https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/za-vjezd-do-centra-se-bude-muset-platit
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Za vjezd do centra se bude muset platit

14.9.2004 | PRAHA | Právo | Lucie Fialová |
Po letech úvah a diskusí, je téměř jasno: řidiči budou muset za vjezd do centra zaplatit. Zadarmo se pak už auta nedostanou na území pražské památkové rezervace a částečně do Prahy 4, 5, 6, 7 a 10.
 
Do peněženek však řidiči sáhnou teprve poté, až začne sloužit celý městský okruh. S dokončením komunikací, které usnadní průjezd metropolí, se počítá do roku 2010.
Mýtné se bude pohybovat zřejmě v řádu desítek korun denně. Přesnější čísla dostanou pražští radní příští rok po zpracování rozsáhlé studie. "Jde o to neumrtvit centrum města," říká při debatě o obnosu radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).
Město chce utržené peníze využít zejména na rozšiřování podzemní dráhy. Rozpočet hlavního města nemá prostředky na náročné infrastrukturní stavby pohybující se v řádech miliard a stát bohužel odmítá přispívat na městský okruh. Ruku v ruce s tím jde omezení automobilové dopravy v širším centru Prahy - památkové rezervaci plus okolních obytných čtvrtích, zmínil dva hlavní důvody hovořící pro zavedení mýtného Šteiner. Tamní obyvatele čekají výjimky.

"Nejsme stoupenci zákazů, příkazů. Kdo se domnívá, že musí nezbytně použít automobil, může, ale zaplatí za to," poznamenal s tím, že obsluha hromadnou dopravou uvnitř rezidenčních zón je kvalitní, takže alternativa za auta existuje.

Město získá stovky miliónů

Do městské kasy přibudou ročně řádově stovky miliónů korun. Ovšem pořízení systému vyjde o něco dráž. Například Londýn zaplatil před časem kolem 100 miliónů liber. Provoz v anglické metropoli poklesl jen asi o čtyři procenta.

"Přesná čísla neznám. Byť by to byla jen čtyři procenta, při 700 tisících autech, jež v průměru projedou denně Prahou, se jedná o 28 tisíc aut. To není zanedbatelné," reagoval pro Právo Jan Bouchal ze sdružení Oživení, jež se zabývá ekologií. "Každý krok, který vede k omezení aut ve městě, vítáme," dodal. I Oživení se domnívá, že pražská MHD funguje dobře. Ten, kdo pracuje blízko svého bydliště, může sednout na kolo, vzkazuje Bouchal. Je to spíš o finančním přínosu, který umožní další stavby, přiznal Šteiner.

Závory a budky? Ne, čipy

"Aby to nedopadlo jako v případě zóny placeného stání v Praze 1, která živí firmu, jež ji provozuje," upozorňuje Bouchal.

Lidé znají mýtné z cest do zahraničí. Ovšem doma je za pár let čeká úplně jiný způsob úhrady za vjezd do vymezené lokality. "Závory a mýtnice, to je systém 20. století. My počítáme s elektronickým zpoplatněním. Auta budou vybavená čipem - řidiči si koupí kartu - a při průjezdu elektronickou bránou na každém vjezdu nebo sjezdu na městský okruh se vám příslušná částka odečte. Nikdo nebude muset nikde zastavovat. Když vjedete bez toho, že byste měla tzv. nabito, přijde vyúčtování domů," vysvětluje zjednodušeně způsob radní.

Praha nezůstane v rámci republiky s tímto řešením sama. Stát chce zpoplatnit využití dálnic, formou mýtného od roku 2006 pro kamióny a někdy kolem roku 2010 i pro osobní auta.

"Asi je to dobré. Až uvedou mýtné do praxe, zřejmě si ještě víc rozmyslím, zda sednout za volant nebo jet tramvají," svěřil se Právu dvaatřicetiletý Zdeněk Vašíček z Prahy 8, který prý auto pro cesty po metropoli už využívá minimálně. "Hlavně kvůli ekologii," konstatoval.

Markéta Šrumová ze Žižkova se zlobí, že bude muset zase něco platit. "Už neví, na čem by vydělali," kroutí hlavou. Doufá alespoň, že díky vybraným penězům se zlepší kvalita silnic.

Zařízení by se mělo objevit na sjezdech z městského okruhu, třeba i tady z Jižní spojky na Zahradní Město.
reklama

 
Lucie Fialová

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist