Právo: Zákon má umožnit vyvlastnění pozemků
14.10.2005 | PRAHA | Právo
Poslanecká sněmovna musí co nejdříve přijmout zákon, jenž by usnadnil výstavbu paralelní příletové a odletové dráhy na letišti v Praze-Ruzyni. Přes odpor poslanců ODS se na tom včera shodla většina členů hospodářského výboru Sněmovny na jeho mimořádném zasedání.
Návrh speciálního zákona, který má stavbu dráhy prohlásit za veřejný zájem, předložila skupina poslanců soc. dem., KSČM, KDUČSL a Unie svobody. V září předloha bez problémů prošla do druhého čtení, jež by mělo proběhnout už v příštím týdnu. „Očekáváme, že i třetí čtení se stihne ještě na této říjnové schůzi parlamentu,“ řekl Právu poslanec Jaromír Schling (ČSSD).
Snahou předkladatelů je urychlit výkup pozemků pro novou ranvej, který hrozí notně zkomplikovat spekulanti.
„Zde se hraje o čas a spekulanti dobře vědí, že každý rok, který bude prodlením ve výstavbě dráhy, bude vyvolávat podstatné napětí,“ prohlásil už dříve ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Podle něj by speciální zákon umožnil, aby lidé dostali za své pozemky v místě obvyklou cenu, která je zpravidla vyšší než ta úředně stanovená.
Potřeba bude až sedm miliard
Výstavba nové ranveje si vyžádá pět až sedm miliard korun. Na dotaz Práva, zda nebude obtížné peníze získat, odpověděla generální ředitelka Letiště Praha Hana Černochová: „Vzhledem k tomu, že hospodaření našeho státního podniku je zdravé, není otázka finančních zdrojů pro výstavbu ranveje nijak limitující. Budeme schopni najít řešení.“
Vedení Letiště Praha předpokládá, že se stavbou paralelní dráhy by se mohlo začít v roce 2007. Podle Černochové to ale bude záviset na tom, jak rychle se podaří ukončit územní řízení, získat stavební povolení a vyřešit i další záležitosti včetně zmíněného výkupu pozemků.
Pokud Sněmovna poslanecký návrh schválí, bude povolovací řízení možné urychlit a zjednodušit vyvlastňování pozemků v okolí letiště.
Do hry o dráhu vstoupila Penta
Toho se obává finanční skupina Penta, která prostřednictvím jí kontrolovaných firem skoupila pětadvacet procent pozemků, které jsou pro novou ruzyňskou dráhu potřeba.
Penta už Šimonovskému navrhla, že odkoupí i zbývající pozemky nebo založí s Letištěm Praha společný podnik na principu joint venture, do něhož by obě strany vložily své pozemky jako nepeněžitý vklad.
Ministr dopravy však považuje takové společné vlastnictví za neprůhledné a problematické. Trvá na tom, že Letiště Praha by mělo všechny pozemky vykoupit za obvyklou cenu.
Ruzyňské letiště loni odbavilo 9,7 miliónu cestujících a letos už zřejmě jejich počet přesáhne hranici jedenácti miliónů. Prudký nárůst počtu pasažérů má v Ruzyni pokračovat i v dalších letech a v roce 2015 by podle Černochové mohlo být odbaveno až dvacet miliónů lidí. Paralelní dráhu však letiště bude potřebovat nejpozději v roce 2010, jinak by mu hrozil kolaps.
reklama
Snahou předkladatelů je urychlit výkup pozemků pro novou ranvej, který hrozí notně zkomplikovat spekulanti.
„Zde se hraje o čas a spekulanti dobře vědí, že každý rok, který bude prodlením ve výstavbě dráhy, bude vyvolávat podstatné napětí,“ prohlásil už dříve ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Podle něj by speciální zákon umožnil, aby lidé dostali za své pozemky v místě obvyklou cenu, která je zpravidla vyšší než ta úředně stanovená.
Potřeba bude až sedm miliard
Výstavba nové ranveje si vyžádá pět až sedm miliard korun. Na dotaz Práva, zda nebude obtížné peníze získat, odpověděla generální ředitelka Letiště Praha Hana Černochová: „Vzhledem k tomu, že hospodaření našeho státního podniku je zdravé, není otázka finančních zdrojů pro výstavbu ranveje nijak limitující. Budeme schopni najít řešení.“
Vedení Letiště Praha předpokládá, že se stavbou paralelní dráhy by se mohlo začít v roce 2007. Podle Černochové to ale bude záviset na tom, jak rychle se podaří ukončit územní řízení, získat stavební povolení a vyřešit i další záležitosti včetně zmíněného výkupu pozemků.
Pokud Sněmovna poslanecký návrh schválí, bude povolovací řízení možné urychlit a zjednodušit vyvlastňování pozemků v okolí letiště.
Do hry o dráhu vstoupila Penta
Toho se obává finanční skupina Penta, která prostřednictvím jí kontrolovaných firem skoupila pětadvacet procent pozemků, které jsou pro novou ruzyňskou dráhu potřeba.
Penta už Šimonovskému navrhla, že odkoupí i zbývající pozemky nebo založí s Letištěm Praha společný podnik na principu joint venture, do něhož by obě strany vložily své pozemky jako nepeněžitý vklad.
Ministr dopravy však považuje takové společné vlastnictví za neprůhledné a problematické. Trvá na tom, že Letiště Praha by mělo všechny pozemky vykoupit za obvyklou cenu.
Ruzyňské letiště loni odbavilo 9,7 miliónu cestujících a letos už zřejmě jejich počet přesáhne hranici jedenácti miliónů. Prudký nárůst počtu pasažérů má v Ruzyni pokračovat i v dalších letech a v roce 2015 by podle Černochové mohlo být odbaveno až dvacet miliónů lidí. Paralelní dráhu však letiště bude potřebovat nejpozději v roce 2010, jinak by mu hrozil kolaps.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk