Tiskové zprávy
Auto*Mat: Auto*Mat učí děti a studenty středních škol, jak žít ve městě
24. dubna 2012 | Auto*Mat
Podobu měst určuje stále více doprava. Iniciativa Auto*Mat proto spustila projekt „Udržitelně do školy“ (1). Učí děti, jak žít v současných městech sužovaných přebujelým automobilismem, a pomáhá jim získávat jiné dopravní návyky, než mají jejich rodiče. Netradiční vzdělávání, postavené na zážitkových akcích, již absolvovalo na sedm tisíc žáků základních a studentů středních škol (2), (3). V rámci výuky debatují o proměnách měst vlivem dopravy, navrhují opatření k bezpečnosti ulic, pořádají cyklojízdy a sledují dokumenty. Program si dosud našel cestu do stovky škol.
„Každý den volíme, zda jet autem, veřejnou dopravou, na kole či vyrazit pěšky. Obyvatelé Česka sahají téměř automaticky po klíčkách od vozu. Výsledkem jsou ucpané ulice, dopravní nehody, znečištěné ovzduší i vyšší výskyt obezity než v západní Evropě,“ vysvětluje manažerka projektu „Udržitelně do školy“ iniciativy Auto*Mat Jana Pírková. „Snažíme se motivovat děti a mladé lidi, aby o svém okolí, životním stylu i dopravních návycích více přemýšleli,“ dodává.
V tomto školním roce doprovázely vzdělávání různé soutěže. Žáci a studenti psali novinové články a fejetony, případně mohli vytvořit fotoromán nebo komix. Celkem se sešlo 50 soutěžních prací. Středoškolákům byla určena také soutěž „Navrhni originální a plně funkční cyklostojan“. Děti z prvního stupně základních škol sbíraly „zelené kilometry“ ujeté do škol ekologickou dopravou – celkem jich nasbíraly 28 732. Auto*Mat dnes vyhlásil vítěze jednotlivých kategorií (4).
Základní škola Miroslava Tyrše v Děčíně se výchově dětí k udržitelné mobilitě věnuje již tři roky. Její žáci počítají, kolik projede kolem školy aut, hledají nejvhodnější cestu do školy, podle map srovnávají dnešní hustotu provozu s minulostí, učí se popsat jízdní kolo v angličtině, navrhují dopravní značky či zjišťují, jak doprava ovlivňuje každodenní život. Vyvrcholením školního roku je cyklojízda, jíž se loni účastnilo 110 žáků a sami si k ní navrhli plakáty. Při rekonstrukci dvora instalovala škola stojany, díky nimž mohou děti na výuku dojíždět na bicyklu.
„Projekt obohacuje výuku a pomáhá uvědomovat si ekologii dopravy nejen žákům, ale i pedagogům,“ hodnotí spolupráci s iniciativou Auto*Mat ředitel Tyršovy základní školy v Děčíně Jiří Brouček. Zapojení školy do projektu však mělo i praktické výsledky. „Podařilo se nám upozornit na nedostatek cyklostezek a přetížení automobilové dopravy. Akce uspořádané během roku přesáhly rozměr školy a setkaly se s pozitivním ohlasem veřejnosti,“ řekl ředitel Brouček.
Letos se k projektu „Udržitelně do školy“ připojila také Tyršova základní a mateřská škola v Praze 5 - Jinonicích a uspořádala celoškolní projektový den. „Chtěli jsme dětem ukázat, že v okolí školy se dá jezdit na dvou kolech. První až čtvrté třídy jely na koloběžkách po Jinonicích, druhý stupeň a páté třídy na kole do Stodůlek a zpět. Jsme moc rádi, že se do cyklojízd zapojili i rodiče žáků,“ popsala netradiční výuku koordinátorka ekologické výchovy Irena Chlebounová.
V rámci unikátního projektu vyškolil Auto*Mat desítky pedagogů škol po celé republice a nabídl jim padesát vzdělávacích aktivit zaměřených na udržitelnou mobilitu (5). Školy mohou aktivity začlenit to běžné výuky, uspořádat celodenní pásmo nebo si vybrat některou ze zážitkových akcí.
Namísto klasického sezení v lavicích a poslouchání pedagogů nabízí projekt „Udržitelně do školy“ akci. Žáci a studenti organizují debaty o tom, jak doprava proměňuje města, navrhují opatření ke zlepšení podmínek pro chodce a cyklisty a k větší bezpečnosti ulic a organizují cyklistický šestiboj nebo školní cyklojízdy. Těch proběhlo již šestnáct a zúčastnilo se jich na patnáct set dětí. Projekt probíhá od roku 2009 pod záštitou ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a za podpory Státního fondu pro životní prostředí ČR, ministerstva životního prostředí a pražského magistrátu.
Přílohy:
1) Podrobnosti o projektu „Udržitelně do školy“:
http://vzdelavani.auto-mat.cz/
2) Fotografie z projektu
Fotografie ze školních cyklojízd:
http://media.auto-mat.cz/2011/vzdel
Cyklojízda pražských škol:
http://media.auto-mat.cz/2011/Cykloj-zda-pra-sk-ch-kol
Vzdělávací aktivity ve školách:
http://media.auto-mat.cz/2011/vzdelavani
3) Jak se mohou školy zapojit?
Začleněním aktivit do standardní výuky
Uspořádáním projektového dne
Soutěže – Literární soutěž (ZŠ a SŠ), Sbíráme zelené kilometry (I. stupeň ZŠ), Navrhni cyklostojan (SŠ a VOŠ)
Uspořádáním školní cyklojízdy či modelové dojížďky do školy
Tématické přednášky, debaty či besedy pro studenty, pedagogy i rodiče na různá témata z oblasti udržitelné mobility či výchově k udržitelné mobilitě
V případě zájmu je možné kontaktovat přímo manažerku projektu: jana.pirkova@auto-mat.cz
3) Vítězové soutěžních kategorií literární soutěže 2011 - 2012
Jaký soutěžní příspěvek mohli žáci a studenti posílat?
novinový článek (max. 450 slov)
fejeton (max. 450 slov)
fotoromán (max. 300 slov)
komix (max. 200 slov)
I. kategorie – žáci I. stupně základních škol
1. místo: Jan Kadečka / Tyršova ZŠ a MŠ, Praha 5
2. místo: Jan Vacek / ZŠ Veronské náměstí, Praha 10
3. místo: Klára Šafaříková, Marek Potocký / ZŠ Veronské náměstí, Praha 10
II. kategorie – žáci II. stupeň základních škol
1. místo: Kristýna Slapničková / ZŠ Na Chodovci, Praha
2. místo: Anička Petrušková / ZŠ Resslova, Praha
3. místo: Michaela Heřmanová / ZŠ Na Chodovci, Praha
III. kategorie – žáci středních škol
1. místo: Aneta Prozrová / Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha
2. místo: Adriana Holušová / SZŠ, Český Těšín
3. místo: Kateřina Galušková, Ondřej Kraus / SŠ GOS, Frýdek-Místek
Soutěž „Navrhni originální a plně funkční cyklostojan“
1. místo - Vojtěch Voborník / SUPŠ Sv. Anežky České, Český Krumlov
2. místo - Pavel Popkov / SUPŠ Sv. Anežky České, Český Krumlov
3. místo - Nataliya Plotniková / SUPŠ Sv. Anežky České, Český Krumlov
Vítězné příspěvky a díla: http://vzdelavani.auto-mat.cz/souteze/
4) Co všechno probíhalo během roku 2011?
Celkem stovka základních a středních škol z celé České republiky se zapojila do vzdělávacích aktivit projektu „Udržitelně do školy“ doplněných soutěžemi. V lednu 2011 bylo vyhlášeno první kolo literární soutěže na podporu udržitelné mobility. Zapojilo se celkem 89 dětí a mladých lidí od 10 do 20 let a to buď ve skupinách, nebo jako jednotlivci. Žáci a studenti měli na výběr z několika různých kategorií. Vítězné soutěžní příspěvky jsou k nahlédnutí na stránkách projektu http://vzdelavani.auto-mat.cz/souteze/.
Vyhlášena byla také „Soutěž o zelené kilometry“. Uskutečnila se v rámci kampaně „ZOOM – Kids on the Move (Děti v pohybu)“, která probíhá od 2002 a vyzývá děti v celé Evropě, aby své každodenní cesty vykonávaly s ohledem na životní prostředí. Sběrem tzv. zelené stopy (v ČR zelených kilometrů) děti ukazují dospělým, že i ti nejmenší mohou aktivně přispět k ochraně životního prostředí. Soutěž měla dvě kola, jarní a podzimní. Žáci mohli soutěžit o nejvíce nasbíraných zelených kilometrů v rámci každodenních cest do škol nebo v rámci „Expedice zelené kilometry“. Díky žákům prvního stupně z 12 českých škol se v roce 2011 Česká republika poprvé připojila k dětem z 25 zemí a přispěla celkem 28 732 zelenými kilometry.
V roce 2011 se do vzdělávacího projektu zapojilo 80 škol z celé České republiky. Bylo uspořádáno sedm školních cyklojízd, do kterých se zapojilo 13 škol. Do soutěží se zapojilo celkem 21 škol a vzdělávací aktivity začlenilo do standardní výuky či celoškolního projektového dne celkem 46 škol. V rámci metodické podpory práce s aktivitami bylo uspořádáno celkem 8 školení v Českých Budějovicích a Pardubicích (ve spolupráci s občanským sdružením Město na kole a Magistrátem města Pardubic), 3 školení v Sedmihorkách (ve spolupráci se Střediskem ekologické výchovy Divizna) a 3 školení v Praze. Dalších více než 30 školení proběhlo na půdě zapojených škol, kde byli vyškoleni koordinátoři projektu na školách. Celkem bylo vyškoleno více než 90 pedagogů.
„Každý den volíme, zda jet autem, veřejnou dopravou, na kole či vyrazit pěšky. Obyvatelé Česka sahají téměř automaticky po klíčkách od vozu. Výsledkem jsou ucpané ulice, dopravní nehody, znečištěné ovzduší i vyšší výskyt obezity než v západní Evropě,“ vysvětluje manažerka projektu „Udržitelně do školy“ iniciativy Auto*Mat Jana Pírková. „Snažíme se motivovat děti a mladé lidi, aby o svém okolí, životním stylu i dopravních návycích více přemýšleli,“ dodává.
V tomto školním roce doprovázely vzdělávání různé soutěže. Žáci a studenti psali novinové články a fejetony, případně mohli vytvořit fotoromán nebo komix. Celkem se sešlo 50 soutěžních prací. Středoškolákům byla určena také soutěž „Navrhni originální a plně funkční cyklostojan“. Děti z prvního stupně základních škol sbíraly „zelené kilometry“ ujeté do škol ekologickou dopravou – celkem jich nasbíraly 28 732. Auto*Mat dnes vyhlásil vítěze jednotlivých kategorií (4).
Základní škola Miroslava Tyrše v Děčíně se výchově dětí k udržitelné mobilitě věnuje již tři roky. Její žáci počítají, kolik projede kolem školy aut, hledají nejvhodnější cestu do školy, podle map srovnávají dnešní hustotu provozu s minulostí, učí se popsat jízdní kolo v angličtině, navrhují dopravní značky či zjišťují, jak doprava ovlivňuje každodenní život. Vyvrcholením školního roku je cyklojízda, jíž se loni účastnilo 110 žáků a sami si k ní navrhli plakáty. Při rekonstrukci dvora instalovala škola stojany, díky nimž mohou děti na výuku dojíždět na bicyklu.
„Projekt obohacuje výuku a pomáhá uvědomovat si ekologii dopravy nejen žákům, ale i pedagogům,“ hodnotí spolupráci s iniciativou Auto*Mat ředitel Tyršovy základní školy v Děčíně Jiří Brouček. Zapojení školy do projektu však mělo i praktické výsledky. „Podařilo se nám upozornit na nedostatek cyklostezek a přetížení automobilové dopravy. Akce uspořádané během roku přesáhly rozměr školy a setkaly se s pozitivním ohlasem veřejnosti,“ řekl ředitel Brouček.
Letos se k projektu „Udržitelně do školy“ připojila také Tyršova základní a mateřská škola v Praze 5 - Jinonicích a uspořádala celoškolní projektový den. „Chtěli jsme dětem ukázat, že v okolí školy se dá jezdit na dvou kolech. První až čtvrté třídy jely na koloběžkách po Jinonicích, druhý stupeň a páté třídy na kole do Stodůlek a zpět. Jsme moc rádi, že se do cyklojízd zapojili i rodiče žáků,“ popsala netradiční výuku koordinátorka ekologické výchovy Irena Chlebounová.
V rámci unikátního projektu vyškolil Auto*Mat desítky pedagogů škol po celé republice a nabídl jim padesát vzdělávacích aktivit zaměřených na udržitelnou mobilitu (5). Školy mohou aktivity začlenit to běžné výuky, uspořádat celodenní pásmo nebo si vybrat některou ze zážitkových akcí.
Namísto klasického sezení v lavicích a poslouchání pedagogů nabízí projekt „Udržitelně do školy“ akci. Žáci a studenti organizují debaty o tom, jak doprava proměňuje města, navrhují opatření ke zlepšení podmínek pro chodce a cyklisty a k větší bezpečnosti ulic a organizují cyklistický šestiboj nebo školní cyklojízdy. Těch proběhlo již šestnáct a zúčastnilo se jich na patnáct set dětí. Projekt probíhá od roku 2009 pod záštitou ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a za podpory Státního fondu pro životní prostředí ČR, ministerstva životního prostředí a pražského magistrátu.
Přílohy:
1) Podrobnosti o projektu „Udržitelně do školy“:
http://vzdelavani.auto-mat.cz/
2) Fotografie z projektu
Fotografie ze školních cyklojízd:
http://media.auto-mat.cz/2011/vzdel
Cyklojízda pražských škol:
http://media.auto-mat.cz/2011/Cykloj-zda-pra-sk-ch-kol
Vzdělávací aktivity ve školách:
http://media.auto-mat.cz/2011/vzdelavani
3) Jak se mohou školy zapojit?
Začleněním aktivit do standardní výuky
Uspořádáním projektového dne
Soutěže – Literární soutěž (ZŠ a SŠ), Sbíráme zelené kilometry (I. stupeň ZŠ), Navrhni cyklostojan (SŠ a VOŠ)
Uspořádáním školní cyklojízdy či modelové dojížďky do školy
Tématické přednášky, debaty či besedy pro studenty, pedagogy i rodiče na různá témata z oblasti udržitelné mobility či výchově k udržitelné mobilitě
V případě zájmu je možné kontaktovat přímo manažerku projektu: jana.pirkova@auto-mat.cz
3) Vítězové soutěžních kategorií literární soutěže 2011 - 2012
Jaký soutěžní příspěvek mohli žáci a studenti posílat?
novinový článek (max. 450 slov)
fejeton (max. 450 slov)
fotoromán (max. 300 slov)
komix (max. 200 slov)
I. kategorie – žáci I. stupně základních škol
1. místo: Jan Kadečka / Tyršova ZŠ a MŠ, Praha 5
2. místo: Jan Vacek / ZŠ Veronské náměstí, Praha 10
3. místo: Klára Šafaříková, Marek Potocký / ZŠ Veronské náměstí, Praha 10
II. kategorie – žáci II. stupeň základních škol
1. místo: Kristýna Slapničková / ZŠ Na Chodovci, Praha
2. místo: Anička Petrušková / ZŠ Resslova, Praha
3. místo: Michaela Heřmanová / ZŠ Na Chodovci, Praha
III. kategorie – žáci středních škol
1. místo: Aneta Prozrová / Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha
2. místo: Adriana Holušová / SZŠ, Český Těšín
3. místo: Kateřina Galušková, Ondřej Kraus / SŠ GOS, Frýdek-Místek
Soutěž „Navrhni originální a plně funkční cyklostojan“
1. místo - Vojtěch Voborník / SUPŠ Sv. Anežky České, Český Krumlov
2. místo - Pavel Popkov / SUPŠ Sv. Anežky České, Český Krumlov
3. místo - Nataliya Plotniková / SUPŠ Sv. Anežky České, Český Krumlov
Vítězné příspěvky a díla: http://vzdelavani.auto-mat.cz/souteze/
4) Co všechno probíhalo během roku 2011?
Celkem stovka základních a středních škol z celé České republiky se zapojila do vzdělávacích aktivit projektu „Udržitelně do školy“ doplněných soutěžemi. V lednu 2011 bylo vyhlášeno první kolo literární soutěže na podporu udržitelné mobility. Zapojilo se celkem 89 dětí a mladých lidí od 10 do 20 let a to buď ve skupinách, nebo jako jednotlivci. Žáci a studenti měli na výběr z několika různých kategorií. Vítězné soutěžní příspěvky jsou k nahlédnutí na stránkách projektu http://vzdelavani.auto-mat.cz/souteze/.
Vyhlášena byla také „Soutěž o zelené kilometry“. Uskutečnila se v rámci kampaně „ZOOM – Kids on the Move (Děti v pohybu)“, která probíhá od 2002 a vyzývá děti v celé Evropě, aby své každodenní cesty vykonávaly s ohledem na životní prostředí. Sběrem tzv. zelené stopy (v ČR zelených kilometrů) děti ukazují dospělým, že i ti nejmenší mohou aktivně přispět k ochraně životního prostředí. Soutěž měla dvě kola, jarní a podzimní. Žáci mohli soutěžit o nejvíce nasbíraných zelených kilometrů v rámci každodenních cest do škol nebo v rámci „Expedice zelené kilometry“. Díky žákům prvního stupně z 12 českých škol se v roce 2011 Česká republika poprvé připojila k dětem z 25 zemí a přispěla celkem 28 732 zelenými kilometry.
V roce 2011 se do vzdělávacího projektu zapojilo 80 škol z celé České republiky. Bylo uspořádáno sedm školních cyklojízd, do kterých se zapojilo 13 škol. Do soutěží se zapojilo celkem 21 škol a vzdělávací aktivity začlenilo do standardní výuky či celoškolního projektového dne celkem 46 škol. V rámci metodické podpory práce s aktivitami bylo uspořádáno celkem 8 školení v Českých Budějovicích a Pardubicích (ve spolupráci s občanským sdružením Město na kole a Magistrátem města Pardubic), 3 školení v Sedmihorkách (ve spolupráci se Střediskem ekologické výchovy Divizna) a 3 školení v Praze. Dalších více než 30 školení proběhlo na půdě zapojených škol, kde byli vyškoleni koordinátoři projektu na školách. Celkem bylo vyškoleno více než 90 pedagogů.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
ta indoktrinace je neuvěřitelná - 24. 4. 2012 - fafnira když se děti rozhodnou,že místo magoření na kole pojedou raději s rodiči autem dostanou za 5 nebo je vyloučí ze školy?A co kádrové posudky ,že děti nejsou dostatečně loajální auto*matu? |




