MF Dnes: Změní se doprava i životní prostředí
18.6.2005 | ÚSTÍ NAD LABEM | MF Dnes | Filip Křivinka |
Co se v Ústeckém kraji změní v dalších deseti letech? Nadcházející dekáda přinese věci dobré i špatné - životní prostředí by se na severu Čech celkově mělo nadále zlepšovat, jsou však věci, které nahánějí hrůzu.
Co se v kraji zhorší
Do roku 2015 skončí životnost většiny z uhelných elektráren, které jsou v kraji. Ke konci se chýlí také zásoby uhlí v současných dolech. Energetici už proto nyní začínají zjišťovat, kde vzít další. Jeho zásoby leží pod obcemi Horní Jiřetín a Černice na Mostecku. Jenže otevření dolů v těchto místech by znamenalo likvidaci obou vesnic. Obyvatelé se proti tomu vehementně brání. Právě v následujícím desetiletí se bude rozhodovat o jejich budoucnosti. Současná reprezentace kraje by neměla proti těžbě nic za předpokladu, že by se těžaři dohodli a vyrovnali s obyvateli obcí a hlavně - peníze z těžby by zůstávaly na severu Čech. „Nejen na rekultivaci, ale hlavně na resocializaci, tedy znovuosídlení a zlepšení kvality života v místech, kde se kdysi těžilo,“ říká hejtman Jiří Šulc. Podmínkou pro další těžbu ale podle něj je vytvoření koncepce těžby ne na deset nebo dvacet let. „Ale na sto let dopředu,“ říká.
V kraji budou pokračovat sanace starých dolů. I přes současné problémy s pomalým napouštěním bychom se v roce 2015 měli začít rekreovat u jednoho z největších českých jezer. Staré doly u Chabařovic zatápí voda.
Podobně v následujících deseti letech padne verdikt, zda se severní Čechy stanou „jadernou popelnicí“. V Blatnu u Lubence je totiž jedna z lokalit, kde by v budoucnu mohlo být hlubinné úložiště jaderného odpadu. Plány předpokládají, že podzemní skládka jaderného odpadu začne fungovat v roce 2065 a v roce 2015 musí být vybráno místo, kde se začne stavět. Kromě Blatna je ve hře dalších pět míst v Čechách. I další diskutovaný problém se týká energetiky. V Krušných horách by totiž měly vyrůst desítky větrných elektráren. Postoj k nim není jednoznačný. Některé obce jejich stavbu vítají, protože jim to vylepší rozpočet, jiné je na svém území odmítají, protože zcela změní horskou krajinu.
Co se v kraji zlepší
Snad nejočekávanějším projektem na severu Čech je dostavba dálnice D8. Stovky lidí podél trasy E55 na ni čekají jako na spásu. Trasa, která nyní končí v Lovosicích, by měla v následujících letech překonat České středohoří a Krušné hory. Německá dálnice A17 vedoucí přes Drážďany a Pirnu se má - pokud vše půjde podle plánu - v příštím roce spojit s hraničním mostem v Krásném Lese.
Dohodne-li se stavitel s ekology, kteří nebudou žalobami napadat trasu přes chráněná území na severu Čech, nemusí být „déosmička“ Praha - hranice až v roce 2012, jak varují skeptici. Představa investora, Ředitelství silnic a dálnic, je, že z Prahy na hranice bude celá autostráda hotova za tři roky.
I životní prostřední v kraji by se mělo v příštích deseti letech nadále zlepšovat. Z měst a větších obcí už by do vodních toků nemělo unikat tolik škodlivin jako nyní. Provozovatelé vodáren a kanalizací totiž v následujících deseti letech budou muset investovat do čističek. Čistší vodu však lidé zaplatí zdražením.
Mizet budou i staré škody na životním prostředí. V ústecké chemičce letos začaly sanační práce na odstranění podloží, které je zamořeno chemikáliemi. Sanace bude stát zhruba 1,5 miliardy korun, zaplatí ji stát a skončí v roce 2015.
Ve třech lokalitách, kde se změřila větší koncentrace rtuti, se vytěží podloží do hloubky zhruba pěti metrů. Zemina se pak převeze do zařízení, které z ní pomocí tepelné odlučovací technologie rtuť oddělí. Vyčištěná zemina se pak zase vrátí na původní místo.
V příští dekádě se změní i tvář měst. Největší proměnou zřejmě projde Ústí nad Labem a Most. V krajském městě se chystá masivní dostavba centra, které stále hyzdí proluky po válečném bombardování, v Mostě, který nikdy neměl klasický střed města, naopak centrum vznikne. Možná se dokonce díky zaplněné průmyslové zóně u Krupky tak trochu opticky spojí Teplice a Ústí.
reklama
Do roku 2015 skončí životnost většiny z uhelných elektráren, které jsou v kraji. Ke konci se chýlí také zásoby uhlí v současných dolech. Energetici už proto nyní začínají zjišťovat, kde vzít další. Jeho zásoby leží pod obcemi Horní Jiřetín a Černice na Mostecku. Jenže otevření dolů v těchto místech by znamenalo likvidaci obou vesnic. Obyvatelé se proti tomu vehementně brání. Právě v následujícím desetiletí se bude rozhodovat o jejich budoucnosti. Současná reprezentace kraje by neměla proti těžbě nic za předpokladu, že by se těžaři dohodli a vyrovnali s obyvateli obcí a hlavně - peníze z těžby by zůstávaly na severu Čech. „Nejen na rekultivaci, ale hlavně na resocializaci, tedy znovuosídlení a zlepšení kvality života v místech, kde se kdysi těžilo,“ říká hejtman Jiří Šulc. Podmínkou pro další těžbu ale podle něj je vytvoření koncepce těžby ne na deset nebo dvacet let. „Ale na sto let dopředu,“ říká.
V kraji budou pokračovat sanace starých dolů. I přes současné problémy s pomalým napouštěním bychom se v roce 2015 měli začít rekreovat u jednoho z největších českých jezer. Staré doly u Chabařovic zatápí voda.
Podobně v následujících deseti letech padne verdikt, zda se severní Čechy stanou „jadernou popelnicí“. V Blatnu u Lubence je totiž jedna z lokalit, kde by v budoucnu mohlo být hlubinné úložiště jaderného odpadu. Plány předpokládají, že podzemní skládka jaderného odpadu začne fungovat v roce 2065 a v roce 2015 musí být vybráno místo, kde se začne stavět. Kromě Blatna je ve hře dalších pět míst v Čechách. I další diskutovaný problém se týká energetiky. V Krušných horách by totiž měly vyrůst desítky větrných elektráren. Postoj k nim není jednoznačný. Některé obce jejich stavbu vítají, protože jim to vylepší rozpočet, jiné je na svém území odmítají, protože zcela změní horskou krajinu.
Co se v kraji zlepší
Snad nejočekávanějším projektem na severu Čech je dostavba dálnice D8. Stovky lidí podél trasy E55 na ni čekají jako na spásu. Trasa, která nyní končí v Lovosicích, by měla v následujících letech překonat České středohoří a Krušné hory. Německá dálnice A17 vedoucí přes Drážďany a Pirnu se má - pokud vše půjde podle plánu - v příštím roce spojit s hraničním mostem v Krásném Lese.
Dohodne-li se stavitel s ekology, kteří nebudou žalobami napadat trasu přes chráněná území na severu Čech, nemusí být „déosmička“ Praha - hranice až v roce 2012, jak varují skeptici. Představa investora, Ředitelství silnic a dálnic, je, že z Prahy na hranice bude celá autostráda hotova za tři roky.
I životní prostřední v kraji by se mělo v příštích deseti letech nadále zlepšovat. Z měst a větších obcí už by do vodních toků nemělo unikat tolik škodlivin jako nyní. Provozovatelé vodáren a kanalizací totiž v následujících deseti letech budou muset investovat do čističek. Čistší vodu však lidé zaplatí zdražením.
Mizet budou i staré škody na životním prostředí. V ústecké chemičce letos začaly sanační práce na odstranění podloží, které je zamořeno chemikáliemi. Sanace bude stát zhruba 1,5 miliardy korun, zaplatí ji stát a skončí v roce 2015.
Ve třech lokalitách, kde se změřila větší koncentrace rtuti, se vytěží podloží do hloubky zhruba pěti metrů. Zemina se pak převeze do zařízení, které z ní pomocí tepelné odlučovací technologie rtuť oddělí. Vyčištěná zemina se pak zase vrátí na původní místo.
V příští dekádě se změní i tvář měst. Největší proměnou zřejmě projde Ústí nad Labem a Most. V krajském městě se chystá masivní dostavba centra, které stále hyzdí proluky po válečném bombardování, v Mostě, který nikdy neměl klasický střed města, naopak centrum vznikne. Možná se dokonce díky zaplněné průmyslové zóně u Krupky tak trochu opticky spojí Teplice a Ústí.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




