https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/zmirneni-hluku-bude-stat-miliardy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Zmírnění hluku bude stát miliardy

2.4.2008 | OSTRAVA | Právo | Radim Kijonka |
Správci silnic v Opavě, Ostravě, Frýdku-Místku a Krnově mají předložit návrhy postupů k dodržení hlukových norem.
 
Hluk z automobilové dopravy překračuje na řadě míst Moravskoslezského kraje zákonem povolené normy. Největší problémy s dodržováním limitů jsou v Opavě, Ostravě, Krnově a Frýdku-Místku.

Hygienici sice kvůli tomu udělili správcům silnic řadu výjimek, ale nyní po nich chtějí předložit řešení problematického stavu. Souvisí to s hrozbou žaloby Evropské komise, která České republice reálně hrozí, nedodá-li Bruselu plány, jak situaci řešit. Do budoucna to však nevypadá s řešením vůbec růžově, protože se například v souvislosti se zahájením výroby v automobilce Hyundai počítá s dalším nárůstem dopravy. Opatření pro zmírnění následků hluku budou velmi nákladná. „Velkým problémem je v současné době město Opava, a to jak silnice I/11, tak silnice I/46, kde jsme museli udělit výjimky z dodržování limitu. Zde se to bude muset řešit výměnou oken za zvukotěsná, nedají se tam totiž postavit zvukové bariéry, protože silnice vede v městské zástavbě,“ uvedla Helena Beránková z Krajské hygienické stanice v Ostravě.

Velké problémy jsou i v moravskoslezské metropoli. „Konkrétně Rudná v průtahu přes Vítkovice nesplňuje normy. I pro další silnici I/58, a hlavně výpadovky z Ostravy jsme museli dát výjimky, množí se stížnosti na I/56, což je výpadovka na Frýdek-Místek,“ přiblížila hygienička. Výjimky také rozdali na silničních průtazích Frýdkem-Místkem, jak silnici R 48, tak I/56.
Hygienici však byli překvapeni, že povolené limity hlučnosti nejsou dodrženy ani na nově vybudovaných silnicích. „Loni a předloni se zprovoznila silnice R 48 v úseku na Dobrou, Tošanovice, směrem na Český Těšín. Ačkoliv je nová a neměly by na ní být překračovány limity, tak bohužel měření ukazuje, že je hlučnější, než projekt původně předpokládal. Projektová příprava totiž začínala před deseti lety a intenzita dopravy narostla takovým způsobem, že se to před těmi deseti lety nedalo předpokládat,“ konstatovala hygienička.

Doprava po R 48 mezi FrýdkemMístkem a Českým Těšínem se navíc dostala do lokalit, kde lidé předtím měli jen les a louky, takže to nyní vnímají velmi negativně. Kvůli této rychlostní silnici se množí stížnosti a petice.

Ředitelství silnic a dálnic zatím požádalo o výjimku pro tyto nové úseky. „Do konce března nám mají předložit nějaký návrh řešení,“ uvedla Beránková. Hygienici navíc vyjadřují obavy ze startu výroby v automobilce Hyundai. „Když se zprovozní Hyundai, čímž doprava opět naroste, tak bude ještě hůře. Protihlukové stěny na R 48 jsou pouze v některých úsecích, dneska by je to asi chtělo mít od začátku do konce,“ uvedla Beránková.

Hygienici dávali správcům silnic ve většině měst výjimky nejdéle do roku 2011 nebo 2012. Ti mají několik možností, jak zajistit dodržování hlukových norem. Nejnákladnější je vybudování obchvatů jednotlivých měst. „Dále přichází v úvahu postavení protihlukových stěn nebo výměna oken za zvukotěsná. Všechna opatření však přinášejí obrovské, miliardové náklady, proto se jednotlivé varianty musejí pečlivě zvažovat,“ upozornila Beránková. Krajský úřad a ministerstvo dopravy navíc musí vypracovat na příštích pět let takzvané akční plány nápravných opatření.
reklama

 
Radim Kijonka

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist