https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/zeleznice-povede-kolem-kaplice
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Železnice povede kolem Kaplice

18.10.2006 | JIŽNÍ ČECHY | MF Dnes | Lenka Zimmelová |
Rychlostní železnice z Prahy přes České Budějovice do Lince povede přes Kaplici. Včera o tom rozhodli jihočeští zastupitelé, kteří vybírali mezi dvěma variantami.
 
Ve hře byla i trasa přes Český Krumlov. Proti ní protestovali zástupci několika obcí i lidé z regionu.

„Mám z tohoto rozhodnutí radost nejen já, ale i celá obec. Krumlovská trasa by znepříjemnila místním lidem život. Nádraží by bylo v oblasti, kde máme jedinou klidovou zónu, navíc by to obci nic nepřineslo,“ řekl starosta Přísečné u Českého Krumlova Václav Perník.

Trasa měla původně devět variant

Zástupci obce kvůli trase železničního koridoru jednali i s hejtmanem Janem Zahradníkem a senátorem Tomášem Jirsou.

Trasa rychlostní železnice měla původně devět variant. „Zadali jsme vyhledávací studii, která poskytla dvě základní trasy, krumlovskou a kaplickou. Konala se jednání na úrovni obecních samospráv, jednání s veřejností, ale i s orgány životního prostředí,“ řekl hejtman Jihočeského kraje Jan Zahradník.

Zastupitelé se nakonec přiklonili k trase vedoucí okolo Kaplice, která je ekonomicky výhodnější a je také šetrnější k životnímu prostředí.

Zatímco trasa vedoucí přes Český Krumlov by měřila 52 kilometrů, z nichž více než třetinu by tvořily tunely, a stála by 32 miliard korun, kaplická trasa bude o šest kilometrů kratší a vyjde na 21 miliard.

Ovšem i tato trasa má své odpůrce, například lidi, kteří žijí v Dolním Třeboníně. „Železnice povede po celé severní straně obce, pokud tudy bude projíždět dvě stě vlaků denně, nikdo nám nemůže zaručit, že to život v obci neovlivní,“ argumentoval starosta Pavel Ševčík. Třebonínští zastupitelé podporovali trasu vedoucí přes Český Krumlov. Vadí jim, že kolem obce povede z jedné strany železniční trať a z druhé dálnice. „Budeme doslova obklíčeni. Nelíbí se mi, že na hlas obce nikdo nebral zřetel. Navíc jsme si mysleli, že i kaplická trať povede jinak,“ dodává Ševčík.

Vlaky pojedou vysokou rychlostí

Dvojkolejná železnice zvýší rychlost vlaků na území Česka až na 160 kilometrů v hodině. Nyní zde soupravy jezdí zhruba poloviční rychlostí.

„Jednáme o tom, aby varianta dvoukolejné trati byla prosazena i v Rakousku. Budeme to řešit na úrovni Evropské unie,“ řekl Zahradník.

Rakušané totiž chtějí, aby vlaky od státní hranice do Lince jezdily střídavě po jedno a dvoukolejné železnici.

Železnice, kterou Evropská komise zařadila mezi prioritní stavby evropské sítě, by měla být dokončena do roku 2016. Hejtman je ale k tomuto termínu skeptický.

„Tempo stavby je pomalé. Nyní se staví u Strančic a u Tábora, ale žádné další velké stavby se nechystají,“ říká Zahradník.

Kraj nyní řeší i trasu koridoru v Hrdějovicích na Českobudějovicku, kde chce investor vést železnici středem obce. Místní to ale odmítají, chtějí, aby vlaky jezdily okolo. I zde je ke zvážení několik variant.
reklama

 
Lenka Zimmelová

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist