https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/behem-dvou-let-pribude-pres-217-kilometru-silnic-a-dalnic
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

MD ČR: Během dvou let přibude přes 217 kilometrů silnic a dálnic

10. listopadu 2023 | MD ČR
Letošní hlavní stavební sezóna pomalu končí, zprovozněno bude za rok 2023 celkem 70,2 kilometrů silnic a dálnic. V roce 2024 se k užívání otevře rekordních 147,1 kilometrů komunikací. V letech 2023 a 2024 se zároveň má dohromady zahájit dalších 236,4 kilometrů staveb.

„Pokračujeme v rekordní výstavbě dálnic a silnic I. třídy, ve dvou letech se nám podaří otevřít k užívání celkem 133,5 kilometrů úseků dálnic a 83,8 kilometrů obchvatů měst a přeložek silnic. V souhrnu obou let pak zahájíme 173,7 kilometrů dálnic a 62,7 silnic I. třídy,“ vypočítává ministr dopravy Martin Kupka.

Pokud se celková bilance rozpočítá na jednotlivé roky, pak v tom letošním přibyde k dálniční síti 15,4 kilometrů dálnic, v roce 2024 to ale bude již 118,1 kilometrů. U silnic I. třídy je to letos 54,8 kilometrů, v roce 2024 pak 29 kilometrů.

„Do provozu půjdou v příštím roce dlouhé dvaceti až třicetikilometrové úseky dálnic jako je pokračování jihočeské D3, dokončení písecké dálnice D4 a na Moravě úseky dálnic D48 u Bělotína a Frýdku-Místku nebo D55 v úseku od Babic až k Bzenci. Zprovozněno bude také pět staveb Velkého městského okruhu v Brně, obchvat Jaroměře nebo Mošnova. Letos ještě otevřeme jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu a obchvat Bludova,“ dodává ministr Kupka.


V roce 2024 začne další stavba Pražského okruhu

Pro další stavební sezónu je v plánu zahájit až 93,1 kilometrů dálnic, jako je dokončení jihočeské D3 od Kaplic nádraží k Nažidlům, další dva úseky karlovarské D6 nebo tři úseky chomutovské D7.

„Pokud vše půjde podle plánu, pak bychom mohli začít s výstavbou šesti úseků dálnice D35 v délce 35,7 kilometrů. Tato paralelní spojnice Čech a Moravy se stane nejvíce rozestavěnou českou dálnicí. Velmi očekávaná je také pokračování ve výstavbě Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 v délce 12,6 kilometrů,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

U silnic I. třídy je možné začít se stavbou 47 kilometrů projektů. Konkrétně jsou to dva úseky silnice I/20 u Českých Budějovic, obchvat Náchoda, Plas, Sezemic nebo východní obchvat Bruntálu. Veškeré informace o stavbách jsou dostupné v Interaktivní mapě Ředitelství silnic a dálnic.


Zimní údržba začíná, přibude zákaz předjíždění kamionů na D1

Začátkem listopadu byla zahájena sezóna zimní údržby na dálnicích a silnicích I. třídy. „Během letošní zimy se o průjezdné komunikace bude starat 822 zaměstnanců ŘSD v rámci 21 středisek správy a údržby dálnic. Do připravených směn je zařazeno celkem 672 řidičů a 150 dispečerů. Další kapacity, především pro údržbu silnic I. třídy, jsou na zimu v pohotovosti u dodavatelských firem,“ upozorňuje Mátl.

ŘSD má k dispozici celkem 213 sypačů. Připraveno je rovněž 62 universálních vozidel s různým technickým vybavením – při velké sněhové nadílce například přijdou ke slovu mohutné frézy, schopné zvládnout i ty největší závěje. Ve skladech SSÚD je přes 55 tisíc tun soli a solného roztoku. K nakládání soli do sypačů bude sloužit 52 nakladačů.

Na D1 se rozšíří počet míst, kde bude s výjimkou úseků se stoupacími pruhy, zakázáno předjíždět nákladním vozidlům nad 3,5 tuny. Zákaz se rozšíří ve dvou fázích, nejdříve v polovině listopadu začne platit zákaz předjíždění kamionů mezi 90. km Humpolec – 112. km Jihlava a sjezdem na 146. km Velké Meziříčí-východ – 182. km Kývalka.

Začátkem příštího roku pak na to naváže rozšíření zákazu v úseku 21. km Mirošovice – 90. km Humpolec a 112. km Jihlava – 141. km Velké Meziříčí-západ, opět s výjimkou stoupacích pruhů, kde bude předjíždění povoleno.

Výběr míst proběhl na základě úkolu vedoucím odborů služby dopravní policie krajských ředitelství zrevidovat stávající místa a úseky dálnic s umístěnými zákazovými značkami a dle vyhodnocení aktuální dopravně bezpečnostní situace navrhnout i s časovým vymezením případné další úseky. Výsledky policie představila v rámci Rady vlády pro BESIP. Silniční správní úřad Ministerstva dopravy pak zpřesnil místa, kde budou osazeny zákazové značky.

V současné době platí zákaz předjíždění pro kamiony na 20 úsecích dálnic D1, D5, D8, D11 (celkem 132 km). Opatření platí s výjimkou tunelových a dříve realizovaných úseků vždy od 6:00 do 22:00 hod., na brněnském úseku dálnice D1 pak od 5:00 do 22:00 hod.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist