Tiskové zprávy
České dráhy: 30 let po revoluci cestujeme vlakem až o třetinu rychleji
14. listopadu 2019 | České dráhy
Za uplynulých 30 let se v Česku změnilo cestování vlakem víc, než za celé půlstoletí před tím. Na hlavních tratích se zkrátily cestovní doby o třetinu a stovky starých vozů nahradily soupravy s klimatizací a Wi-Fi připojením.
V roce 1989 trvala cesta vlakem po většině českých železničních koridorů stejně dlouho jako na začátku 50. let. Z Prahy do Ostravy jel nejrychlejší vlak 4,5 hodiny a do Brna se jezdilo bez pár minut za 3,5 hodiny. Jiné to nebylo ani na tehdejších mezistátních linkách. Legendární Vindoboně trvala cesta z Prahy do Vídně 5 a tři čtvrtě hodiny, do Berlína to trvalo až 6,5 hodiny a do Budapešti jel další legendární expres Hungaria 8,5 hodiny.
Vlaky jsou dnes o třetinu rychlejší
Cestovní rychlosti vlaků byly před 30 lety podstatně nižší, než je tomu dnes. Pouze nejrychlejší Slovenská strela dokázala těsně prolomit cestovní rychlost 80 km/hod. Expres Ostravan, který spojoval Ostravu s Prahou a v roce 1989 byl považován za jeden z nejkomfortnějších a nejrychlejších vlaků Československa, dosahoval rychlosti jen kolem 78 km/hod. Průměrná rychlost ostatních expresů a rychlíků se běžně pohybovala jen kolem 50 až 60 km/hod.
Dnes jsou expresy na koridorech až o třetinu rychlejší. Cestovní rychlost se pohybuje kolem 90 až 100 km/hod. a doba jízdy je podstatně kratší. Z Prahy do Brna se dostanete za 2,5 hodiny. O neskutečné 3 hodiny se zkrátila cesta z Prahy do Košic. SC Pendolino Košičan ji urazí za 7 a čtvrt hodiny. Trasu z Prahy do Ostravy ujede pendolino jen za 3 hodiny rychlostí kolem 120 km/hod. Cestování se nezrychlilo jen na koridorech. Méně času dnes stráví lidé na cestě i na dalších relacích. Kupříkladu cesta z Prahy do Hradce Králové je přibližně o 20 minut kratší a cesta po Podkrušnohorské magistrále z Ústí nad Labem do Chebu se zkrátila dokonce o hodinu.
Příklady zkrácení jízdních dob v roce 1989 a 2019
* Praha – Ostrava - 1989: 4,5 hod., 2019: 3 hod.
* Praha – Ústí nad Labem - 1989: 1,5 hod., 2019: 1 hod.
* Praha – Cheb - 1989: 4 hodiny, 2019: 2 ¾ hod.
* Praha – Bratislava - 1989: 5,5 hod., 2019: 4 hod.
* Praha – Vídeň - 1989: 5 ¾ hod., 2019: 4 hod.
* Praha – Berlín - 1989: 6,5 hod., 2019: 4 hod.
* Praha – Budapešť - 1989: 8,5 hod., 2019: 6,5 hod.
* Praha – Košice - 1989: 10 ¼ hod., 2019: 7 ¼ hod.
Místo dřevěných lavic vagóny s klimatizací
Podstatným způsobem vzrostl také komfort a nabídka spojů. V roce 1989 ujely expresy a rychlíky tehdejších ČSD v celém Československu jen 31 milionů kilometrů, zatímco v letošním roce to bude jen na území České republiky přes 41 milionů kilometrů. Na některých tratích tehdy ještě jezdily vagóny s dřevěnými lavicemi a dráhy nedisponovaly vůbec žádnými moderními vagóny například s klimatizací. Dnes už vypravují na své linky více než 1 200 vozů s klimatizací. Rozšířily se také moderní služby. Kolem tisícovky vlaků dnes nabízí Wi-Fi připojení k internetu a podobný počet spojů je vybaveno elektrickými zásuvkami pro dobíjení elektroniky. Kolem 5 tisíc spojů nabízí bezbariérové cestování. S nostalgií na staré časy tak zavzpomínají jen kuřáci. Ti měli v roce 1989 v rychlících a expresech kuřácké vozy. Dnes jsou všechny spoje Českých drah nekuřácké.
V roce 1989 trvala cesta vlakem po většině českých železničních koridorů stejně dlouho jako na začátku 50. let. Z Prahy do Ostravy jel nejrychlejší vlak 4,5 hodiny a do Brna se jezdilo bez pár minut za 3,5 hodiny. Jiné to nebylo ani na tehdejších mezistátních linkách. Legendární Vindoboně trvala cesta z Prahy do Vídně 5 a tři čtvrtě hodiny, do Berlína to trvalo až 6,5 hodiny a do Budapešti jel další legendární expres Hungaria 8,5 hodiny.
Vlaky jsou dnes o třetinu rychlejší
Cestovní rychlosti vlaků byly před 30 lety podstatně nižší, než je tomu dnes. Pouze nejrychlejší Slovenská strela dokázala těsně prolomit cestovní rychlost 80 km/hod. Expres Ostravan, který spojoval Ostravu s Prahou a v roce 1989 byl považován za jeden z nejkomfortnějších a nejrychlejších vlaků Československa, dosahoval rychlosti jen kolem 78 km/hod. Průměrná rychlost ostatních expresů a rychlíků se běžně pohybovala jen kolem 50 až 60 km/hod.
Dnes jsou expresy na koridorech až o třetinu rychlejší. Cestovní rychlost se pohybuje kolem 90 až 100 km/hod. a doba jízdy je podstatně kratší. Z Prahy do Brna se dostanete za 2,5 hodiny. O neskutečné 3 hodiny se zkrátila cesta z Prahy do Košic. SC Pendolino Košičan ji urazí za 7 a čtvrt hodiny. Trasu z Prahy do Ostravy ujede pendolino jen za 3 hodiny rychlostí kolem 120 km/hod. Cestování se nezrychlilo jen na koridorech. Méně času dnes stráví lidé na cestě i na dalších relacích. Kupříkladu cesta z Prahy do Hradce Králové je přibližně o 20 minut kratší a cesta po Podkrušnohorské magistrále z Ústí nad Labem do Chebu se zkrátila dokonce o hodinu.
Příklady zkrácení jízdních dob v roce 1989 a 2019
* Praha – Ostrava - 1989: 4,5 hod., 2019: 3 hod.
* Praha – Ústí nad Labem - 1989: 1,5 hod., 2019: 1 hod.
* Praha – Cheb - 1989: 4 hodiny, 2019: 2 ¾ hod.
* Praha – Bratislava - 1989: 5,5 hod., 2019: 4 hod.
* Praha – Vídeň - 1989: 5 ¾ hod., 2019: 4 hod.
* Praha – Berlín - 1989: 6,5 hod., 2019: 4 hod.
* Praha – Budapešť - 1989: 8,5 hod., 2019: 6,5 hod.
* Praha – Košice - 1989: 10 ¼ hod., 2019: 7 ¼ hod.
Místo dřevěných lavic vagóny s klimatizací
Podstatným způsobem vzrostl také komfort a nabídka spojů. V roce 1989 ujely expresy a rychlíky tehdejších ČSD v celém Československu jen 31 milionů kilometrů, zatímco v letošním roce to bude jen na území České republiky přes 41 milionů kilometrů. Na některých tratích tehdy ještě jezdily vagóny s dřevěnými lavicemi a dráhy nedisponovaly vůbec žádnými moderními vagóny například s klimatizací. Dnes už vypravují na své linky více než 1 200 vozů s klimatizací. Rozšířily se také moderní služby. Kolem tisícovky vlaků dnes nabízí Wi-Fi připojení k internetu a podobný počet spojů je vybaveno elektrickými zásuvkami pro dobíjení elektroniky. Kolem 5 tisíc spojů nabízí bezbariérové cestování. S nostalgií na staré časy tak zavzpomínají jen kuřáci. Ti měli v roce 1989 v rychlících a expresech kuřácké vozy. Dnes jsou všechny spoje Českých drah nekuřácké.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk