Právo: Zahájení stavby dálnice D47 už nebrání výkup pozemků
27.5.2003 | PRAHA | Právo
Ředitelství silnic a dálnic se podařilo dokončit výkup pozemků pro první etapu výstavby dálnice D47. Když získá včas i stavební povolení, bude možné letos v říjnu začít budovat úsek z Ostravy-Rudné do Hrušova. "Teď připravujeme výběrové řízení na dodavatele stavby, abychom na podzim mohli D47 skutečně odstartovat," řekl novinářům ministr dopravy Milan Šimonovský.
Ministr vládě slíbil, že celá osmdesátikilometrová dálnice D47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín) bude hotova nejpozději v listopadu 2008. Tedy o rok dříve a až o čtyřicet miliard korun laciněji, než se původně zavázala společnost Housing & Construction (H&C). Té se vláda 31. března rozhodla vypovědět smlouvu, kterou s H&C loni v červnu uzavřel tehdejší šéf resortu dopravy Jaromír Schling.
Najít společnou řeč
Právě výkup pozemků pro další úseky D47 je hlavním rizikem, že se dokončení dálnice zpozdí. Řídící výbor D47 se proto snaží najít společnou řeč i s odpůrci a kritiky projektu. V Ostravě se 30. května sejde s představiteli Moravskoslezského kraje, starosty obcí, jejichž územím bude dálnice procházet, poslanci a senátory z regionu, i se zástupci ekologických organizací a občanských iniciativ. Šimonovský se vládě zavázal, že když se ukáže nereálnost jeho slibu dokončit D47 v roce 2008, odstoupí z funkce. Navíc uzavřel sázku s poslancem Radimem Chytkou (ODS), že tom v případě půjde pěšky osmdesát kilometrů, tedy tolik, co D47 měří. Pokud se však dálnici podaří zprůjezdnit ve stanoveném termínu, bude ji celou muset pěšky projít Chytka.
Pomoci má zákon
Překonávat potíže s výkupem pozemků má státu už brzy pomoci zákon o liniových stavbách, který chystá ministerstvo dopravy. Vychází přitom z německého modelu, kdy vlastník pozemku nemůže nabídku na výkup ve veřejném zájmu odmítnout, a do měsíce musí pozemek převést zhotoviteli. "V polovině roku půjde návrh zákona do přípomínkového řízení. Budeme se snažit, aby platil pouze pro krajní případy, kdy nelze vlastníka dohledat, nebo se vleče složité soudní či dědické řízení. Jde o to, aby se kvůli nevykoupeným pár metrům nemusela celá stavba zastavit," uvedl Šimonovský.
reklama
Najít společnou řeč
Právě výkup pozemků pro další úseky D47 je hlavním rizikem, že se dokončení dálnice zpozdí. Řídící výbor D47 se proto snaží najít společnou řeč i s odpůrci a kritiky projektu. V Ostravě se 30. května sejde s představiteli Moravskoslezského kraje, starosty obcí, jejichž územím bude dálnice procházet, poslanci a senátory z regionu, i se zástupci ekologických organizací a občanských iniciativ. Šimonovský se vládě zavázal, že když se ukáže nereálnost jeho slibu dokončit D47 v roce 2008, odstoupí z funkce. Navíc uzavřel sázku s poslancem Radimem Chytkou (ODS), že tom v případě půjde pěšky osmdesát kilometrů, tedy tolik, co D47 měří. Pokud se však dálnici podaří zprůjezdnit ve stanoveném termínu, bude ji celou muset pěšky projít Chytka.
Pomoci má zákon
Překonávat potíže s výkupem pozemků má státu už brzy pomoci zákon o liniových stavbách, který chystá ministerstvo dopravy. Vychází přitom z německého modelu, kdy vlastník pozemku nemůže nabídku na výkup ve veřejném zájmu odmítnout, a do měsíce musí pozemek převést zhotoviteli. "V polovině roku půjde návrh zákona do přípomínkového řízení. Budeme se snažit, aby platil pouze pro krajní případy, kdy nelze vlastníka dohledat, nebo se vleče složité soudní či dědické řízení. Jde o to, aby se kvůli nevykoupeným pár metrům nemusela celá stavba zastavit," uvedl Šimonovský.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk