Právo: Zelení ve válce s kamióny ustupují
19.11.2007 | PRAHA | Právo | Jiří Ovčáček, Hynek Paštěka |
Strana zelených má potíže se splněním jedné ze svých klíčových priorit. Po roce a půl od sněmovních voleb neprosadila slibované radikální omezení kamiónové dopravy o víkendech.
Návrh na omezení kamiónů se zasekl na ministerstvu dopravy. Zelení se snaží zachránit situaci jednáním v rámci koalice.
Dohady o hodinách, kdy mají kamióny stát, by paradoxně mohly vyústit ve variantu, podle které by se žádný zákaz nezaváděl.
Místo toho by dopravci o víkendu platili vyšší mýtné, což by je mělo z dálnic vyhnat.
Bursík už totální zákaz neprosazuje
Strana zelených (SZ) označila omezení kamiónů o víkendech za svoji superprioritu. „Navrhneme ihned novelu zákona s cílem naopak omezit jízdy kamiónů od pátku 15.00 do neděle 24.00,“ tvrdil loni těsně před sněmovními volbami šéf Strany zelených Martin Bursík.
Svůj záměr zelení podpořili peticí „Kamióny na koleje!“. Omezování jízd kamiónů pak prosadili i do vládního prohlášení.
„Vláda přihlédne ke specifiku víkendových pohybů obyvatelstva a omezí provoz kamiónů v pátek odpoledne, v sobotu dopoledne a po většinu neděle a svátků,“ uvádí se v tomto dokumentu.
Z maximalistické varianty už Bursík ustoupil. Nepodporuje radikální ani mírné omezování jízd kamiónů. „Mezi těmi dvěma póly stojím já a pan ministr Řebíček,“ řekl v úterý Právu. Kloní se tak spíše k ministerskému návrhu.
Ten by zakázal jízdy v pátek od 14 do 21 hodin, v sobotu od 7 do 13 hodin a v neděli od 0 do 22 hodin.
Ministerská novela prošla vnitřním připomínkovým řízením a rozšiřovala zákaz jízd kamiónů celoročně.
Podle současné úpravy nesmějí kamióny na dálnice a silnice I. třídy celoročně jen v neděli od 13 do 22 hodin. V době letních prázdnin pak ještě v pátek od 17 do 21 hodin a v sobotu od 7 do 13 hodin.
Řebíčkem připravená úprava však do vlády nedoputovala. Místo toho si ministerstvo nechalo u dvou vysokých škol vypracovat další studie.
„Naše analýza by měla být hotová během 14 dnů. Nějaké omezení v ní navrhneme, nyní se dohadujeme o konkrétních časech,“ řekl Právu děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.
Výrazné omezování jízd kamiónů se přitom příliš nelíbí největší vládní straně, ODS. „Spíše se kloníme zachovat zákaz jízd kamiónů v dnešních intencích a v žádném případě jej nerozšiřovat,“ uvedl jeden z členů ministerské komise k problematice kamiónů, poslanec ODS Karel Sehoř.
Budou jednat s Řebíčkem
Neustálé průtahy brzdící přijetí omezení jízd kamiónů začínají zelené znervózňovat. A tak se snaží vzniklou situaci zachránit. „Věnujeme nyní značné úsilí jednání v koalici,“ uvedl pro Právo místopředseda Strany zelených Ondřej Liška.
Náměstek ministra dopravy za Stranu zelených Petr Šlegr věří, že do vlády se podaří novelu omezující jízdy kamiónů dostat ještě do konce roku. „Chci se s panem ministrem Řebíčkem na toto téma sejít a požádat ho, aby odeslání návrhu urychlil,“ řekl Právu.
Poslankyně zelených Věra Jakubková pak uvedla, že klub SZ si ministra Řebíčka pozval na své jednání. „Budeme s ním hovořit i o problematice omezování kamiónů,“ dodala.
Rozhodující je předseda
Někteří zelení ale přestávají věřit, že se jim podaří předvolební slib splnit. „Záleží hlavně na Martinu Bursíkovi, zda se mu podaří v koalici tuto pro nás klíčovou věc prosadit.
Příliš tomu ale nevěřím,“ řekl Právu člen širšího vedení Strany zelených, který si nepřál být jmenován.
Bursík se již kvůli omezování kamiónů sešel minulý týden s ministrem dopravy. „Měli jsme pouze na toto téma rozhovor na ministerstvu,“ sdělil Právu předseda zelených.
Podle něj by nová úprava mohla platit už příští rok o prázdninách, tedy v polovině volebního období. „Pracujeme na tom, je to jedna z priorit vlády a Strany zelených,“ dodal.
Pokud by ve vládě úprava neuspěla, jsou podle Šlegra zelení připraveni ji do Sněmovny dostat cestou poslaneckého návrhu a hledat podporu i u opozice.
Občanští demokraté přitom naznačují, že odpor zelených má své meze. „Doufám, že to nezajde tak daleko, že by to štíplo vládu. Myslím, že najdeme kompromis,“ uvedl Sehoř.
Řešením dražší mýto
Nekonečné dohady nad mírou omezování kamiónů vedou podle informací Práva k úvahám vyřešit situaci výrazným zdražením mýtného o víkendech tak, aby to většinu dopravců odradilo. Není však jisté, zda by to splnilo svůj účel. Je ale možné, že zvýšené náklady na transport dopravci naúčtují obchodníkům a ti zase koncovému spotřebiteli. „To se může stát, ale zkušenosti ze zahraničí ukazují, že zdražení by bylo minimální,“ řekl k tomu Právu Šlegr. Dodal, že předcházet tomuto opatření musí zpoplatnění mýtem i silnic II. a III. třídy.
Zelení podle něj stále prosazují, aby byla finančně zvýhodněna přeprava zboží po železnici.
V současné době je totiž pro dopravce levnější využívat silnice.
reklama
Dohady o hodinách, kdy mají kamióny stát, by paradoxně mohly vyústit ve variantu, podle které by se žádný zákaz nezaváděl.
Místo toho by dopravci o víkendu platili vyšší mýtné, což by je mělo z dálnic vyhnat.
Bursík už totální zákaz neprosazuje
Strana zelených (SZ) označila omezení kamiónů o víkendech za svoji superprioritu. „Navrhneme ihned novelu zákona s cílem naopak omezit jízdy kamiónů od pátku 15.00 do neděle 24.00,“ tvrdil loni těsně před sněmovními volbami šéf Strany zelených Martin Bursík.
Svůj záměr zelení podpořili peticí „Kamióny na koleje!“. Omezování jízd kamiónů pak prosadili i do vládního prohlášení.
„Vláda přihlédne ke specifiku víkendových pohybů obyvatelstva a omezí provoz kamiónů v pátek odpoledne, v sobotu dopoledne a po většinu neděle a svátků,“ uvádí se v tomto dokumentu.
Z maximalistické varianty už Bursík ustoupil. Nepodporuje radikální ani mírné omezování jízd kamiónů. „Mezi těmi dvěma póly stojím já a pan ministr Řebíček,“ řekl v úterý Právu. Kloní se tak spíše k ministerskému návrhu.
Ten by zakázal jízdy v pátek od 14 do 21 hodin, v sobotu od 7 do 13 hodin a v neděli od 0 do 22 hodin.
Ministerská novela prošla vnitřním připomínkovým řízením a rozšiřovala zákaz jízd kamiónů celoročně.
Podle současné úpravy nesmějí kamióny na dálnice a silnice I. třídy celoročně jen v neděli od 13 do 22 hodin. V době letních prázdnin pak ještě v pátek od 17 do 21 hodin a v sobotu od 7 do 13 hodin.
Řebíčkem připravená úprava však do vlády nedoputovala. Místo toho si ministerstvo nechalo u dvou vysokých škol vypracovat další studie.
„Naše analýza by měla být hotová během 14 dnů. Nějaké omezení v ní navrhneme, nyní se dohadujeme o konkrétních časech,“ řekl Právu děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.
Výrazné omezování jízd kamiónů se přitom příliš nelíbí největší vládní straně, ODS. „Spíše se kloníme zachovat zákaz jízd kamiónů v dnešních intencích a v žádném případě jej nerozšiřovat,“ uvedl jeden z členů ministerské komise k problematice kamiónů, poslanec ODS Karel Sehoř.
Budou jednat s Řebíčkem
Neustálé průtahy brzdící přijetí omezení jízd kamiónů začínají zelené znervózňovat. A tak se snaží vzniklou situaci zachránit. „Věnujeme nyní značné úsilí jednání v koalici,“ uvedl pro Právo místopředseda Strany zelených Ondřej Liška.
Náměstek ministra dopravy za Stranu zelených Petr Šlegr věří, že do vlády se podaří novelu omezující jízdy kamiónů dostat ještě do konce roku. „Chci se s panem ministrem Řebíčkem na toto téma sejít a požádat ho, aby odeslání návrhu urychlil,“ řekl Právu.
Poslankyně zelených Věra Jakubková pak uvedla, že klub SZ si ministra Řebíčka pozval na své jednání. „Budeme s ním hovořit i o problematice omezování kamiónů,“ dodala.
Rozhodující je předseda
Někteří zelení ale přestávají věřit, že se jim podaří předvolební slib splnit. „Záleží hlavně na Martinu Bursíkovi, zda se mu podaří v koalici tuto pro nás klíčovou věc prosadit.
Příliš tomu ale nevěřím,“ řekl Právu člen širšího vedení Strany zelených, který si nepřál být jmenován.
Bursík se již kvůli omezování kamiónů sešel minulý týden s ministrem dopravy. „Měli jsme pouze na toto téma rozhovor na ministerstvu,“ sdělil Právu předseda zelených.
Podle něj by nová úprava mohla platit už příští rok o prázdninách, tedy v polovině volebního období. „Pracujeme na tom, je to jedna z priorit vlády a Strany zelených,“ dodal.
Pokud by ve vládě úprava neuspěla, jsou podle Šlegra zelení připraveni ji do Sněmovny dostat cestou poslaneckého návrhu a hledat podporu i u opozice.
Občanští demokraté přitom naznačují, že odpor zelených má své meze. „Doufám, že to nezajde tak daleko, že by to štíplo vládu. Myslím, že najdeme kompromis,“ uvedl Sehoř.
Řešením dražší mýto
Nekonečné dohady nad mírou omezování kamiónů vedou podle informací Práva k úvahám vyřešit situaci výrazným zdražením mýtného o víkendech tak, aby to většinu dopravců odradilo. Není však jisté, zda by to splnilo svůj účel. Je ale možné, že zvýšené náklady na transport dopravci naúčtují obchodníkům a ti zase koncovému spotřebiteli. „To se může stát, ale zkušenosti ze zahraničí ukazují, že zdražení by bylo minimální,“ řekl k tomu Právu Šlegr. Dodal, že předcházet tomuto opatření musí zpoplatnění mýtem i silnic II. a III. třídy.
Zelení podle něj stále prosazují, aby byla finančně zvýhodněna přeprava zboží po železnici.
V současné době je totiž pro dopravce levnější využívat silnice.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




