MF Dnes: Začal rok velkých dopravních staveb
2.1.2007 | BRNO | MF Dnes
Investice naplánované na rok 2007: obchvat Znojma, Lechovic, ražba tunelů a dokončení velké křižovatky v Brně.
Až se bude za dvanáct měsíců rekapitulovat rok 2007, může být na jeho účtu napsáno:
Rekonstrukce kanalizační sítě ve Znojmě za čtvrt miliardy: hotovo.
Mimoúrovňová křižovatka Hlinky–Bauerova v Brně za jeden a půl miliardy: hotovo.
Nebo třeba stavba obchvatu Znojma a Lechovic: zahájeno.
Pro letošní rok jsou na jižní Moravě naplánovány velké investice. Tak velké, že na mnoho z nich nejsou peníze, a představitelé kraje a měst musejí doufat, že se jim je podaří získat ve formě dotací z Evropské unie.
Třeba v Blansku se bez nich zřejmě nevyřeší výstavba silnice spojující město s Boskovicemi ani osud chátrající desetipatrové výškové budovy, která je v havarijním stavu a z níž ve velkém prchají nájemníci. Jen její zbourání by podle odhadů odborníků přišlo na 25 milionů korun a oprava více než na sto.
„Co s výškovou budovou, to je nejdůležitější věc nadcházejícího roku. Chceme vytvořit projekt a ucházet se o dotaci z evropských fondů, končí nám teď hodně úvěrů a dá se říci, že větší akce upozaďujeme právě kvůli výškové budově, na niž bude potřeba hodně peněz,“ popsala starostka Blanska Jaroslava Králová.
Hodonín: parkovací domy Velké plány a omezený rozpočet mají i v Hodoníně. Za 140 milionů korun potřebují do příštího roku opravit koupaliště, které nesplňuje normy a zatím funguje jen díky výjimce od hygieniků. „Řešit chceme také parkování ve městě, a to nejen volná stání, ale i výstavbu celých parkovacích domů, to je velká akce, která se bez evropských peněz určitě neobejde, vždyť jeden parkovací dům vyjde na 30 až 40 milionů a my chceme zbudovat celý systém,“ odhaluje smělé plány starosta Hodonína Lubor Šimeček.
Opravdový posun má právě začínající rok přinést v oblasti dopravy. Zejména pokud jde o velké stavby na silnicích prvních tříd. Začít stavět se má dlouho připravovaný obchvat Znojma i Lechovic, naplánovány jsou opravy na tahu Brno–Svitavy na I/43 v Lažanech a dalších místech, nebo třeba průtah Bučovicemi. V Brně se letos stavebníci mají pustit do ražby tunelů Dobrovského, které přijdou na 8 miliard korun.
Řidiči v největším jihomoravském městě si od července také projedou novou mimoúrovňovou křižovatkou na Hlinkách. „Na její dostavbu sice zatím chybí peníze, ale je zařazena v prioritních akcích, takže věřím tomu, že zprůjezdněna bude koncem července tak, jak je ve smlouvě,“ řekl Jiří Rupp, šéf jihomoravské sekce Ředitelství silnic a dálnic.
„Začínáme také intenzivně připravovat rychlostní komunikaci R43 od Kuřimi na sever, kde už je schválený územní plán a potřebná dokumentace. Půjde to zatím ve dvou etapách, z Kuřimi do Černé Hory a z Černé Hory do Sebranic,“ dodal Rupp.
Nejen na silnicích ale budou mít dělníci napilno. Na podzim se začne dokončovat elektrifikace železniční trati Znojmo–Vídeň v části Šatov–Znojmo. Ta si vyžádá i opravu největšího jihomoravského mostu – viaduktu ve Znojmě. V plánu je také stavba logistického centra u Břeclavi.
Velké modernizace čekají nemocnice ve Znojmě nebo v Břeclavi.
„Znojemská nemocnice může fungovat pro zdraví nejen našich, ale i dolnorakouských pacientů, nemocnice v Břeclavi se zase vydala cestou bezpečné nemocnice a jako jediná ve střední Evropě na to má dokonce certifikát. I to je krok správným směrem. Jen věřím, že peníze z Evropské unie dostaneme,“ řekl jihomoravský hejtman Stanislav Juránek.
Kraj má podle něj v plánu investovat také do výzkumu, podílet se bude například na výstavbě biotechnologického centra v brněnském kampusu Masarykovy univerzity. Bojovat ale také bude za vinaře.
„Chceme uhájit, aby EU schválila peníze na marketing ve vinařství. Máme u nás téměř 20 tisíc hektarů vinic,“ dodal Juránek.
I ve Znojmě by potřebovali pomoc od Unie. Ať už na nově připravovanou průmyslovou zónu, anebo na opravu Louckého kláštera, který má tento rok stát převést do majetku města. „Objekt potřebuje rozsáhlou rekonstrukci v řádu jedné miliardy korun, takovou částku z rozpočtu dohromady samozřejmě nedáme,“ uvedl nový starosta Znojma Petr Nezveda.
Ne vše ale musí být ve znamení čekání na evropské peníze. Při zemi se drží například ve Vyškově, kde mají jako největší akci roku naplánovanou přípravu průmyslové zóny Nouzka II za 40 milionů korun. O něco málo levnější bude nově schválená rekonstrukce tribuny atletického stadionu. Dostat se má také na rozšíření hřbitova v Dědicích, úpravy okolí zámecké lodžie či další rekonstrukci takzvaného hřbitovního kostela.
„Chceme odstartovat také revitalizaci panelových domů za desítky milionů korun. Ještě ale nemáme schválený rozpočet, první dva měsíce se pojede podle rozpočtového provizoria,“ popsal vyškovský místostarosta Roman Celý.
reklama
Rekonstrukce kanalizační sítě ve Znojmě za čtvrt miliardy: hotovo.
Mimoúrovňová křižovatka Hlinky–Bauerova v Brně za jeden a půl miliardy: hotovo.
Nebo třeba stavba obchvatu Znojma a Lechovic: zahájeno.
Pro letošní rok jsou na jižní Moravě naplánovány velké investice. Tak velké, že na mnoho z nich nejsou peníze, a představitelé kraje a měst musejí doufat, že se jim je podaří získat ve formě dotací z Evropské unie.
Třeba v Blansku se bez nich zřejmě nevyřeší výstavba silnice spojující město s Boskovicemi ani osud chátrající desetipatrové výškové budovy, která je v havarijním stavu a z níž ve velkém prchají nájemníci. Jen její zbourání by podle odhadů odborníků přišlo na 25 milionů korun a oprava více než na sto.
„Co s výškovou budovou, to je nejdůležitější věc nadcházejícího roku. Chceme vytvořit projekt a ucházet se o dotaci z evropských fondů, končí nám teď hodně úvěrů a dá se říci, že větší akce upozaďujeme právě kvůli výškové budově, na niž bude potřeba hodně peněz,“ popsala starostka Blanska Jaroslava Králová.
Hodonín: parkovací domy Velké plány a omezený rozpočet mají i v Hodoníně. Za 140 milionů korun potřebují do příštího roku opravit koupaliště, které nesplňuje normy a zatím funguje jen díky výjimce od hygieniků. „Řešit chceme také parkování ve městě, a to nejen volná stání, ale i výstavbu celých parkovacích domů, to je velká akce, která se bez evropských peněz určitě neobejde, vždyť jeden parkovací dům vyjde na 30 až 40 milionů a my chceme zbudovat celý systém,“ odhaluje smělé plány starosta Hodonína Lubor Šimeček.
Opravdový posun má právě začínající rok přinést v oblasti dopravy. Zejména pokud jde o velké stavby na silnicích prvních tříd. Začít stavět se má dlouho připravovaný obchvat Znojma i Lechovic, naplánovány jsou opravy na tahu Brno–Svitavy na I/43 v Lažanech a dalších místech, nebo třeba průtah Bučovicemi. V Brně se letos stavebníci mají pustit do ražby tunelů Dobrovského, které přijdou na 8 miliard korun.
Řidiči v největším jihomoravském městě si od července také projedou novou mimoúrovňovou křižovatkou na Hlinkách. „Na její dostavbu sice zatím chybí peníze, ale je zařazena v prioritních akcích, takže věřím tomu, že zprůjezdněna bude koncem července tak, jak je ve smlouvě,“ řekl Jiří Rupp, šéf jihomoravské sekce Ředitelství silnic a dálnic.
„Začínáme také intenzivně připravovat rychlostní komunikaci R43 od Kuřimi na sever, kde už je schválený územní plán a potřebná dokumentace. Půjde to zatím ve dvou etapách, z Kuřimi do Černé Hory a z Černé Hory do Sebranic,“ dodal Rupp.
Nejen na silnicích ale budou mít dělníci napilno. Na podzim se začne dokončovat elektrifikace železniční trati Znojmo–Vídeň v části Šatov–Znojmo. Ta si vyžádá i opravu největšího jihomoravského mostu – viaduktu ve Znojmě. V plánu je také stavba logistického centra u Břeclavi.
Velké modernizace čekají nemocnice ve Znojmě nebo v Břeclavi.
„Znojemská nemocnice může fungovat pro zdraví nejen našich, ale i dolnorakouských pacientů, nemocnice v Břeclavi se zase vydala cestou bezpečné nemocnice a jako jediná ve střední Evropě na to má dokonce certifikát. I to je krok správným směrem. Jen věřím, že peníze z Evropské unie dostaneme,“ řekl jihomoravský hejtman Stanislav Juránek.
Kraj má podle něj v plánu investovat také do výzkumu, podílet se bude například na výstavbě biotechnologického centra v brněnském kampusu Masarykovy univerzity. Bojovat ale také bude za vinaře.
„Chceme uhájit, aby EU schválila peníze na marketing ve vinařství. Máme u nás téměř 20 tisíc hektarů vinic,“ dodal Juránek.
I ve Znojmě by potřebovali pomoc od Unie. Ať už na nově připravovanou průmyslovou zónu, anebo na opravu Louckého kláštera, který má tento rok stát převést do majetku města. „Objekt potřebuje rozsáhlou rekonstrukci v řádu jedné miliardy korun, takovou částku z rozpočtu dohromady samozřejmě nedáme,“ uvedl nový starosta Znojma Petr Nezveda.
Ne vše ale musí být ve znamení čekání na evropské peníze. Při zemi se drží například ve Vyškově, kde mají jako největší akci roku naplánovanou přípravu průmyslové zóny Nouzka II za 40 milionů korun. O něco málo levnější bude nově schválená rekonstrukce tribuny atletického stadionu. Dostat se má také na rozšíření hřbitova v Dědicích, úpravy okolí zámecké lodžie či další rekonstrukci takzvaného hřbitovního kostela.
„Chceme odstartovat také revitalizaci panelových domů za desítky milionů korun. Ještě ale nemáme schválený rozpočet, první dva měsíce se pojede podle rozpočtového provizoria,“ popsal vyškovský místostarosta Roman Celý.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




