Právo: Zelení: neschvalujte Územní plán Břeclavska
10.11.2006 | BŘECLAV | Právo | Jan Chmelíček |
Před schválením Územního plánu Břeclavska, který mají zastupitelé k dispozici před dnešním zasedáním krajského zastupitelstva, varoval ve středu zastupitel Mojmír Vlašín (Strana zelených).
Výhrady, které spolu s Pavlem Černým z Ekologického právního servisu přednesli na středeční tiskové konferenci, podporuje i zpráva veřejného ochránce práv Otakara Motejla, který se zabýval záměrem výstavby rychlostní silnice R 52 z Brna do Vídně.
Ani tiskové oddělení Krajského úřadu Jihomoravského kraje nemohlo ve středu potvrdit, zda projednání Územního plánu Břeclavska bude na program zařazeno, nebo ne. Záleží prý na rozhodnutí radní Anny Procházkové (ODS). „V programu svolání to není, ale podklady jsme dostali,“ řekl Mojmír Vlašín.
Podle něj je současný postup přípravy územního plánu nezákonný. Zelení kritizují, že v přípravě plánu nebyla k trase rychlostní komunikace R52 přes Mikulov posuzována variantní trasa po dálnici D2 k Břeclavi a přes Reinthal, ačkoli legislativa ukládá posuzování variant.
Pavel Černý z Ekologického právního servisu informoval, že toto občanské sdružení více než rok upozorňuje kraj na řadu právních pochybení, ke kterým dochází během přípravy územního plánu. Plánovači se soustřeďují na jedinou variantu přes Mikulov, aniž by respektovali povinnost posoudit variantní řešení.
„My nemůžeme v tuto chvíli říci, která trasa je výhodnější, protože žádné varianty nebyly srovnávány. To je nezákonné. Postup kraje a dalších úřadů znamená porušení právních předpisů o posuzování vlivu na životní prostředí. Nebyly například vůbec posouzeny ani kumulativní vlivy kapacitní tranzitní dopravy na životní prostředí v okolí Brna, kde má v západní části docházet ke křížení R52 s R43 a dálnicí D1,“ řekl Pavel Černý a dodal, že chybí i tzv. přeshraniční posouzení, které vyžadují evropské směrnice.
Motejl: úřady chybovaly
S námitkami Ekologického právního servisu a obcí se v minulém týdnu ztotožnil i veřejný ochránce práv. „Úřady se nevyvarovaly závažných chyb,“ konstatoval Otakar Motejl a za zásadní nedostatek označil fakt, že nebylo připuštěno posuzování variant. „Tím je zcela popřen smysl a účel územně plánovacích procesů a souvisejících hodnocení EIA,“ uvedl ombusman a uzavřel, že to zpochybňuje celý další postup projednávání R52.
Ombudsman ve své zprávě kritizoval informační chaos, při němž se stává takřka nemožným najít ten správný okamžik, kdy by měl zaznít hlas veřejnosti. Jednou je na ně příliš brzy, podruhé již pozdě. „Takové jednání úřadů vůči veřejnosti nemůže vzbuzovat důvěru, ani naplňovat kritéria dobré správy,“ konstatoval veřejný ochránce práv.
V případě schválení Územního plánu Břeclavska, vycházejícího z jednovariantního projednávání, je Ekologický právní servis připraven požádat Nejvyšší správní soud o jeho zrušení. „Kraj si musí uvědomit, že to povede do slepé uličky v podobě pokračování právních sporů, jež se projeví v problémech s financováním této stavby z prostředků Evropské unie. Neměl by to řešit silou, ale respektovat připomínky obcí i občanů,“ komentoval to brněnský radní Martin Ander (SZ), odpovědný za rozvojovou strategii města.
Jeho krajskou kolegyni Annu Navrátilovou (ODS) se Právu ve středu nepodařilo zastihnout a získat její stanovisko.
reklama
Ani tiskové oddělení Krajského úřadu Jihomoravského kraje nemohlo ve středu potvrdit, zda projednání Územního plánu Břeclavska bude na program zařazeno, nebo ne. Záleží prý na rozhodnutí radní Anny Procházkové (ODS). „V programu svolání to není, ale podklady jsme dostali,“ řekl Mojmír Vlašín.
Podle něj je současný postup přípravy územního plánu nezákonný. Zelení kritizují, že v přípravě plánu nebyla k trase rychlostní komunikace R52 přes Mikulov posuzována variantní trasa po dálnici D2 k Břeclavi a přes Reinthal, ačkoli legislativa ukládá posuzování variant.
Pavel Černý z Ekologického právního servisu informoval, že toto občanské sdružení více než rok upozorňuje kraj na řadu právních pochybení, ke kterým dochází během přípravy územního plánu. Plánovači se soustřeďují na jedinou variantu přes Mikulov, aniž by respektovali povinnost posoudit variantní řešení.
„My nemůžeme v tuto chvíli říci, která trasa je výhodnější, protože žádné varianty nebyly srovnávány. To je nezákonné. Postup kraje a dalších úřadů znamená porušení právních předpisů o posuzování vlivu na životní prostředí. Nebyly například vůbec posouzeny ani kumulativní vlivy kapacitní tranzitní dopravy na životní prostředí v okolí Brna, kde má v západní části docházet ke křížení R52 s R43 a dálnicí D1,“ řekl Pavel Černý a dodal, že chybí i tzv. přeshraniční posouzení, které vyžadují evropské směrnice.
Motejl: úřady chybovaly
S námitkami Ekologického právního servisu a obcí se v minulém týdnu ztotožnil i veřejný ochránce práv. „Úřady se nevyvarovaly závažných chyb,“ konstatoval Otakar Motejl a za zásadní nedostatek označil fakt, že nebylo připuštěno posuzování variant. „Tím je zcela popřen smysl a účel územně plánovacích procesů a souvisejících hodnocení EIA,“ uvedl ombusman a uzavřel, že to zpochybňuje celý další postup projednávání R52.
Ombudsman ve své zprávě kritizoval informační chaos, při němž se stává takřka nemožným najít ten správný okamžik, kdy by měl zaznít hlas veřejnosti. Jednou je na ně příliš brzy, podruhé již pozdě. „Takové jednání úřadů vůči veřejnosti nemůže vzbuzovat důvěru, ani naplňovat kritéria dobré správy,“ konstatoval veřejný ochránce práv.
V případě schválení Územního plánu Břeclavska, vycházejícího z jednovariantního projednávání, je Ekologický právní servis připraven požádat Nejvyšší správní soud o jeho zrušení. „Kraj si musí uvědomit, že to povede do slepé uličky v podobě pokračování právních sporů, jež se projeví v problémech s financováním této stavby z prostředků Evropské unie. Neměl by to řešit silou, ale respektovat připomínky obcí i občanů,“ komentoval to brněnský radní Martin Ander (SZ), odpovědný za rozvojovou strategii města.
Jeho krajskou kolegyni Annu Navrátilovou (ODS) se Právu ve středu nepodařilo zastihnout a získat její stanovisko.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




