https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/ze-smichova-zmizely-tisice-aut
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Ze Smíchova zmizely tisíce aut

27.9.2004 | PRAHA | MF Dnes | Olga Franzlová |
Doposud se na Smíchově automobily proplétaly hustou zástavbou s desítkami světelných křižovatek, kde se hromadily kolony vozů.Tunel Mrázovka podle prvních odhadů výrazně pomohl nejen okolním ulicím.
 
Po teprve měsíčním provozu by mohlo být unáhlené tvrdit, že se díky Mrázovce z centrální části Smíchova a navazujících tras mávnutím kouzelným proutkem stala takřka pěší zóna. Ale například cesta z Karlova náměstí na Plzeňskou, kudy se dříve automobily cukaly i půl hodiny a chrlily do ovzduší velké množství škodlivých látek, je dnes záležitostí několika minut. Ten kilometrový úsek byl prostě klíčový.

Mrázovka podle předběžných měření již po měsíci provozu stáhla z nevětratelné pražské kotliny více aut, než kolik jich zatěžuje české dálnice. „Minulý týden naši pracovníci spočítali, že se průměrně oběma směry pohybuje Mrázovkou denně okolo 32 000 vozidel,“ říká Jan Adámek, vedoucí sekce dopravních informací Ústavu dopravního inženýrství. Pro srovnání: před otevřením Mrázovky se pohybovalo Strahovským tunelem 25 tisíc a Letenským tunelem 21 tisíc aut denně, současná čísla budou k dispozici asi za dva měsíce.

„Průměrné zatížení českých dálnic se pohybuje okolo 26 000 vozidel denně, je zřejmé, že Mrázovka je už po několika týdnech provozu slušně zatížena,“ říká Adámek. Varuje však před představou, že by oněch 32 000 aut denně zmizelo ze Smíchova do nenávratna. „Ty ulice byly tak přetížené, že lidé Smíchov raději objížděli oklikami. Pokud uvidí, že je Smíchov průjezdnější, vrátí se sem. Řidiči si prostě hledají nové trasy a těžko říct, jak to dopadne. Další měření budeme provádět zhruba v polovině listopadu, pak už tato čísla budou o něčem vypovídat.“

Podle odborníků si opravdu na reálné zhodnocení musí Pražané počkat zhruba půl roku, až si řidiči „osahají“ nové trasy a doprava si takzvaně sedne.

Podle opatrných odhadů však nejméně třetinu řidičů pohybujících se dříve nedobrovolně ulicemi centrálního Smíchova Mrázovka stáhla. To v praxi znamená nejen výrazně plynulejší dopravu automobilů, ale i to, co většinu Pražanů zajímá podstatně více. Tramvaje, které nemusí opakovaným řinčením vyhánět kolony automobilů ze svých kolejí. A především: méně zplodin. O to méně je pochopitelné, proč se výstavba tunelu vlekla šest namísto předpokládaných necelých tří let. Příčinou totiž zdaleka nebyly finance. Obdobně jako na řadě jiných míst městského i vnějšího pražského okruhu byla Praha napříč politickými stranami ochotna a schopna potřebné zdroje uvolnit. Od prosince 1997 se však ekologické organizace odvolávaly z nejrůznějších důvodů celkem dvanáctkrát. Každé odvolání znamenalo zcela zbytečné zdržení stavby o dva až 28 měsíců. Jen na inflaci tyto ekologistické obstrukce znamenaly výdaje Prahy takřka půl miliardy korun, další ztráty lze těžko vyčíslit.

***

* Jak tunel Mrázovka pomohl Smíchovu

1) Tunelem Mrázovka po měsíci od jeho otevření denně projede průměrně 32 tisíc automobilů.

(Pro srovnání" Na nejvytíženějších pražských silnicích - Jižní spojka a magistrála - jich denně projede okolo sta tisíc)

Tunel nyní poučívají hlavně řidiči, kteří dříve jezdili Radlickou či Strakonickou ulicí. Jezdí tudy však i řidiči, kteří by dříve touto částí Prahy vůbec neprojížděli.

2) Radlická ulice - Splnily se předpoklady odborníků. Denně tu podle odhadů projede o deset tisíc aut méně, než před otevřením tunelu. Přesná čísla však zatím k dispozici nejsou.

3) Strakonická ulice - Stejně jako v Radlické tudy nyní projede denně přibližně o deset tisíc aut méně.

Plně má být tunel Mrázovka využit až poté, co se na ni navazující Strahovský tunel připojí plánované tunely vedoucí z Břevnova pod Letnou a Stromovkou až na druhý břeh Vltavy. Tato část městského okruhu pak bude umožňovat průjezd výrazně většího množství aut, která nyní jezdí pražskými ulicemi.
reklama

 
Olga Franzlová

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist