https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/basf-zintenzivni-vyzkum-na-vyvoji-inovativnich-produktu-pro-trvalou-elektromobilitu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

BASF: BASF zintenzívní výzkum na vývoji inovativních produktů pro trvalou elektromobilitu

13. července 2011 | BASF
Expanze aktivit u baterií rozšíří portfolio inovativních materiálů
Lehké materiály a teplotní management zvýší dojezd elektromobilů
Řešení pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů a pro skladování energie umožní udržitelnou a k životnímu prostředí přátelskou elektromobilitu

Baterie jsou pro elektromobilitu klíčovou technologií budoucnosti. V následujících pěti letech proto BASF investuje několik set miliónů eur do výzkumu, vývoje a výroby materiálu pro baterie.

Nové materiály umožní výkonnější baterie

Mimo zdokonalování materiálu pro katody se BASF nedávno zaměřil také na vývoj elektrolytů. Kvalitní a na míru uzpůsobené elektrolyty jsou spolurozhodujícím činitelem pro výkonnost baterií. „Se vstupem na trh s elektrolyty jsme rozšířili naše portfolio o inovativní řešení pro vysoce výkonné lithium-iontové baterie a můžeme tak v budoucnu podporovat naše zákazníky v soutěži na poli elektromobility,“ zdůraznil Dr. Andrea Kreimeyer, člen představenstva výkonných ředitelů a výzkumný výkonný ředitel BASF SE. Vedle materiálů pro lithium-iontové baterie, ke kterým patří také řešení pro anody a odlučovače, pátrá BASF i po bateriových konceptech na bázi lithium-síra a lithium-vzduch.

„Našimi výzkumnými aktivitami významně přispíváme k tomu, aby byly elektromobily dostupné, přívětivé k životnímu prostředí, a aby byly trvalé. K tomu je potřeba takových komponentů, které umožní větší perimetr dojezdu při menší váze a nižší ceně,“ vysvětluje Kreimeyer.

Lehké materiály a chytrý inteligentní management sníží spotřebu energie

Aby byla vykompenzována dvou set kilová váha současné baterie, a aby se zároveň udržel adekvátní dojezd elektromobilů, musí být hmotnost vozů redukována lehčími ostatními komponenty. To s sebou přináší řadu nových požadavků na materiály. Jsou tím míněny mimo jiné zcela nové vlastnosti týkající se tepelné stability, elektromagnetického stínění a ochrany před ohněm. Ačkoli plasty již dnes vedou k vysokým úsporám hmotnosti při jejich využití například na podvozku, vnitřním prostoru vozidla, nebo prostoru motoru, jsou přesto nezbytné i multifunkční lehké materiály. BASF proto pracuje například s rychle tvrdnoucími epoxidovými, polyuretanovými a polyamidovými pryskyřicemi pro vyztužení kompozitních vláken, která se využívají pro výrobu lehkých karoserií. Zmíněné může vést v oblasti strukturálních stavebních součástí a šasi vozidla k dalším úsporám od 100 do 150 kilogramů.

BASF přináší řešení také pro kvalitnější teplotní management v elektromobilu. „Když rostou v létě teploty, spotřebuje klimatizace v autě energii, která pak logicky chybí pro větší dojezd vozidla,“ vysvětluje Kreimeyer. Pigmenty, které odrážejí infračervené paprsky slunečního světla vyrábějícího teplo, se starají v interiéru a v laku vozidla o to, že teplota ve vnitřku příliš nestoupne. A zatímco v zimě spalovací motor dodává odpadní teplo, elektromobil spotřebovává proud k vytopení vnitřku. Aby se udržela nižší spotřeba energie, je nezbytné izolovat elektromobily kvalitnější pěnou proti chladu. I toto v konečném důsledku zvyšuje jeho dojezd.

Trvalá elektromobilita – více než pouhý elektromobil

Inovace z prostředí chemie a správný mix energie budou rozhodujícím činitelem pro to, že elektromobily zaznamenají průlom a stanou se též trvalou součástí automobilismu. „Nahlížíme na téma v celku. Elektromobilita přispěje k ochraně životního prostředí jen tehdy, když elektrický proud na dobíjení baterií bude vyráběn efektivně a s ohledem na CO2. Proto hledáme také řešení, jak může být proud vyráběn z obnovitelných zdrojů – ze síly větru a slunce. Nadto vyvíjíme nové skladovací technologie, aby tyto formy energie, zvláště v naší zeměpisné šířce, mohly být k dispozici v každé hodině po celý rok,“ podotýká Kreimeyer.


O společnosti BASF
Společnost BASF – The Chemical Company je globálním leaderem v oblasti chemického průmyslu. Společnost má velice široké portfolio zahrnující chemikálie, plasty, stavební materiály, zemědělské produkty i jemnou chemii. Společnost je spolehlivým partnerem pro prakticky všechna průmyslová odvětví a svým partnerům nabízí produkty o vysoké přidané hodnotě a inteligentní systémová řešení, jež jim umožňují dosahovat stále větších úspěchů. Společnost BASF vyvíjí nové technologie s potenciálem hledání odpovědí na globální problémy, jako je změna klimatu, potřeba vyšší energetické efektivnosti a vyšší mobility. BASF zaměstnává zhruba 109 000 lidí a v roce 2010 vykázala tržby ve výši 63,9 miliard Eur. Akcie společnosti BASF jsou obchodovatelné na akciových trzích ve Frankfurtu (BAS), Londýně (BFA) a Curychu (AN). Více informací o společnosti BASF najdete na internetu na adrese www.basf.com nebo na Social Media Newsroom: www.newsroom.basf.com.


BASF v České republice
Společnost BASF Czech spol. s.r.o., dceřiná společnost BASF SE, patří k předním firmám chemického průmyslu v České republice. Z Prahy a jiných závodů je distribuován celý sortiment inovativních a vysoce hodnotných výrobků skupiny BASF. V roce 2010 měla v České republice skupina BASF 189 zaměstnanců a dosáhla obrat ve výši 323 miliónů Eur. Další informace jsou uvedeny na internetové stránce www.basf.cz.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist