Jednou z cest je poskytovat natolik kvalitní a rychlou hromadnou dopravu, že se lidem nevyplatí jezdit automobilem. Pro srovnání: po povodních byla pro automobily načas uzavřena značná část pražských mostů a další lokality v centru. Vím, že doprava po městě byla pro mnohé hororem. Nefungovalo však metro, které denně převeze statisíce lidí.

* Máte nějaké srovnání, jestli se kvalita vzduchu v této době zlepšila?

Bohužel vám z hlavy neřeknu přesná čísla. Ale výrazně nižší hodnoty naměřených škodlivin jasně ukazují, že automobily znečišťují vzduch nejvíce. Tyto údaje jsou cenné proto, že nejde o žádný vykalkulovaný model, ale o reálná čísla.

* Říkáte, že uzavřít část města pro vozy je téměř utopií, jaká tedy vede cesta z tohoto začarovaného kruhu?

Právě na tuto otázku se snažíme odpovědět. Náš dokument zatím počítá se čtyřiašedesáti opatřeními. Omezení by se neměla dotýkat pouze dopravy. Například stavební firmy, které vyvážejí zeminu a suť, způsobují prašnost také. Hovořím především o velkých stavbách, jako je například pokračování metra. Firmy by měly mnohem více dbát na čistotu na vozovkách. Nabízí se i svážení zeminy a suti v automobilech s krytou korbou. Podobné věci by šlo vyřešit například městskou vyhláškou.

* Jaké další možnosti podle vás přicházejí v nejbližší době v úvahu?

Nemyslím si, že by šlo přijmout pouze restrikci a omezení. Město může jít v některých věcech příkladem. Jde například o čistotu města. Pamatuji se například, že v létě jezdilo po Praze mnohem více kropicích vozů, které smývaly prach a špínu z vozovky. Nyní zkoušíme také zavádět emulgovanou naftu pro autobusy městské hromadné dopravy, která zlepšuje spalování zplodin. Praha má velkou nevýhodu v tom, že je ve špatně odvětrávané kotlině. Doufáme, že i podobné věci mohou situaci vylepšit.

* Hovoříte o větší čistotě města. Praha však nemá v současné době kvůli nápravám popovodňových škod financí příliš nazbyt. Nebojíte se, že ekologie při rozdělování peněz v této situaci zůstane opět poslední v řadě?

Ne všechno se dá počítat na peníze. Na druhou stranu je nutné stanovit si priority. Říci si, co je pro nás podstatné. Například i s automobily je to souboj mezi vlastním pohodlím a zdravím.

* Špatný vzduch je v Praze již řadu let. Proč se situací město vážně zabývá až nyní?

Myslím si, že to souvisí především s vnímáním lidí, kteří si uvědomují právě své priority. Ekologické myšlení bude prostě nezbytností.

Jak se v Praze dýchá

* Od roku 1985 ubyly v pražském ovzduší dvě třetiny drobných prachových částic

* Pražané přesto dýchají ve vzduchu nejvíce zplodin z celé České republiky

* Hlavním důvodem je stále rostoucí počet automobilů v ulicích města, za posledních deset let je vozů dvojnásobek

* Praha se rozkládá v kotlině, která je špatně odvětrávána

* Velký počet stavebních prací, při kterých se prach dostává do vzduchu

* V centru města chybí větší počet parkových ploch se zelení
reklama

 
Josef Hympl

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist