MF Dnes: Železnice povede kolem Kaplice
18.10.2006 | JIŽNÍ ČECHY | MF Dnes | Lenka Zimmelová |
Rychlostní železnice z Prahy přes České Budějovice do Lince povede přes Kaplici. Včera o tom rozhodli jihočeští zastupitelé, kteří vybírali mezi dvěma variantami.
Ve hře byla i trasa přes Český Krumlov. Proti ní protestovali zástupci několika obcí i lidé z regionu.
„Mám z tohoto rozhodnutí radost nejen já, ale i celá obec. Krumlovská trasa by znepříjemnila místním lidem život. Nádraží by bylo v oblasti, kde máme jedinou klidovou zónu, navíc by to obci nic nepřineslo,“ řekl starosta Přísečné u Českého Krumlova Václav Perník.
Trasa měla původně devět variant
Zástupci obce kvůli trase železničního koridoru jednali i s hejtmanem Janem Zahradníkem a senátorem Tomášem Jirsou.
Trasa rychlostní železnice měla původně devět variant. „Zadali jsme vyhledávací studii, která poskytla dvě základní trasy, krumlovskou a kaplickou. Konala se jednání na úrovni obecních samospráv, jednání s veřejností, ale i s orgány životního prostředí,“ řekl hejtman Jihočeského kraje Jan Zahradník.
Zastupitelé se nakonec přiklonili k trase vedoucí okolo Kaplice, která je ekonomicky výhodnější a je také šetrnější k životnímu prostředí.
Zatímco trasa vedoucí přes Český Krumlov by měřila 52 kilometrů, z nichž více než třetinu by tvořily tunely, a stála by 32 miliard korun, kaplická trasa bude o šest kilometrů kratší a vyjde na 21 miliard.
Ovšem i tato trasa má své odpůrce, například lidi, kteří žijí v Dolním Třeboníně. „Železnice povede po celé severní straně obce, pokud tudy bude projíždět dvě stě vlaků denně, nikdo nám nemůže zaručit, že to život v obci neovlivní,“ argumentoval starosta Pavel Ševčík. Třebonínští zastupitelé podporovali trasu vedoucí přes Český Krumlov. Vadí jim, že kolem obce povede z jedné strany železniční trať a z druhé dálnice. „Budeme doslova obklíčeni. Nelíbí se mi, že na hlas obce nikdo nebral zřetel. Navíc jsme si mysleli, že i kaplická trať povede jinak,“ dodává Ševčík.
Vlaky pojedou vysokou rychlostí
Dvojkolejná železnice zvýší rychlost vlaků na území Česka až na 160 kilometrů v hodině. Nyní zde soupravy jezdí zhruba poloviční rychlostí.
„Jednáme o tom, aby varianta dvoukolejné trati byla prosazena i v Rakousku. Budeme to řešit na úrovni Evropské unie,“ řekl Zahradník.
Rakušané totiž chtějí, aby vlaky od státní hranice do Lince jezdily střídavě po jedno a dvoukolejné železnici.
Železnice, kterou Evropská komise zařadila mezi prioritní stavby evropské sítě, by měla být dokončena do roku 2016. Hejtman je ale k tomuto termínu skeptický.
„Tempo stavby je pomalé. Nyní se staví u Strančic a u Tábora, ale žádné další velké stavby se nechystají,“ říká Zahradník.
Kraj nyní řeší i trasu koridoru v Hrdějovicích na Českobudějovicku, kde chce investor vést železnici středem obce. Místní to ale odmítají, chtějí, aby vlaky jezdily okolo. I zde je ke zvážení několik variant.
reklama
„Mám z tohoto rozhodnutí radost nejen já, ale i celá obec. Krumlovská trasa by znepříjemnila místním lidem život. Nádraží by bylo v oblasti, kde máme jedinou klidovou zónu, navíc by to obci nic nepřineslo,“ řekl starosta Přísečné u Českého Krumlova Václav Perník.
Trasa měla původně devět variant
Zástupci obce kvůli trase železničního koridoru jednali i s hejtmanem Janem Zahradníkem a senátorem Tomášem Jirsou.
Trasa rychlostní železnice měla původně devět variant. „Zadali jsme vyhledávací studii, která poskytla dvě základní trasy, krumlovskou a kaplickou. Konala se jednání na úrovni obecních samospráv, jednání s veřejností, ale i s orgány životního prostředí,“ řekl hejtman Jihočeského kraje Jan Zahradník.
Zastupitelé se nakonec přiklonili k trase vedoucí okolo Kaplice, která je ekonomicky výhodnější a je také šetrnější k životnímu prostředí.
Zatímco trasa vedoucí přes Český Krumlov by měřila 52 kilometrů, z nichž více než třetinu by tvořily tunely, a stála by 32 miliard korun, kaplická trasa bude o šest kilometrů kratší a vyjde na 21 miliard.
Ovšem i tato trasa má své odpůrce, například lidi, kteří žijí v Dolním Třeboníně. „Železnice povede po celé severní straně obce, pokud tudy bude projíždět dvě stě vlaků denně, nikdo nám nemůže zaručit, že to život v obci neovlivní,“ argumentoval starosta Pavel Ševčík. Třebonínští zastupitelé podporovali trasu vedoucí přes Český Krumlov. Vadí jim, že kolem obce povede z jedné strany železniční trať a z druhé dálnice. „Budeme doslova obklíčeni. Nelíbí se mi, že na hlas obce nikdo nebral zřetel. Navíc jsme si mysleli, že i kaplická trať povede jinak,“ dodává Ševčík.
Vlaky pojedou vysokou rychlostí
Dvojkolejná železnice zvýší rychlost vlaků na území Česka až na 160 kilometrů v hodině. Nyní zde soupravy jezdí zhruba poloviční rychlostí.
„Jednáme o tom, aby varianta dvoukolejné trati byla prosazena i v Rakousku. Budeme to řešit na úrovni Evropské unie,“ řekl Zahradník.
Rakušané totiž chtějí, aby vlaky od státní hranice do Lince jezdily střídavě po jedno a dvoukolejné železnici.
Železnice, kterou Evropská komise zařadila mezi prioritní stavby evropské sítě, by měla být dokončena do roku 2016. Hejtman je ale k tomuto termínu skeptický.
„Tempo stavby je pomalé. Nyní se staví u Strančic a u Tábora, ale žádné další velké stavby se nechystají,“ říká Zahradník.
Kraj nyní řeší i trasu koridoru v Hrdějovicích na Českobudějovicku, kde chce investor vést železnici středem obce. Místní to ale odmítají, chtějí, aby vlaky jezdily okolo. I zde je ke zvážení několik variant.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




