https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/zemanuv-poradce-dalnice-drive-nebude
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Zemanův poradce: dálnice dříve nebude

9.7.2003 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Dálnici D 47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín) se nepodaří dokončit do konce roku 2008, jak vládě slíbil ministr dopravy Milan Šimonovský. Tvrdí to Karel Staněk, bývalý poradce premiéra Miloše Zemana.
 
Staněk se podílel na přípravě realizační dohody s konsorciem Housing & Construction (H&C), kterou letos 31. března vláda Vladimíra Špidly vypověděla, protože Šimonovský ji označil za příliš rizikovou. Zatímco H&C měl podle zmíněné dohody dálnici dokončit až v roce 2009, Šimonovský vládu přesvědčil, že zajištění výstavby státem umožní celou D 47 zprůjezdnit nejpozději v listopadu 2008, o rok dříve a až o čtyřicet miliard korun levněji, než se zavázal H&C. Ministr prý vyslyšel betonovou lobby "Nevěřím slibům ministra Šimonovského, ani jeho sdělení, že v případě nezahájení výstavby D 47 v termínu, který by ji umožnil dokončit do 31. prosince 2008, ze své funkce odstoupí. Jsou to stejně populistická slova jako prohlášení premiéra Špidly, že dálnice bude, i kdyby čert na koze jezdil," řekl Právu Staněk. Návrh na vypovězení smlouvy nebyl podle Staňka dostatečně doložen. Ten tvrdí, že více sluchu než předním odborníkům dopřál Šimonovský zástupcům betonové lobby a právníkům, kteří neměli zkušenosti se systémem BOT (Build, Operate and Transfer), jímž měl Housing & Construction výstavbu dálnice financovat a po jejím dokončení až do roku 2032 provozovat, než mu stát formou stínového mýtného splatí vynaložené náklady a dohodnutý čtyřmiliardový čistý zisk. "Věřím, že koaliční vláda se brzy pochlapí a vypovězení smlouvy s H&C přehodnotí. Jinak bych nejen já, ale i celá řada odborníků, kteří měli možnost seznámit se s výhodami participace soukromého a veřejného financování, musela postoj Špidlovy vlády pokládat za plýtvání s prostředky státního rozpočtu ve prospěch betonové lobby," prohlásil Staněk. Šimonovský už dříve informoval, že letos v listopadu mají začít práce na šestikilometrovém úseku dálnice D 47 z Ostravy-Rudné do Hrušova. Dále bude následovat úsek Lipník - Bělotín (15,4 km) a tří úseky o celkové délce 24,8 km mezi Bílovcem a Vrbicemi. Jako poslední přijde na řadu desetikilometrová trasa z Vrbic ke státní hranici s Polskem. Tam se má D 47 podle mezivládní dohody propojit v roce 2008 s polskou dálnicí A 1. Na základě smlouvy, podepsané loni v červnu tehdejším šéfem resortu dopravy a spojů Jaromírem Schlingem, měl náš stát konsorciu H&C zaplatit za D 47 až 125 miliard korun (v cenách roku 2001). Nyní po vypovězení smlouvy chce vláda získat potřebné finance vydáním dluhopisů, úvěrem od Evropské investiční banky a případně i půjčkami přímo od firem, které budou dálnici stavět. Celkové platby státu na výstavbu D 47 podle Šimonovského nepřesáhnou osmdesát miliard korun. Staněk ovšem trvá na tom, že cena, za niž měl D 47 stavět H&C, byla plně srovnatelná s klasickým úvěrovým financováním státem. Převážnou část finančních rizik by přitom na svých bedrech nenesl stát, ale investor, který si měl úvěry sjednat ve spolupráci se svými partnery v konsorciu, především s tak renomovaným peněžním ústavem, jako je Deutsche Bank. Ve hře byla také letiště Nevíce kritizovanou skutečností je fakt, že Zemanova vláda přiklepla H&C realizaci projektu D 47 bez výběrového řízení. Na dotaz Práva, proč se tak stalo, Staněk odpověděl: "Je pravda, že o projekt se ucházela řada firem, například Bau Holding Strabag, Vinci Construction a Best Communications Group (BCG). Kladly si však nepřijatelné podmínky. Proto se Zemanova vláda rozhodla výběrové řízení nevyhlásit a jednat přímo s Housingem & Construction." Jak Staněk tvrdí, Vinci Construction a BCG podmiňovaly svou nabídku možností privatizovat letiště v Praze-Ruzyni, případně i v Karlových Varech a Ostravě-Mošnově. Bau Holding Strabag si sice žádné podmínky nekladl, ale sám nebyl dostatečně silný, aby plně zajistil profinancování výstavby D 47. Podezření z korupce Šimonovský už loni v listopadu v parlamentu vyslovil podezření, že uzavření realizační dohody s H&C mohla provázet korupce. Poté se touto kauzou začala zabývat policie, která chce vyslechnout i bývalé členy Zemanovy vlády. K přešetření všech okolností, týkajících se D 47, byla také ustavena parlamentní komise. Předsedou této komise byl zvolen sociální demokrat Antonín Sýkora. Sněmovna mu včera dala přednost před Martinem Římanem z ODS. Staněk však považuje za nehoráznost, že se na základě vyjádření některých politiků objevila v médiích v souvislosti s dálnicí D 47 slova o korupci, aniž by byla jakkoli prokázána. "Já sám jsem od H&C dostal za celou dobu, kdy se smlouva připravovala, jenom těžítko," ujistil. Za vypovězení smlouvy o D 47 teď bude Česká republika muset konsorciu H&C zaplatit dvacet miliónů eur (v přepočtu přes 630 miliónů korun). Vláda by tuto kompenzaci měla projednat na svém dnešním zasedání. Půjde ale zřejmě jen o formální záležitost. Audit totiž prokázal, že náklady, jež H&C vynaložil ve prospěch D 47, byly opravdu tak vysoké. Skutečnost, že H&C se ještě kompenzace nedočkal, navíc způsobila, že už od 9. června stojí práce na dvoukilometrové části dálničního obchvatu Ostravy, který bude součástí dálnice D 47. Jeho dodavatelem jsou Ostravské dopravní stavby. Poté, kdy se vláda rozhodla realizační dohodu s H&C vypovědět, nemá kdo stavbařům proplácet faktury, protože na stát ještě stavba obchvatu převedena nebyla.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist