Právo: Zemanův poradce: dálnice dříve nebude
9.7.2003 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Dálnici D 47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín) se nepodaří dokončit do konce roku 2008, jak vládě slíbil ministr dopravy Milan Šimonovský. Tvrdí to Karel Staněk, bývalý poradce premiéra Miloše Zemana.
Staněk se podílel na přípravě realizační dohody s konsorciem Housing & Construction (H&C), kterou letos 31. března vláda Vladimíra Špidly vypověděla, protože Šimonovský ji označil za příliš rizikovou. Zatímco H&C měl podle zmíněné dohody dálnici dokončit až v roce 2009, Šimonovský vládu přesvědčil, že zajištění výstavby státem umožní celou D 47 zprůjezdnit nejpozději v listopadu 2008, o rok dříve a až o čtyřicet miliard korun levněji, než se zavázal H&C.
Ministr prý vyslyšel betonovou lobby
"Nevěřím slibům ministra Šimonovského, ani jeho sdělení, že v případě nezahájení výstavby D 47 v termínu, který by ji umožnil dokončit do 31. prosince 2008, ze své funkce odstoupí. Jsou to stejně populistická slova jako prohlášení premiéra Špidly, že dálnice bude, i kdyby čert na koze jezdil," řekl Právu Staněk. Návrh na vypovězení smlouvy nebyl podle Staňka dostatečně doložen. Ten tvrdí, že více sluchu než předním odborníkům dopřál Šimonovský zástupcům betonové lobby a právníkům, kteří neměli zkušenosti se systémem BOT (Build, Operate and Transfer), jímž měl Housing & Construction výstavbu dálnice financovat a po jejím dokončení až do roku 2032 provozovat, než mu stát formou stínového mýtného splatí vynaložené náklady a dohodnutý čtyřmiliardový čistý zisk. "Věřím, že koaliční vláda se brzy pochlapí a vypovězení smlouvy s H&C přehodnotí. Jinak bych nejen já, ale i celá řada odborníků, kteří měli možnost seznámit se s výhodami participace soukromého a veřejného financování, musela postoj Špidlovy vlády pokládat za plýtvání s prostředky státního rozpočtu ve prospěch betonové lobby," prohlásil Staněk. Šimonovský už dříve informoval, že letos v listopadu mají začít práce na šestikilometrovém úseku dálnice D 47 z Ostravy-Rudné do Hrušova. Dále bude následovat úsek Lipník - Bělotín (15,4 km) a tří úseky o celkové délce 24,8 km mezi Bílovcem a Vrbicemi. Jako poslední přijde na řadu desetikilometrová trasa z Vrbic ke státní hranici s Polskem. Tam se má D 47 podle mezivládní dohody propojit v roce 2008 s polskou dálnicí A 1. Na základě smlouvy, podepsané loni v červnu tehdejším šéfem resortu dopravy a spojů Jaromírem Schlingem, měl náš stát konsorciu H&C zaplatit za D 47 až 125 miliard korun (v cenách roku 2001). Nyní po vypovězení smlouvy chce vláda získat potřebné finance vydáním dluhopisů, úvěrem od Evropské investiční banky a případně i půjčkami přímo od firem, které budou dálnici stavět. Celkové platby státu na výstavbu D 47 podle Šimonovského nepřesáhnou osmdesát miliard korun. Staněk ovšem trvá na tom, že cena, za niž měl D 47 stavět H&C, byla plně srovnatelná s klasickým úvěrovým financováním státem. Převážnou část finančních rizik by přitom na svých bedrech nenesl stát, ale investor, který si měl úvěry sjednat ve spolupráci se svými partnery v konsorciu, především s tak renomovaným peněžním ústavem, jako je Deutsche Bank.
Ve hře byla také letiště
Nevíce kritizovanou skutečností je fakt, že Zemanova vláda přiklepla H&C realizaci projektu D 47 bez výběrového řízení. Na dotaz Práva, proč se tak stalo, Staněk odpověděl: "Je pravda, že o projekt se ucházela řada firem, například Bau Holding Strabag, Vinci Construction a Best Communications Group (BCG). Kladly si však nepřijatelné podmínky. Proto se Zemanova vláda rozhodla výběrové řízení nevyhlásit a jednat přímo s Housingem & Construction." Jak Staněk tvrdí, Vinci Construction a BCG podmiňovaly svou nabídku možností privatizovat letiště v Praze-Ruzyni, případně i v Karlových Varech a Ostravě-Mošnově. Bau Holding Strabag si sice žádné podmínky nekladl, ale sám nebyl dostatečně silný, aby plně zajistil profinancování výstavby D 47.
Podezření z korupce
Šimonovský už loni v listopadu v parlamentu vyslovil podezření, že uzavření realizační dohody s H&C mohla provázet korupce. Poté se touto kauzou začala zabývat policie, která chce vyslechnout i bývalé členy Zemanovy vlády. K přešetření všech okolností, týkajících se D 47, byla také ustavena parlamentní komise. Předsedou této komise byl zvolen sociální demokrat Antonín Sýkora. Sněmovna mu včera dala přednost před Martinem Římanem z ODS. Staněk však považuje za nehoráznost, že se na základě vyjádření některých politiků objevila v médiích v souvislosti s dálnicí D 47 slova o korupci, aniž by byla jakkoli prokázána. "Já sám jsem od H&C dostal za celou dobu, kdy se smlouva připravovala, jenom těžítko," ujistil. Za vypovězení smlouvy o D 47 teď bude Česká republika muset konsorciu H&C zaplatit dvacet miliónů eur (v přepočtu přes 630 miliónů korun). Vláda by tuto kompenzaci měla projednat na svém dnešním zasedání. Půjde ale zřejmě jen o formální záležitost. Audit totiž prokázal, že náklady, jež H&C vynaložil ve prospěch D 47, byly opravdu tak vysoké. Skutečnost, že H&C se ještě kompenzace nedočkal, navíc způsobila, že už od 9. června stojí práce na dvoukilometrové části dálničního obchvatu Ostravy, který bude součástí dálnice D 47. Jeho dodavatelem jsou Ostravské dopravní stavby. Poté, kdy se vláda rozhodla realizační dohodu s H&C vypovědět, nemá kdo stavbařům proplácet faktury, protože na stát ještě stavba obchvatu převedena nebyla.
reklama
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




