https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/30-let-po-revoluci-cestujeme-vlakem-az-o-tretinu-rychleji
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: 30 let po revoluci cestujeme vlakem až o třetinu rychleji

14. listopadu 2019 | České dráhy
Za uplynulých 30 let se v Česku změnilo cestování vlakem víc, než za celé půlstoletí před tím. Na hlavních tratích se zkrátily cestovní doby o třetinu a stovky starých vozů nahradily soupravy s klimatizací a Wi-Fi připojením.

V roce 1989 trvala cesta vlakem po většině českých železničních koridorů stejně dlouho jako na začátku 50. let. Z Prahy do Ostravy jel nejrychlejší vlak 4,5 hodiny a do Brna se jezdilo bez pár minut za 3,5 hodiny. Jiné to nebylo ani na tehdejších mezistátních linkách. Legendární Vindoboně trvala cesta z Prahy do Vídně 5 a tři čtvrtě hodiny, do Berlína to trvalo až 6,5 hodiny a do Budapešti jel další legendární expres Hungaria 8,5 hodiny.

Vlaky jsou dnes o třetinu rychlejší

Cestovní rychlosti vlaků byly před 30 lety podstatně nižší, než je tomu dnes. Pouze nejrychlejší Slovenská strela dokázala těsně prolomit cestovní rychlost 80 km/hod. Expres Ostravan, který spojoval Ostravu s Prahou a v roce 1989 byl považován za jeden z nejkomfortnějších a nejrychlejších vlaků Československa, dosahoval rychlosti jen kolem 78 km/hod. Průměrná rychlost ostatních expresů a rychlíků se běžně pohybovala jen kolem 50 až 60 km/hod.

Dnes jsou expresy na koridorech až o třetinu rychlejší. Cestovní rychlost se pohybuje kolem 90 až 100 km/hod. a doba jízdy je podstatně kratší. Z Prahy do Brna se dostanete za 2,5 hodiny. O neskutečné 3 hodiny se zkrátila cesta z Prahy do Košic. SC Pendolino Košičan ji urazí za 7 a čtvrt hodiny. Trasu z Prahy do Ostravy ujede pendolino jen za 3 hodiny rychlostí kolem 120 km/hod. Cestování se nezrychlilo jen na koridorech. Méně času dnes stráví lidé na cestě i na dalších relacích. Kupříkladu cesta z Prahy do Hradce Králové je přibližně o 20 minut kratší a cesta po Podkrušnohorské magistrále z Ústí nad Labem do Chebu se zkrátila dokonce o hodinu.

Příklady zkrácení jízdních dob v roce 1989 a 2019
* Praha – Ostrava - 1989: 4,5 hod., 2019: 3 hod.
* Praha – Ústí nad Labem - 1989: 1,5 hod., 2019: 1 hod.
* Praha – Cheb - 1989: 4 hodiny, 2019: 2 ¾ hod.
* Praha – Bratislava - 1989: 5,5 hod., 2019: 4 hod.
* Praha – Vídeň - 1989: 5 ¾ hod., 2019: 4 hod.
* Praha – Berlín - 1989: 6,5 hod., 2019: 4 hod.
* Praha – Budapešť - 1989: 8,5 hod., 2019: 6,5 hod.
* Praha – Košice - 1989: 10 ¼ hod., 2019: 7 ¼ hod.

Místo dřevěných lavic vagóny s klimatizací

Podstatným způsobem vzrostl také komfort a nabídka spojů. V roce 1989 ujely expresy a rychlíky tehdejších ČSD v celém Československu jen 31 milionů kilometrů, zatímco v letošním roce to bude jen na území České republiky přes 41 milionů kilometrů. Na některých tratích tehdy ještě jezdily vagóny s dřevěnými lavicemi a dráhy nedisponovaly vůbec žádnými moderními vagóny například s klimatizací. Dnes už vypravují na své linky více než 1 200 vozů s klimatizací. Rozšířily se také moderní služby. Kolem tisícovky vlaků dnes nabízí Wi-Fi připojení k internetu a podobný počet spojů je vybaveno elektrickými zásuvkami pro dobíjení elektroniky. Kolem 5 tisíc spojů nabízí bezbariérové cestování. S nostalgií na staré časy tak zavzpomínají jen kuřáci. Ti měli v roce 1989 v rychlících a expresech kuřácké vozy. Dnes jsou všechny spoje Českých drah nekuřácké.
tisknout poslat
 twitter
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist