MF Dnes: Zelená pro garáže
10.9.2009 | PRAHA | MF Dnes | Petr Švec |
Na Jižním Městě se má postavit 12 parkovacích domů. Ne vždy se to vyplatí
Dvanáct parkovacích domů, jež mají odlehčit svízelné situaci na sídlišti Jižní Město, dostává posvěcení. Rada hlavního města na konci srpna svěřila magistrátní pozemky na Chodově a Hájích do správy tamní radnice Prahy 11. Je to první významný krok k tomu, aby mohla městská část začít stavět na těchto parcelách garáže.
Rozhodnutí rady musí ještě schválit zastupitelstvo, kde má rada většinovou podporu.
Opozice se však ptá, zda mají garáže vůbec smysl. Například plánovaný pětipodlažní parkovací dům v ulici Hráského u Obchodního centra Růže na Chodově nabídne dle projektu 532 parkovacích míst. Jenže na stávajícím parkovišti, které by muselo stavbě ustoupit, je nyní celkem 480 míst.
Přitom stavba má přijít na 133 milionů korun - to znamená, že náklady na každé stání navíc by se vyšplhaly na 2,5 milionu korun. „Postaví se drahé garáže, obyvatelé přijdou o další volné prostranství na úkor betonové krychle a efekt je minimální,“ míní zastupitel Miroslav Poche (ČSSD).
„Nezkoumali jsme technické parametry garáží. Praha 11 nám předložila celkovou koncepci parkování a vytipovala lokality, kde se dají stavět. My jim v něčem vyhověli, v něčem ne,“ říká náměstek primátora Pavel Klega (ODS).
Radnice má vysvětlení. Garáže totiž nemají zabrat celé dnešní parkoviště, ale jen jeho část. Na zbytku vyroste administrativní komplex, jenž postaví soukromý investor. „Ten se pak bude podílet i na výstavbě garáží. My ani město bychom to nedokázali zaplatit,“ říká starosta jedenáctky Dalibor Mlejnský (ODS).
Parkovací domy budou roztroušené po celém sídlišti od Roztyl až po Háje. „S ohledem na současnou legislativu, kdy každá stavba musí projít posouzením vlivu na životní prostředí, se začne stavět nejdříve koncem roku 2010,“ sdělil vedoucí odboru územního rozvoje Prahy 11 Jan Kábrt.
Úřad chce do výstavby zapojit nejen soukromé firmy, kterým pak „přenechá“ část pozemků pro komerční výstavbu, ale také místní obyvatele. Ti by si mohli předem koupit parkovací místo. Z nashromážděných peněz by se garáže stavěly. Dvanáct domů má vyrůst v blízkosti hlavních dopravních tahů tak, aby automobily co nejméně zatěžovaly vnitřní bloky sídliště.
Parkovat se tak bude podél ulice Ryšavého, Roztylské, Opatovské, Hviezdoslavovy a Mírového hnutí.
„Nabídka by mohla být celkem až 7 802 míst,“ doplňuje Jan Kábrt. Úřad počítá s tím, že po místních obyvatelích nebude požadovat „tržní“ parkovné, aby domy nezely prázdnotou.
Ani v jedné z garáží se naopak nepočítá s přespolními, kteří rádi parkují mezi paneláky a dále do centra pokračují metrem. Parkoviště P+R pro lidi ze středních Čech a okrajových čtvrtí se zde budovat nebudou.
555 aut na tisíc lidí S katastrofálním nedostatkem míst pro auta se potýkají všechna pražská sídliště. „Stavěla se totiž v době, kdy se počítalo, že auto bude mít každý šestý člověk,“ vysvětlil tlačenice v ulicích dopravní odborník František Lehovec.
Nyní na tisíc obyvatel připadá 555 aut, což je víc než třeba ve Vídni nebo Berlíně. Takže vozidla stojí všude - na chodnících, trávnících, blokují popeláře i hasiče.
S výstavbou garážových domů se tak počítá nejen na Jižním Městě.
Domy s takzvaným zakládacím systémem, kdy speciální výtah sám zaparkuje auto, aniž by v něm musel sedět řidič, se plánují třeba v Hostivaři, na sídlišti Košík, na Novodvorské, v Horních Měcholupech či na Střížkově. Celkem by nabídla 1 200 míst a přispět by na ně mohla i Evropská unie.
reklama
Rozhodnutí rady musí ještě schválit zastupitelstvo, kde má rada většinovou podporu.
Opozice se však ptá, zda mají garáže vůbec smysl. Například plánovaný pětipodlažní parkovací dům v ulici Hráského u Obchodního centra Růže na Chodově nabídne dle projektu 532 parkovacích míst. Jenže na stávajícím parkovišti, které by muselo stavbě ustoupit, je nyní celkem 480 míst.
Přitom stavba má přijít na 133 milionů korun - to znamená, že náklady na každé stání navíc by se vyšplhaly na 2,5 milionu korun. „Postaví se drahé garáže, obyvatelé přijdou o další volné prostranství na úkor betonové krychle a efekt je minimální,“ míní zastupitel Miroslav Poche (ČSSD).
„Nezkoumali jsme technické parametry garáží. Praha 11 nám předložila celkovou koncepci parkování a vytipovala lokality, kde se dají stavět. My jim v něčem vyhověli, v něčem ne,“ říká náměstek primátora Pavel Klega (ODS).
Radnice má vysvětlení. Garáže totiž nemají zabrat celé dnešní parkoviště, ale jen jeho část. Na zbytku vyroste administrativní komplex, jenž postaví soukromý investor. „Ten se pak bude podílet i na výstavbě garáží. My ani město bychom to nedokázali zaplatit,“ říká starosta jedenáctky Dalibor Mlejnský (ODS).
Parkovací domy budou roztroušené po celém sídlišti od Roztyl až po Háje. „S ohledem na současnou legislativu, kdy každá stavba musí projít posouzením vlivu na životní prostředí, se začne stavět nejdříve koncem roku 2010,“ sdělil vedoucí odboru územního rozvoje Prahy 11 Jan Kábrt.
Úřad chce do výstavby zapojit nejen soukromé firmy, kterým pak „přenechá“ část pozemků pro komerční výstavbu, ale také místní obyvatele. Ti by si mohli předem koupit parkovací místo. Z nashromážděných peněz by se garáže stavěly. Dvanáct domů má vyrůst v blízkosti hlavních dopravních tahů tak, aby automobily co nejméně zatěžovaly vnitřní bloky sídliště.
Parkovat se tak bude podél ulice Ryšavého, Roztylské, Opatovské, Hviezdoslavovy a Mírového hnutí.
„Nabídka by mohla být celkem až 7 802 míst,“ doplňuje Jan Kábrt. Úřad počítá s tím, že po místních obyvatelích nebude požadovat „tržní“ parkovné, aby domy nezely prázdnotou.
Ani v jedné z garáží se naopak nepočítá s přespolními, kteří rádi parkují mezi paneláky a dále do centra pokračují metrem. Parkoviště P+R pro lidi ze středních Čech a okrajových čtvrtí se zde budovat nebudou.
555 aut na tisíc lidí S katastrofálním nedostatkem míst pro auta se potýkají všechna pražská sídliště. „Stavěla se totiž v době, kdy se počítalo, že auto bude mít každý šestý člověk,“ vysvětlil tlačenice v ulicích dopravní odborník František Lehovec.
Nyní na tisíc obyvatel připadá 555 aut, což je víc než třeba ve Vídni nebo Berlíně. Takže vozidla stojí všude - na chodnících, trávnících, blokují popeláře i hasiče.
S výstavbou garážových domů se tak počítá nejen na Jižním Městě.
Domy s takzvaným zakládacím systémem, kdy speciální výtah sám zaparkuje auto, aniž by v něm musel sedět řidič, se plánují třeba v Hostivaři, na sídlišti Košík, na Novodvorské, v Horních Měcholupech či na Střížkově. Celkem by nabídla 1 200 míst a přispět by na ně mohla i Evropská unie.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




