https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/zmeny-v-orange-book-maji-prispet-k-vyssi-bezpecnosti-preprav
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: Změny v „Orange Book“ mají přispět k vyšší bezpečnosti přeprav

3.6.2003 | PRAHA | Dopravní noviny
Přijetí dalších změn v „Orange Book“ (Doporučení OSN pro přepravu nebezpečných věcí) a zavedení některých předpisů pro ochranu přeprav nebezpečných věcí bylo hlavní náplní zasedání Podvýboru Hospodářské a sociální rady OSN pro přepravu nebezpečných věcí, které se uskutečnilo v prosinci v Ženevě.
 
Experti měli na programu „poslední čtení“ změn, které byly přijaty na předchozích třech zasedáních, a zabývali se také spoluprací s Podvýborem pro globálně harmonizované systémy (GHS) v problematice označování. Změny 13. vydání Vzorových předpisů OSN jsou uvedeny na více než sto stranách textu a po roce 2005 by měly být začleněny například i do Dohody ADR či Řádu RID. Příklady některých změn V kapitole 2.9 byly přijaty další změny - především definice a kritéria pro vodu ohrožující látky nebo jejich směsi. Byly sem zapracovány rovněž změny, které na svých zasedáních přijal Podvýbor GHS. V kapitole 2.8 byly zapracovány nové testy účinku žíravosti, zejména na kovy. Pro organokovové látky byla zavedena nová UN čísla 3391, 3393, 3395 až 3398 a 3400. Bohužel bylo opomenuto zrušit určité specifické záznamy, jako například UN 2445, takže je bylo nutné doplnit o poznámku, že platí pouze do 1. ledna roku 2007. Byl přijat návrh USA, aby látky, které jsou přiřazeny k UN 3373 diagnostické vzorky a jsou zabaleny podle pokynu pro balení P 650, byly osvobozeny od všech ostatních podmínek „Orange Book“.Experti OSN také rozhodli o tom, že krev a krevní deriváty, které jsou určeny k transfúzi nebo k přípravě výrobků z krve, nepodléhají předpisům. Nově je řešena přeprava zvířat, která mají nakažlivé nemoci, a dekontaminace dopravních jednotek, jež tato zvířata přepravovaly.Speciální pracovní skupina zapracovala velké množství změn, které se týkají přepravy plynů - zejména změny v balení, změny u nádob na plyny, shody s normami atd.Na základě návrhu USA bylo rozhodnuto povolit přepravy tuhých látek v přemístitelných cisternách. Na příštím zasedání se má na základě návrhu UIC jednat o dvojím kódování těchto cisteren (kódy pro tuhé látky v práškovitém nebo zrnitém stavu a kódy pro látky v roztavené formě). Po diskusi expertů, zda přeprava zvířat nakažených slintavkou a kulhavkou, jakož i BSE, má být řešena na národní nebo mezinárodní úrovni, bylo rozhodnuto pro tento případ doplnit nový pododdíl 4.3.2.4 - přeprava je povolena v uzavřených nebo těsně uzavřených velkých kontejnerech za použití vhodných dezinfekčních prostředků. Na základě návrhu Kanady bylo přijato nové UN číslo 3468. Další podmínky jeho použití však budou teprve projednány. Doprava a ochrana/zabezpečení Přes námitky Belgie proti zařazení předpisů pro ochranu/zabezpečení přeprav do Vzorových předpisů OSN byly tyto předpisy zapracovány jako nová kapitola „1.4 Security provisions“. Tato nová kapitola obsahuje několik oddílů, které se zabývají například problematikou speciálního školení (pravidelně se opakujícího) ochrany pro všechny osoby podílející se na přepravách nebezpečných věcí, vyjmenováním „zvláště nebezpečných“ věcí, řádným zajištěním, osvětlením a ochranou proti vstupu nepovolaných osob do tranzitních míst, identifikací odesilatelů a dopravců, vypracováním plánů ochrany/zabezpečení atd. Zástupce IMO při té příležitosti informoval o tom, že v prosinci loňského roku byla přijata nová kapitola XI.2 Dohody SOLAS, která je věnována otázce ochrany/zabezpečení a jejímž cílem je zvýšit bezpečnost na lodích a na překládkových místech. Předpisy přijaté OSN jako multimodální budou předpisy IMO doplňovat. Zástupce Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO informoval o tom, že byla vytvořena pracovní skupina, která má za úkol předpisy kapitoly 1.4 integrovat do leteckých předpisů pro přepravu nebezpečných věcí. Různí evropští experti informovali o tom, že tyto předpisy budou jistě v jejich zemích zavedeny, ale pravděpodobně nikoli ve spojitosti s ADR nebo RID, neboť jejich ustanovení pro ně nejsou vhodná. Posloupnost informací v přepravním dokumentu Tato část jednání začala připomínkou, že volnost v posloupnosti informací v přepravních dokumentech, která se právě nyní začíná zavádět v celosvětovém měřítku, je kompromisním řešením, přijatým po dlouhých diskusích. V této souvislosti experti vyjádřili údiv nad tím, že Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA ve svých předpisech platných od letošního ledna povoluje pouze jedno řešení. Vyzvali proto sekretariát EHK OSN, aby požádal IATA o nápravu. Budoucí práce V následujícím období se budou experti OSN zabývat především kritérii pro klasifikaci ohňostrojných těles, vibračními testy a testy odolnosti proti proražení, hlášeními o nehodách/mimořádných událostech, harmonizací s předpisy GHS, přepravami nebezpečných věcí balených v omezených množstvích atd. Stanislav Hájek, bezpečnostní poradce ČD pro RID a ADR
reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist